telisskidor till tjej?

tupilar

Ny medlem
telisskidor till tjej?
hello ärade freeride-medlemmar.

jag funderar på att köpa ett par telisar till min flickvän till hennes födelsedag i november. frågan är vad jag skall köpa?

min flickvän är mycket van och säker telisåkare, åker både pist och offpist. Idag åker hon på ett par lite äldre smala, mer carvinginspirerade skidor. Jag vet att hon vill ha någonting mer allround, med mer stabilitet. Jag har funderat på allroundskidor som Karma, BC, och lite andra. Tror ni det är för styva skidor som telisar för en tjej? Hon är ca 1.65 och väger ju därmed ganska lätt, men hon är som sagt mycket duktig.

Tacksam för alla förslag och hänvisningar till andra foruminlägg som jag missat.

Tack, Tobbe.

Jo, just det, är Linken-bindningar något att ha? Det jag läst på forumet är verkligen antingen eller, norrmännen är överförtjusta medan svenskarna verkar tycka att dem går sönder hela tiden?

telisskidor till tjej?
Tycker kanske inte du skall satsa på BC, inte direkt kul skida för henne tror jag. Köp ett par relativt breda och inte för hårda skidor. Vet att Head Mojo kommer i tjejvariant- men inte om den kommer till vintern eller till nästa. Kanske blir lite tråkigt att hoppa över på ett par skidor som är så lite carvade, i allafall i pisten. Om hon kan tänka sig att ha kvar sina gamla skidor är det ju bara att köpa något brett och tufft, så kan hon åka på de gamla i pisten...
Linken funkar, men den enda anledningen att ha ett par sådana är om man åker med ett sjukt tryck eller väger mycket. En brutta på 165 klarar sig mer än nog med Rottefella R6. När det gäller nationaliteters syn på olika bindningar kan jag ju bara säga att jag har bott i Norge i sju år. Norrbaggarna älskar allt som är norskt. Linken är väl den mest högteknologiska uppfinning som har kommit från detta land. Tätt följd av osthyveln och gemet... Rottefella ser jag som mindre komplicerad än ett gem, men de funkar bra.
Så, med andra ord: breda, snygga, ganska mjuka, gärna tjejskidor- med R6 är mitt tips.
Kaz

telisskidor till tjej?
Ta en titt på K2 World Pist, frugan fick ett par sådana förra året och det kändes som hon blev 20% bättre, lagomt breda för en tjej som både åker utanför och i pist. Sedan är de röda också

B

telisskidor till tjej?
Har åkt runt lite på ett par Dynastar In Big, med vanlig alpinbindning och vet att de är väldigt populära telisskidor också! Kan tänka mig att de kanske passar damen.

Fredrik

telisskidor till tjej?
Jag är nästan lika lång som din tjej och har åkt på atomic tm skida ett tag men bytte i fjol till en bredare skida, movement demon flame 115 77 106. Jag är rätt så lätt och har åkt telis i 5 år och jag tycker personligen att bredare skidor som jag testade innan jag bestämde mig var lite överkurs.Men det beror ju på om det bara ska vara brett för att det är mera mode eller om man rent väljer en skida som passar en personligen. Atomic 120 82 109 är ok. Testade dessa och faktiskt så tycker jag att man ska testa skidorna lite innan man bestämmer sig. Även om man är duktigt så är det inte bara måtten på skidorna som är grejen, men det är vad jag tycker, men det kanske beror på att jag är lätt och det har faktiskt betydelse för känslan som man får när man står på skidan och inte bara hur duktig man är. Sedan så är det en fantastisk present du ska ge henne, skidor! Vilken kille! Hoppas att mitt svar hjäper dig lite men mitt råd är att ge henne skidorna fast i presentkorts form och så låta henne testa lite skidor innan ni slår till och köper. Jag tycker helt klart att det är värt det att testa lite olika skidor även om det innebär lite mera jobb.

Tillbaka
Topp