Telisbindning på alpinskida?

Putte10

Ny medlem
Hallo!Nu kommer jag med en svår fråga.Var skall man montera telisbindningen på ett par alpinskidor för att det skall funka bäst??Det är få som vet var man skall sätta den.Många tror sig veta.Skulle bli väldigt glad om någon skulle vilja tipsa mig om detta.Mycket tack på förhand från "Putte".

Hej!
Jag har själv haft samma problem som du och fick lika många svar som personer jag frågade.inte ens vissa skidhandlare vet.
Tillslut fick jag förklarat det av en person som jobbat med skidor och montering i 20år.
skidorna är ju konstruerade för att trycket ska komma på ett speciellt ställe på skidan,för att kunna få dom att svänga bäst.
Dom flesta skidor har ett märke som visar var mitten på skidan är,i annat fall kan man mäta ut den.MITTEN PÅ SKIDAN SKA VARA MOT MITTEN AV PJÄXAN som också finns utmärkt på många pjäxor (inte telis pjäxor)alltså får man mäta på pjäxorna.mät ej med läppen på pjäxan.
Skid handlarna moterar efter detta sätt på alpina skidor fast dom många verkar inte veta om det eftersom dom använder borr mallar.men mallarna är gjorda så.
Dom moderna telis skidorna har ju samma uppbygnad som alplina så varför göra på något annat sätt.

Mvh Fredrik

Vid montering av telisbindning skall tån på pjäxan, inte sulan, vara på luftmätt mitt av skidan. Monteras mitten på skon mitt på skidan blir bindningen väldigt frammonterad.

fel fel fel av mig!

Dom flesta skidor har ett märke som visar var pjäxans mitt ska vara.och inte skidans mitt.förlåt mig!
Den brukar vara ett sträck eller pilar, på många skidor står det just skiboot-center och det märket ska vara mitt under mitten av pjäxan.

På "standar" skidor funkar det ganska bra att "luftmäta" och sätta tå delen av pjäxan där,då hamnar mitten av skon ganska exakt mot märket på skidan.men med sk.timglas kan kan plaseringen bli något galen eftersom skidorna väger mer fram än bak pga formen eller tex.prolinkarmar.

MVH Fredrik

Snödjup

Tillbaka
Topp