telisskida eller vilken skida som helst?

stina_ericsson

Ny medlem
Står i valet och kvalet av vilken typ av skida jag ska köpa och ha som telisskida.. Vet någon vad skillnaden kan bli, spelar det nån roll om jag köper en vanlig alpin skida som passar mig typ av åkning och sen sätter på telisbindningar, eller är det mer nödvändigt att köpa en skida mer anpassad för telemark?

/lost i skiddjungeln

Många av de skidor som säljs som telis-skidor är identiska med någon av tillverkarens alpinmodeller. Det som skiljer är namn, färg och att de kostar lite mer. Detta är självklart inte fallet med alla telis-modeller, det de som verkligen är specialanpassade också. Jag tycker du ska välja den skida som funkar bäst för dig, men kom ihåg att det kan vara bra att välja en lite mjukare skida för telis om du kör på alpinlagg med telis-bindnig, speciellt om du är nybörjare.

Om jag har förstått poängen med dem "speciella" telemarksskidorna som säljes, så är det just att dom är en mjukare variant av tillverkarens alpinlagg.

hykpsyk sa:
Många av de skidor som säljs som telis-skidor är identiska med någon av tillverkarens alpinmodeller. Det som skiljer är namn, färg och att de kostar lite mer....
Och vilken skida skulle det vara???

Micke

Oftast brukar telisarna vara mjukare.
Själv kör jag på vanliga alpinlagg. Så i stort sett spelar det ingen roll. Men väger man lite mer och kör lite aggresivare så ska man köra på alpinlagg. Då får du ut mer av åkningen då du åker fort.

Två skidor som är i stort sett samma är Völkl T-Rock och Völkl Karma. T-Rock är mjukare och mer instabil i fart, lite sämre isgrepp. Karman är mkt fartstabilare och har bättre isgrepp. Åkegenskaperna går isär, måtten är detsamma. Att det kostar mer stämmer inte alla ggr. T-Rock kostar ca 5500, Karma 7000 i Sverige.

//daniel

Mjuka alpinskidor funkar kanon. Jag kör K2 Made'n medan jag testade Völkl Gotama och fann den för styv. Men så väger jag bara 70 kg också... Många skidor från K2 är relativt mjuka i grund. Bra val är även många twintips som har relativt mjukt flex.

Tillbaka
Topp