teneighty gun

erikolja

Ny medlem
teneighty gun
tjena! efter långt letande efter skidor så har jag nyss inföskaffat mig ett par Salomon teneigty gun.
Nu undrar jag såklart vad det e för en skida och om någon har åkt på den. Den skidan jag har letat efter var en offpist skida som också funkar ok i pisten med twintip. De kostade 3000kr med en Salomon 912 bindning. kommentera gärna mitt inköp.

///erik

Ps. Jag väger 65kg och e 175cm lång

teneighty gun
Låter grymt billigt med 3000kr, har för mig att Gun är typ samma skida som Salomon PR, kolla recensioner här på freeride

teneighty gun
hmm.. de va typ nått demoex sa han i affären och han nämde nått om att den va typ nya pocket rocket fast bättre(såklart han vill tjäna pengar). men jag undrar om det e nån som har åkt på den och kan kommentera den?

//erik

teneighty gun
ok...säljaren sa att de va typ som pocket rocket fast något styvare. jag undrar om den e ok i pisten elr e en mardröm? e de nån som har åkt pocket rocketen(säkert många) elr gunnen?

teneighty gun
Hmm, 3000 var la alla fall ett väldigt bra pris. Den borde fungera skalpigt i pisten, kanske inga kortsvängar men stora härliga carving i icke allt för isigt underlag!

teneighty gun
Teneighty Gun är i princip rakt av Pocket Rocket. Möjligen har det laborerats lite med styvheter hit och dit, men konstruktionen ser ut och känns precis som Pocket. Du har mao köpt en lättåkt, mångsidig skida som gör inlärningsprocessen för offpiståkning till en trevlig tid. Skidan har sina begränsningar eftersom den är ganska mjuk i flexet och lättsam i största allmänhet, men samtidigt gör samma aspekter den rolig och lätthanterlig i alla typer av snö. I pisten presterar den bra så länge farten är låg till måttlig och skidan inte är för gammal. Alla Salomons skumkärneskidor tappar gradvis spänst och blir beroende på hur tung man är och hur hårt man åker efter 50-tal åkdagar tyvärr lite tröttare i känslan än när den är ny.

Som alla mjuka skidor är Gun kraftigt beroende av kantskärpa för att gå bra på fast underlag. Prioriterar du pistegenskaper och bett bör du hålla kanterna fräscha. Det gäller naturligtvis alla skidor, men jag har upplevt att mjuka skidor har ett tydligare tapp i grepp när kanterna blir trötta.

Modellen är mångsidig i den synvinkeln att man kan förändra dess egenskaper och karaktär genom att flytta monteringen fram och tillbaka. Pocket/Gun accepterar ett långt spektrum av bindningsplaceringar utan att gå dåligt. Från runt 3cm bakmontering med freeridekänsla till ren mittmontering för parkåkning. Bakmonteringen relateras till 185cm:s Pockets centermarkering. Jag inte vet vart Guns märke sitter i förhållande till det. Den relativt låga vikten gör att skidan fungerar bra i parken också om du håller till där. När Pocket kom ansågs den som en stor skida, men numera är 90mm i princip standard för mellanfeta twintips.

Tillbaka
Topp