tidigt med offpist i Idre

klasberit

Ny medlem
Ska upp till Idre vid nyår, har aldrig varit där men jag har hört att det inte är någon vidare offpist vid denna tidpunkt, vet någon om det stämmer?

Detta kommer kanske som en chock men snömängden skiljer faktiskt från år till år.
Det kan vara ett riktigt puder-harem när du kommer dit men det kan också se ut som ett grustag.

Nja, off-pisten i Idre är väl aldrig nån dunderhit... Ska dit själv vid nyår, vet dock inte exakta dagar än.

Offpisten kan vara rätt ok. Första året vi köpte vår stuga (typ 93 eller nåt) var det snökaos i mellansverige den helgen och vi hade runt 70 cm puder ute i skogen norr om idre. Jag skulle dock inte hoppas på nåt sånt igen. Jag har väl åkt där iaf en gång per år sen dess... Dessutom så lutar det så pass lite och är så kort fallhöjd i idre att offpiståkningen blir sådär... Vissa säger att ostsidan kan vara helt ok men det är mycket klippor och ofta ganska vindpinat. Däremot finns det ju någa pister som är helt ok att åka i. Dessutom har man förlängt de som tidigare var bäst och byggt en stolslift till dem. Ska bli kul att testa för första gången.

Robertsandberg sa:
Detta kommer kanske som en chock men snömängden skiljer faktiskt från år till år.
Det kan vara ett riktigt puder-harem när du kommer dit men det kan också se ut som ett grustag.
Grustag har jag svårt att tro eftersom idre ändå bruakr vara ganska snösäkert och har en helt brutal snökanonspark. Men några större mängder lössnö i terrängen ska man nog inte räkna med

OscarDaH sa:
Om du vill ha offpist borde du röra dig utanför svergies backar eller ta helikopter turer ;) bara ett förslag.
Inte alltid man har möjligheter till det och då får man ju göra det bästa av situationen... Skulle annars tro att om man grejar fram en skoter och kan ta sig upp på städjan (granne med idre fjäll) så skulle man nog kunna få ett grymt bra åk om det bara är tillräckligt med snö och inte lavinfarlig snö...

Är det inte skoterförbud på städjan? Jag tänkte traska upp där nån gång i vinter.
Svärfar bor där uppe så det blir ett par helger där varje vinter.
Förra vintern va det ju rejält med snö i idre. Åkte 3-4 dm djupt flera gånger.

Nån som har varit upp på städjan som har tips om var man ska åka?

Har inte kollat upp skotermöjligheterna tyvärr. Jag är dock rädd att du har alldeles rätt, får kanske hugga nån ren och lifta med istället. Jag har bara varit uppe på städjan sommartid men även då ser man ju att berget är ganska slätt och har en väldig fin naturlig vinkel över hela kammen. Det går ju en vandringsled som kommer ut ovanför trädgränsen vid foten av kammen ungefär. Vet att jag läst en gammal artikel i utemagasinet för en många herrans år sen om topptur på städjan. Denna tur var dock gjord framåt påsken. Risken finns väl att snön, på grund av avsaknaden av vindskydd, blir väldigt hårt packad och mest är lämplig att åka på framåt våren när snön blir mjukare.

Det är nu rätt bra med snö i Idre så förhoppningsvis kommer det fortsätta åt det hållet. Det ska snöa i helgen och det brukar vara bra offpist på ostsidan. Test det!

Det låter ju lovande. Nån av er alla som ska åka runt nyår? Ska upp själv men att åka själv är ju rätt trist....

yiu-han sa:
Är det inte skoterförbud på städjan? Jag tänkte traska upp där nån gång i vinter.
Svärfar bor där uppe så det blir ett par helger där varje vinter.
Förra vintern va det ju rejält med snö i idre. Åkte 3-4 dm djupt flera gånger.

Nån som har varit upp på städjan som har tips om var man ska åka?
Det är skoterförbud, men det går en vinterled upp ovanför trädgränsen.
När man kommit ovanför trädgränsen så ta sikte på den grytan som syns mellan topparna och gå upp mot ryggen som leder till toppen och sen åker man ner i kanten på grytan över platåt och sen ner genom skogen. Har man tur så kan det vara ett ok åk.

ska vara där nån gång 29, 30. 31 dec. Beror lite på vädret. Vi har ju egen stuga så behöver inte boka i förväg. Trots att jag är 28 så passar jag på att åka med föräldrarna. Blir en bra, och gratis, uppvärmning till resten av säsongen.

Alltså, Städjan vore häftigt att åka på men är det inte normalt för dåligt snötäcke runt nyår på städjan?

Trevligt, då kanske det finns lite vettiga skidåkare i Idre den helgen. Brukar ju nästan bara vara barnfamiljer... Ser fram emot att prova de förlängda nordbackarna också.

Ja förhoppningsvis iallafall hehe, aldrig åkt där förut men bara det inte är en massa ungar i vägen när man ska åka i pisten :P Hur långa har nordbackarna blivit då?

Det är väl synd att kalla dem för långa men de var ganska ok innan och nu har man dragit ner slutet på dem och satt in en stolslift, äntligen. Efter vad jag sett från klipp så verkar de ganska jämnbranta och bra för carving. Sen får man väl se om jag även kan få plocka ut puderlaggen ifall det blir massa snö...

Tyvärr kan jag inte minnas att chocken nånsin brukar vara öppen så tidigt. Tyvärr är det ju så brant så snön börjar ju inte lägga sig ordentligt förrän lite senare på säsongen. Första branten är väl 48 grader om jag inte minns fel...

Ska upp till idre den 28dec-4jan med några vänner. Då vi inte fyllt 20 än utan ligger på stabila 19 kommer vi inte in på krogen på nyår!? Hur blir det med festen, lär va mycket ungdomar där över nyår så några borde väl styra ihop lite i stugorna?

Vi kommer upp 8-9 personer under nyårsveckan också, preis som i sommarpojkes fall så ligger vi nog också på 19 i ålder...

Men hopas på mycket snö och mycket röj...

Det lär nog kunna bli rätt fett i vår stuga.. alla dagar. Men givetvis föredrar jag att gå till en annan stuga(jibbertjejer någon?)!
Men fan vi är väl alla vänner, det måste styras på afterskin

Åkte knädjup lössnö i Idre idag.
Nordbackarna va opistade och ospårade.
Ca 4 dm nysnö och helt folktomt. :-)

Det fanns ju ingen grund under så en och annan haj tuggade lite belag.
Men det är det ju värt.

Hur många backar tror ni de hinner öppna tills den 28e? Onödigt att vara för positiv antar jag, eller vad har ni för väder däruppe i norrland?

skulle tro att de flesta är öppna. Idre har riktigt bra snökanoner så om det bara inte är för varmt så kommer de kunna köra i stort sett allt. Jag skulle inte hoppas på chocken dock...

Vi ska också upp förhoppningsvis 12 pers i 20 -21 års klassen i nyårsveckan. Va där förra året vid vecka 4 men då var partyt bättre på vårat dass änn på krogarna där. Hoppas på redigt drag nu i nyår istället

Pratade med en vän som jobbar i idre, det ska tydligen vara 18 år på krogarna under nyår.

Tillbaka
Topp