Tignes 2014/2015

heheyfia

Ny medlem
Tignes 2014/2015
Hej alla goa!!
Det är så att jag har fått ett jobberbjudande i Tignes.
Jag har dock aldrig vart där och undrar nu om det är någon som vart det och kan berätta lite hur det är?
Jag har förstått att åkningen är grrryyyym. Men är det mycket säsongare där?
Bra fest? Liten eller stor by? Måste man kunna franska tror ni?

Sämre eller bättre än tex Val thorens och val d'isere?

Tack å hej!

Tignes 2014/2015
Tignes sitter ihop skidsystemmässigt med val d'isere så det är ett stort och bra skidsystem.
Tignes är bättre skidmässigt än val d'isere (tycker jag), men en betydligt mindre ort bo på = mindre att göra där.
Som säsongare skulle jag hellre bo i val d'isere eller val thorens.

Tignes 2014/2015
Skidåkningen är sjukt bra, både i Tignes och Valdi. (Och VT.)
Festen är bra i Tignes, ännu bättre i Valdi. Ett minus på festfronten med Tignes är att de två stora byarna där de flesta bor (Le-Lac och Val Claret) är just det – två byar (med buss, eller typ 15 minuters promenad emellan) vilket gör att folket är uppdelat på två ställen. Dock kan man ju vända på det och se det som positivt att då och då festa i den andra byn och få se lite nytt folk, för det blir lätt same-same tillslut, oavsett var man säsongar.

Det är fler skandinaver som säsongar i Valdi, men de finns i Tignes också, främst i Le-Lac (Langleyhotell..), och du klarar dig utan franska men det skadar inte att ladda ner Duolingo-appen och plugga in några artighetsfraser. :)

Har du jobb på gång någon annanstans, och är du beroende av jobb för att klara säsongen? Vill du jobba med det du fått erbjudande om?
Jobb är en rätt tungt vägande faktor, åker man ner till en ort utan jobb är det ofta ett par jobbiga veckor fram till jul (när extrajobbarna börjar behövas) när man inte vet om man har jobb, när man har jobb, hur länge pengarna räcker om man inte skulle få något jobb etc.

Tignes 2014/2015
Jag var i Tignes hela förra säsongen. (jobbade för langley) Åkningen är absurt bra. Tänk att du i princip bor i pisten och verkligen har alla möjligheter till att få ut så mycket utav skidåkningen som är möjligt.(Köp Espace killy kortet) för att få så mycket utav det som möjligt!

Det är mycket britter i Tignes, (Crystal ski) men langley har hotell (Le Lac) även danski, desstom finns northlander i Val Claret andra skandinaviska företag som Slopetrotter, Tingaard. Det rör sig ändå relativt många skandinaver i Tinges men givetvis, betydligt mer i Valdi'sere.

Oh ja, det är bra fest i Tignes, olika dagar har olika "events" och man åker fram och tillbaka mellan VC och LL. Bussarna mellan är skidbussar och gratis, går dessutom dygnet runt. Att ta sig till Valdi'sere är brutalt enkelt med skidor. Lite mer komplicerat med buss, men tänk på att sista bussen går tillbaka till Tignes betydligt tidigare än du förväntar dig och där kör inte taxi på nätterna. Så för en utekväll i Valdi'sere krävs att man har någonstans att crasha sen!

Men jag älskade Tignes! :D , det beror helt på va du vill ha ut av din säsong!

Vill du veta mer, hör av dig i PM!

Tignes 2014/2015
Hade varit intressant för diskussionen att få reda på vem du ska jobba för - om det är Langley så kan jag(lite biased kanske) säga att Valdi är att föredra framför Tignes(trevligare by och mer folk(samt mindre hotell)), men vad jag fattade av det vi var över i Tignes och vice versa så hade de som jobbade där det sjukt bra också!

Skidåkningen är riktigt bra i hela systemet, men för lättillgänglig offpist så måste det sägas att Valdi väger lite tyngre - med tanke på Fornet(skogen och ovanför Signal-liften) samt Cügnai-sidan/Manchet-dalen och Bellevarde-åken. Detta inte sagt att Tignes är svårtillgängligt, där finns massor med bra åkning! Att ta sig från Tignes till Fornet/Solaise en pudermorgon tar en halvtimme/max en timme, så inga jättedistanser egentligen.

Som nämnts ovan så blir det ofta så att man (som Langley-anställd) i Valdi hänger mest med svenskar, medans det i Tignes blir mer blandat med de engelska företagen(som dominerar VC och LL). Ska vara bra fest i båda valdi och Tignes, men bäst i Valdi. Ska enligt rykte finnas en höghöjds-strippklubb i Tignes om det är din grej, jag lyckades aldrig få reda på om det var en myt.

Tignes 2014/2015
Okej okej, tusen tack för all info alla!
Jag har fått jobberbjudande hos saloon bar.
Någon som har nåt att säga om de stället? I vilken av byarna ligger de? Någons som känner nån som jobbat där? :)

Tignes 2014/2015
Saloon ligger i Val Claret (den byn "längst in" på högplatån i Tignes, vid foten av Grande Motte. Eller ja, den låg där förra året iallafall.
Har inte jobbat där, men besökt både den och Saloon-barerna i Valdi och VT och det är en typisk fransk-skidort-med-många-skandinaver-och-britter-bar. Lite luddigt, men tänk en sån bar där det säljs mer öl, shotsbrickor och long island ice teas i kannor än komplicerade cocktails i piffiga glas, och där det är helt okej att starta dansgolv om man känner för det. :D Temakvällar är inte heller ovanliga.
Min första säsong bodde jag med två tjejer som jobbade på Saloon i VT och de hade alltid någon dag i veckan helt fri och jobbade mestadels från typ 4 på eftermiddagen och framåt.. men sånt varierar antagligen från ställe till ställe och år till år.

Tillbaka
Topp