Till Alperna 2006 med en liten kille på 1år o 4mån

ChamBenkeYxan

Ny medlem
Brixen kanske
kommer ihåg att jag var där för typ 20 år sen när jag i princip fortfarande låg i vaggan

Vi va i valgardena föra året vi va en gäng med familjer och en som va med var 5 år då och tyckte det var jätte kul och en annan familj med en litet barn på ett år då och det gick bra för dom. plus att det var bra snö då vi var någon gång i mars och jag va då 12 år.

Är väll förbjudet att åka med barn på ryggen i vissa länder vet dock inte vilka.

Ett tips är den lilla italienska byn Canazei. Trevlig och pitoresk by i "superski Dolomiti". Var här år 2004, och kommer ihåg att det var väldigt mycket småbarn här.

Du verkar ha varit i några av de största systemen i världen, vilket kanske inte alltid passar en familj med en så liten kille.
Jag hade nog letat idéer i resekatalogerna efter mindre och gemytligare ställen. Ofta är skidåkningen bättre på små orter då det är bättre pistat och mindre liftköer.
På rak arm skulle jag kunna tänka mig Livignio och Canazei, samt orterna däromkring.
Läs recensioner om alla resorter här: http://www.freeride.nu/resort/

Lycka till!

Om ni tänkt åka på egen hand kan det vara idé att kika på Megève. Bästa pistningen jag upplevt i Frankrike, lugnt och fint område. Boende kan vara lite dyrt då det är rätt populärt bland överklassen i Frankrike (just för att det är ett lugnt och fint område med välpistade backar och schyssta restauranger). Åk i januari eller början av mars (bäst) om ni vill ha systemet mer eller mindre för er själva. Undvik sportlovsveckorna eftersom fransoserna har sina vinterlov då också.

En ort som ofta nämns i dessa sammanhang är Val Menier. Jag vet att Vingresor har haft denna ort i sitt utbud, kanske kan vara värt en titt. Vart ni än bestämmer er för att åka är det som "deza" säger, vissa orter kan ha förbud mot åkning med barn på ryggen. Kolla upp detta för säkerhets skull, resebyrån bör kunna svara på denna typen av frågor.

Jag skulle kunna rekommendera Livigno då det finns mycket snälla backar där plus att det är en mysig by. Livigno har dock blivit ordentligt exploaterat på senare år, men ändå. Vet inte om ni reser på egen hand eller om ni åker på paketresa. Vi var nere i Sölden förra året vilket var helt kanon. Vi åkte med en fem-åring som precis skulle lära sig att åka, vilket kräver snälla backar det med. Det hittade vi i Sölden. Mycket trevlig by och en hel del att göra vid sidan av backen. Ett helt fantastiskt badhus med vatten från varma källor var populärt efter en dags åkning.
Vi flög med Ryan Air till Frankfurt och hyrde bil och tog oss ner. Gick hur snabbt och smidigt som helst.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp