Tignes/Val D'Isere - Hur är backarna mot Les Brevieres/Fornet

LudwigM

Medlem
Jag var i Val D'Isere i vintras och utforskade de flesta områdena från Pissalis till Tignes förutom de lägsta punkterna längst nere i båda ändarna. Ska dit i vinter igen och jag har nån fix idè om att jag ska utforska allt.
Jag åkte en del från nålsögat och ner i Tignes via de blå backarna och tyckte att det var en del som mest var transport där det var svårt att åka fritt. Nu undrar jag om backarna ner mot Les Brevieres och Fornet är samma typ eller om det är roligt att åka där. Kan vara kul att säga att man varit överallt men skippar det om det bara är smala transportsträckor med mycket flackt och lite svängrum.

Pratar vi pist?
Ner mot Tignes Le Brevier(aka tresekunders-byn) är rätt så meh - lägst i systemet, oftast hårda som plåt av hasande turister samt alla människor. Trevligt nere i botten med en uteservering i sol, men ingenting direkt kritiskt att hamna i. Kan minnas att jag var där 2 gånger under en hel vintersäsong 2012/13.

Fornet är däremot bra, om vi pratar allting ovanför toppstationen på bottenkabinen. Glaciären längst upp har några av de bättre pisterna i systemet ifall man ska smiska pist. Definitivt värt att sticka ditåt.

Om vi pratar utanför pisterna så finns det bra trädåkning i Fornet ifall det är dålig sikt. Les Breviers finns det en hel del med vad jag hört, åkte där någon enstaka gång dock.
Ovanför trädgränsen är Fornet ofantligt bra, men det inser man själv ganska snabbt ifall man hamnar där samtidigt som en del nysnö. Ta Signal-liften och du skall finna!

Japp det är pist som gäller för mig =)

Det jag specifikt undrade om i Fornet-fallet var pisten som heter "mangard", och "cognon" om jag kollar på kartan. Aldrig varit där nere.

Vad var det du gillade ovanför trädgränsen vid Fornet? Pissaillas är ju grymt men jag vill minnas att allt nedanför var mest transport för att ta sig dit. Dvs från toppen till botten av liften Vallon. Men finns det bra grejer där?

LudwigM sa:

Det jag specifikt undrade om i Fornet-fallet var pisten som heter "mangard", och "cognon" om jag kollar på kartan. Aldrig varit där nere.

Vad var det du gillade ovanför trädgränsen vid Fornet? Pissaillas är ju grymt men jag vill minnas att allt nedanför var mest transport för att ta sig dit. Dvs från toppen till botten av liften Vallon. Men finns det bra grejer där?
Dom pisterna kan du glömma om du inte gillar transport. Går på skrå för det mesta. Visst cognon biten är väl "ok" men kort och skrå tillbaka till liften.

Sache ner mot brevieres är riktigt fin om du inte är så rädd om skidorna (ofta mycket sten) men pisten som sådan är riktigt bra större delen (dock hård så kräver lite teknik för att tyckas om)

Vad för sorts backar är det du gillar (färg, fart, är folkmängd ett problem osv). Har gjort två säsonger i området så kan nog rekommendera något.

Fornet: Backen som heter Mangard följer till viss del bilvägen som sommartid går upp över Col de l'Isèran så några bitar i början är den typiskt smal med tvära krökar, men den blir öppnare och mer böljande en bit ner (typ där den delar sig i en röd och en blå). När jag var där fick jag känslan av att den mest åks på eftermiddagen när de som bor i Fornet ska hem, den verkar sällan vara uppkörd innan två-tre..
Det är ingen speciellt tidskrävande utflykt att åka hela vägen ner om man står på, och kabinen upp till trädgränsen igen går fort och har sällan köer förutom tidigt på morgonen och på whiteout-puderdagar. Tips: ta gott om fart sista biten, annars blir det promenad till kabinen.
TL;DR – Inte ovärt att åka ner där, men ingen backe att köra laps i.

