Telisskida Völkl T-Rock

Fred_sthlm

Ny medlem
Telisskida Völkl T-Rock
Hej,

Har sett Völkl:s enda telisskida som heter T-Rock. Är det någon som har sett recensioner eller har testat skidan? Vad tycker ni i sådana fall?

/Fred.

Telisskida Völkl T-Rock
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, då jag aldrig åkt på skidan än mindre sett skidan, inte ens på deras hemsida... Men ... vad jag har hört så skall Karma vara en ganska duktig telisskida, ta en titt på den om du vill ha telisskidor från Völkl. Fan jag blev lite nyfiken nu, måste kolla upp denna T-Rock som du talar om!

Telisskida Völkl T-Rock
Tja,

Den finns på Sport-Conrad under "telemark" kika på den där. Skidan är tillverkad för den nordamerikanska marknaden men finns på Conrad.

/F

Telisskida Völkl T-Rock
Läste lite om den på ngt amerikanskt forum. Lite lättare och mindre styv än Karma såvitt jag kan förstå.

Telisskida Völkl T-Rock
Jag har inte heller åkt på skidan, jag har däremot förundrats över dess existens förra våren i kanada. Jag så den i en skidbutik och blev genast väldigt sugen på att köpa den som turskida, dessvärre var den slut i min längd.

Rent utseendemässigt är den fantastisk! Att den är sällsynt samtidigt som den är tillverkad av välrenommerade Völkl gör inte saken sämre, så mycket kan jag iaf säga.

-

Telisskida Völkl T-Rock
Nej vad cool! Den där kan nog vara trevlig som telis-skida! Hyffsat billig oxå, runt 4000:- med bindning och frakt! Köp och tryck ner knät riktigt ordentligt i pudret sen när du kör på skidorna!

Telisskida Völkl T-Rock
Ja, tror nog att det kan vara värt en chansning!

Låter höra av mig om efter första testkörningen om det blir ngn affär!

/F

Telisskida Völkl T-Rock
Jag chansade och beställde T-Rock från Conrad! Fick den i fredags men har inte hunnit test-åka ännu. Skidan är lätt och känns rätt så styv för att vara en renodlad telisskida.
Jag läste någonstans en test där testpatrullen till största delen föredrog så pass kort längd som 172 cm så det blev vad jag köpte. Anledningen är att skärningsradien är kraftigt beroende av längden och att för 182 anges den till nära 25 meter vilket inte är vad jag letar efter!

Designen är väldigt clean och snygg om man är lagd åt det hållet. En sak som varit lite lurigt att se utifrån nätet är formen på tailen. Den är rundad som en twintip men är mycket litet uppböjd. Den är alltså inget att köra switch med. Sidorna är inte träfärgade (se telemarktips.com) utan svarta.

På nyår är det testdags, det skall bli spännande!

Telisskida Völkl T-Rock
Kul!

Vilken är radien vid 172 cm längd? Om du jämför med ngn annan skida (som är mer vanlig) hur mjuk/styv är T-rock då?!

/Fred.

Telisskida Völkl T-Rock
Hello
Nu har jag testat skidan. Jag vill först säga att jag inte har för vana att testa massa utrustning, då jag inte hinner åka så mycket. Förutsättningarna var heller inte de allra bästa med dimma och ont om offpist. Mina synpunkter blir därefter och bör inte ges för stor tyngd.

Till och börja med är jag rätt stolt över skidan som objekt, jag är eventuellt ensam om den i Sverige och designen är rätt udda och vädigt clean så många tittar lite extra. En stiliserad Gibsongura med guldkant är tillsammans med en diskret völkl-pil (i guld självklart) det enda som bryter av mot den svarta pälemorgnistrande grundfärgen.

Nog med fjolleriet, hur är skidan att åka på då? Jag köpte den i längden 172 vilket med måtten 119-87-111 ger en radie på ca 20 meter, vilket var det jag sökte. Eftersom skidan är relativt bred var det lite trögare från kant till kant en jag var van vid sen mina Super Stinx. Den släpper däremot inte skäret i första taget och i den testade längden innebär detta en stabil resa där det hittills inte varit skidan som satt gränsen. Jag kunde fresta på så mycket jag vågade och hann med. Skidan den lydde mig som en hund, vilket väl är positivt.

Det som var lite negativt var att skidan kändes lite livlös, den saknar nog lite temperament och känns lite plankig. Det kan dock ha att göra med bristande teknik skall erkännas.

Utanför pisten var det liknande känsla i den tunna uppkörda lössnön som fanns att tillgå, skidan lyder och plöjer sig fram tryggt utan att man skrattar ihjäl sig. Dock är inte 20 cm veckogammal snö det jag köpt skidorna för.

Sammanfattningsvis efter 2,5 dags halvtaskig åkning. En dämpad duglig skida med ett coolt yttre. Om jag skulle jämföra med bilar skulle jag kanske säga Saab´s nya Sportcombi men till ett bättre pris (Sport-Conrad).
/Matte

Nu hoppas jag och tror att hornen växer ut när skidan ställs inför större utmaningar.

Tillbaka
Topp