Telisens underbara värld

johngustafsson

Aktiv medlem
Telisens underbara värld
Hur mår telemarksskidåkningen i vårt avlånga land? När jag var liten, sådär kring millenieskiftet var det en inte helt ovanlig syn med telemarksskidåkare i backen. Dessa var något av mina idoler som en liten hjälmfoting. Efter att ha testat själv ett par år senare så svor jag dyrt och heligt att jag aldrig någonsin skulle utsätta mig för det igen, ett löfte som jag har lyckats hålla.

Dock så finns min fascination för detta speciella skidfolk kvar. Det tillför verkligen något extra i den annars ganska stiffa värld av höga klippdrop och trippelcorkar. Något man kanske skulle kunna likna vid den "sanna" skidglädjen.

Anledningen till att jag kom att tänka på detta är att jag nyss såg vinterns kanske bästa skidfilm. Nämligen denna:

Ska ni se en enda skidfilm i vinter så bör det nog vara denna. Jag trodde inte ens det var möjligt att landa switch på telisar. Jag hade fel.

Så. Hur många aktiva telisåkare finns här på freeride? Finns det något lokalt undangömt community någonstans? Jag är nyfiken!

Telisens underbara värld
Jag vet inte hur många vi är, men nog finns det telisåkare både här på Freeride och i backarna. Östersund Telemark Club (inte medlem själv) verkar vara livskraftig. Det finns en del grupper på Facebook med livlig diskussion också — mest amerikaner som är aktiva där verkar det som.

Telisens underbara värld
Yes, finns säkert några telisåkare även här och i våra svenska backar. En personlig reflektion är dock att vi blivit färre de senaste åren. Bygger det resonemanget på hur det sett ut i Riksgränsen de senaste 10 åren. För ca 8-10 år sedan tyckte jag att man såg rätt många, särskilt senare delen av säsongen. Senaste 2-3 åren har det enligt min uppfattning avtagit, inte lika många kvar. Och jag håller med - A Telemark Tale är grym, borde ses av alla skidåkare! :)

Telisens underbara värld
Som telisåkare sedan tidigt 90tal har jag dels sett trenden komma o gå tillsammans med andra skidtrender
För länge sedan var slalom lika med 203 cm långa stenhårda SL eller GS skidor
Var man cool åkte man puckel
Inte super coolt hur som helst
Som en revolt kom telis o bräda och vips var det trendigt

Men utvecklingen av carving och det faktum att allt är lite krångligare med telisar gjorde att det för varje år blev lite färre utövare för varje år. Att utrustningen dessutom kostade betydligt mer hjälpe nog att styra över

Krasst så är det betydligt svårare att få sköna carvingsvängar i isiga pister.

Men jag kan berätta att telisåkarna fortfarande finns. De har bara bytt arena
Idag hittar du dem med hudar och turandes ständigt letande efter det perfekta offpist åket

Och det är ju egentligen där som telisarna trivs allra bäst
Skönt surfande i pudersnö med massor av go känsla
Att köra telisar i isiga pister kryssande mellan sportlovslediga barnfamiljer nja
Förklaringen ligger nog där

Alla sporter har sin hemmaplan
Telisarnas hemmaplan är på baksidan

Peace
Over and out

Telisens underbara värld
Citerar.
Krasst så är det betydligt svårare att få sköna carvingsvängar i isiga pister.

Visst är det svårt, men med rätt skida är det inga problem. Ett par hederliga SL racelagg så biter det bra, oavsett vad. I övrigt, korrekt.

Telisens underbara värld
Nog finns det telemarksåkare... men inte lika många som förr. Ett problem är ju förutom de som nämnts innan även mjlght att hyra pjäxor/skidor. Har inte sett någonstans i Sverige där man kan hyra NTN. I Romme har de dock uppdaterad 75 mm utrustning. Friluftsfrämjandet/Bergsidan åker till Romme och har åkning med instruktörer; från nybörjare till superduktiga. Där har vi noterat en svag ökning de senaste åren. http://www.bergsidan.se/telemarksdagar-2019/
Telemarkslägret i Fjätervålen är ett evenemang som fortfarande samlar många åkare.

Tillbaka
Topp