Vad gäller åkningen nedanför Pissaillas men ovanför Fornetskogen så är det väl i första hand offpisten som är tumme upp. Ingenting som är bättre än Pissaillas när det kommer till pist iaf.

Brévières: Sache (den långa, svarta backen uppifrån nålsögat som går ända ner till Brévières) är ofta puckelpistpanik deluxe. Alternativet är Mélèzes + Myrtilles (blå slingertransport, ospännande) eller Chardons + Pavot (bitvis kul, sen snorsmalt och isigt på ett ställe, sista biten antingen helt okej eller horribel beroende på om vingliga britter har gjort puckelpist av den eller inte och hur slaskigt det är).
Den största behållningen med Brévières är byns mysfaktor, och den låga höjden = varmt och grönt på våren. Det är ett perfekt lunchställe, vilket tyvärr väldigt många vet om, vilket i sin tur gör att backarna ner dit får ta stryk rätt tidigt på dagen.
För att maxa chansen till njutbar piståkning skulle jag åka de röda backarna dit direkt på morgonen en lugn vecka hyfsat tidigt på säsongen. För att maxa chansen till njutbar lunchpaus – närsomhelst när solen skiner.
Bör dock sägas att åkningen är långt ifrån någon Double M (Tignes-sidans bästa pist imo), och att det tar sin lilla stund att komma upp till centrala Tignes igen. Stolliften som heter Aiguille Rouge är provocerande långsam. Men jag tycker på nåt vis ändå att det är värt att ta en vända ner dit, om inte annat så för att omgivningarna är så olika resten av skidsystemet, och för att det ju som du säger är något lockande med att ha varit precis överallt..

Edit: Havreboll har uppenbarligen haft mer flyt med Sache-pisten än jag.. undantaget puderdagar har jag bara åkt den i pistat tillstånd en gång under en säsong i Valdi + diverse kortare vistelser..

Senast ändrad:
havreboll sa:
Vad för sorts backar är det du gillar (färg, fart, är folkmängd ett problem osv). Har gjort två säsonger i området så kan nog rekommendera något.
Jag gillar blått och ska uppgradera mig till rött på min resa nu tänke jag. Men jag har varit där förr och har bra koll på systemet och vad jag gillar. Det är som sagt mest de yttre pisterna som jag inte testat än...

Heddious sa:
Den största behållningen med Brévières är byns mysfaktor, och den låga höjden = varmt och grönt på våren. Det är ett perfekt lunchställe, vilket tyvärr väldigt många vet om, vilket i sin tur gör att backarna ner dit får ta stryk rätt tidigt på dagen.
Hmm jag hade nästan släppt tanken på att ta mig ner dit tills du skrev detta :rolleyes:

LudwigM sa:

Fornet är, för åkning utanför pisten nära inpå ett dump, utan tvekan det bästa stället att åka på i hela liftsystemet Tignes/Valdi i rent effektiv höjdmeter/yta/lifttider. Terrängen är bra med skiftande lutning, samt med rätt så bra vindskydd för snön.
Pisterna uppe på glaciären är nog också bland de bättre i systemet, dock är det svårt att slå pisten från Grand Motte ner mot Val Claret(så länge den senare inte är knökad med britter/turister).
Jag ska erkänna att vissa nysnö-fattiga dagar under min säsong varvade jag Pyramides-liften i Fornet(och pisten under) ganska så många gånger. Nästan aldrig speciellt uppåkt, samt sparsamt med folk. Guld då man ville ha lite egentid eller ens vänner låg nere i byn med bakfyllan.

"Mangard och "Cognon" är transportsträckor ner mot bottenliften i Fornet, inte någon jättespeciell skidupplevelse. Finns ett mysigt fik/backrestaurang halvvägs ned dock med najs varm choklad.

Tillbaka
Topp