Temperaturerna börjar sjunka och det är Åre-höstmarknad, dags för nya skidor!

nyckfull

Medlem
Äntligen börjar man känna att vintern är på väg, har knappt överlevt månaderna utan skidor under fötterna.
Iallafall, det är dags att köpa ett par dedikerade topptursskidor.

Om mig: 186cm lång, 78kg tung(lätt?). Avancerad åkare, åker i min mening relativt aggressivt fast tar det ganska lugnt efter att jag vandrat uppför i några timmar.
Med ytterst få undantag sker åkningen i de Jämtländska fjällen, med minst 30 skiddagar per år, hittils 5-10 dagar utan lift men siktar på att öka det antalet.

Söker en skida som fungerar hyffsat den genomsnittliga dagen, dvs med sönderblåst snö, men riktigt skiner när det har kommit nysnö och vinden lugnat ner sig. Vill inte gå över 1800g/skida och söker en midja på ~100-105mm.
Dessa modeller är i mitt sikte just nu:
Scott Superguide 105
Blizzard Zero G 108
4Frnt Raven
G3 FINDr 102

Har åkt på samtliga utom G3 skidan, mycket nöjd med Superguiden, inte fått nog med tid på Blizzard så kan inte uttala mig om den och den Raven jag åkte på var nog åtminstone 2014/15 års säsong.

Vilka skidor har ni åkt på, vad tyckte ni om dom och är det något jag missat?
Är dock primärt intresserad av att veta om det är någon som åkt på, eller äger, G3 FINDr 102, och vad ni tyckte om den?

Hoppas det inte blev för mycket text, men annars önskar jag en trevlig helg på er!

Har åkt Superguiden, men inte på några av de andra skidorna du listade. Var väldigt nöjd med Superguiden, speciellt med kingpins monterade, riktigt bra kombo. Kändes styvare och mer "riktiga" än många topptursskidor. Har varit allmänt nöjd med Scotts skidor och äger till och med två par.

Zero G:n är nog också riktigt rolig. Blizzard gör ju riktigt goa skidor. Men har som sagt inte åkt just den skidan tyvärr.

Funderar själv att köpa ett par Head Kore 105 och montera mina Beast 14 på dem.
Verkar lovande enligt alla reviews!

Tillbaka
Topp