Telispjäxor?

Majk

Ny medlem
Telispjäxor?
Hej!
Tänkte gå loss på nya telispjäxor, det var ganska många år sen jag åkte telis och pjäxorna jag åkte i senast var i läder. Tror att Gustaf Vasa hade dom innan mig.
Nu har jag kikat runt lite, men det är svårt att skaffa sig ett grepp öm vilka egenskaper de olika pjäxorna har. Tillverkarnas sidor är inte speciellt informativa, och det verkar som om de flesta recensioner är positiva, oberoende av märke/modell.

Jag har provat bl.a. scarpa T1 i butik. Gillade den, men den verkar finnas i två modeller (?). Jag hittade en på alpingaraget med fyra spännen och en på alpint med bara tre. Är alpints en gammal årsmodell kanske?

Crispi hade också några modeller med fyra spännen, men jag har inte riktigt fått fram nån bra info om några skillnader. Alla modeller jag har provat har varit sköna, men jag har svårt att bedämma flex etc eftersom det var så länge sen jag åkte.

Jag har tänkt att åka ganska all round. Mest pist förmodligen, men några toppturer blir det helt klart med.

Baserat på detta, kan man ge några tips och råd?

mvh - Micke

ps. Nu när jag ändå har er uppmärksamhet, några tips på skidor till detta? Har tänkt mig ett par B3or eller ett par monster 88. Några tankar?

Telispjäxor?
Jag tycker termo innersko verkar vara en bra grej annars är det väl bara att satsa på dom som sitter bäst på foten. Har varken åkt på b3 eller monster 88 men för att förvirra dig så kan jag rekomendera dynastar legend 8800.

Telispjäxor?
Aha, två som gillar Dynastar 8800, måste ju kollas in! Åker ni på den själva? Funkar fint allround, även för tur?

Tackar!

Telispjäxor?
jag åker på den gamla modellen "in big" men den har exakt samma mått. funkar alldeles utmärkt allround jag går mest på tur och åker offpist men pist funkar också.

Telispjäxor?
scarapa T1 thermo har fyra spännen iår. har för mig att det är förra åretsmodell som har 3. scarpa T1 är perfetkt som allround pjäxa då den även har walkmode som gör toppturerna lättare. jämfört med scarpa T2 så är T1 bra mycket styvare men jag ser bara det som något positvt, har dock inte testat T1 på någon topptur ännu.
rekomenderar dock T1 framför T2.

rossi B3 är underbar som telisksida! lagom styv o en bredd som fungerar på hela berget... dock kan den vara i smalaste laget för de snöigaste dagarna. men det händer ju inte allt för ofta. i jämförelse med K2 world piste som har ungefär samma mått så käns b# mycket piggare och livligare än Wolrdpiste.

det är vad jag tycker iaf.
kan nämnas att jag kör på rossi B3, scarpa T1 och rottefella R8

// Arvid

Telispjäxor?
angående pjäxor, så finns det väl i princip två märken att välja mellan? scarpa och crispi.

Telispjäxor?
Hannesenator sa:
angående pjäxor, så finns det väl i princip två märken att välja mellan? scarpa och crispi.
Garmont gör ju också riktigt fina pjäxor som har fått bra kritik.

Gällade T1 el. T2 så beror det helt på hur mycket tur du tänkt gå och hur mycket du tycker är värt att släpa på lite extra vikt. Har själv ett par T2or är grymmt nöjd, dock har det blivit aldeles för få toppturer de två senaste säsongerna så till nästa kommer jag förmodligen uppgradera. T2orna går faktiskt riktigt bra i pisten de med, även fast det ibland kan låta som om de skulle vara dåliga där....

Telispjäxor?
Kor sedan ett par sasonger tillbaka pa ett par T1or som jag tycker funkar jattebra for pist och aven kortare turer. Men ska man ga langre ar de lite val tunga och harda for att vara riktigt skona, trots walkmode. Mina tidigare Garmont Veloce kunde man a andra sidan ga hur langt som helst i utan problem men de blev istallet pa tock for mjuka for att pressa nerfor, och funkade inte speciellt bra med en styv bindning som cobra. Pjaxvalet beror ju pa hur mkt du tankt kora i pist/randonnee. Om du tror du kommer ligga typ 60/40 pist eller mer skulle jag kopt T1an men om du ar en riktig toppturare skulle jag nog kanske provat nya T2x, verkar ju som en bra kombination av styvhet och ga-komfort.

Dessutom beror markesvalet lite pa hur din fot ser ut. Har sjalv smala fotter med normalhogt valv vilket passar bra i scarpa-laster men Garmont och crispi ar bredare och passar battre om man har ett hogt valv.

Lycka till!

Tillbaka
Topp