Till alperna med barnen i jul. Lämlig ort?

uttryck

Ny medlem
Hej!

Vi skulle vilja åka till alperna och åka skidor med våra barn (6 & 8 år gamla). Men har noll koll på vilka ställen som passar en barnfamilj. Det är inte enbart en skidresa utan vi kan även tänka oss andra aktiviteter.

Varken vi föräldrar eller barnen är jätteavancerade skidåkare och mycket lite vana av att t ex åka offpist. Vi behöver alltså inte åka till ett ställe med "den värsta åkningen som går att uppbringa" utan kan nöja oss med en skidort som har följande kriterier:

- Lätt att ta sig dit med flyg från Sthlm (t ex till Grenoble eller annan destionation dit det finns lågprisflyg till)
- Moderna liftanläggningar, typ cable-cars och sittliftar
- Inte för dyrt och snobbigt ställe, hellre trevligt o mysigt men inte för litet
- Bra pistat i backarna men kanske också lite lättare offpist att testa (inte värsta med 90 graders stup etc alltså)
- Ett ställe med lååånga backar m hyffsad fallhöjd, gärna i skogsterräng längst ned.
- Gärna vackra omgivningar och lite pittoreska byar.
- Lättillgängligt.
- Ska gärna finnas andra saker att göra i närheten än enbart skidåkning
- Snösäkert tidigt på säsongen, helst gärna mellan jul o nyår om möjligt.

Vi kommer kanske inte ens att bo på själva skidorten utan att bo i någon stad/by 5-6 mil därifrån genom att försöka byta hus med någon.

Har ni några förslag på lämpliga ställen i t ex gärna i Österike (kring Feldkirch eller Salzburg) alt Frankrike (kring Grenoble)? Vart ska vi styra kosan?

/Karin

Hej Karin!
Det är ju svårt att säga en ort eftersom att allt beror på snön MEN förutsatt att där är snö så tipsar jag om Badgastein. Hojmark.se flyger dit och brukar ha bra resor vid/mellan jul och nyår. Man flyger då till Salzburg och därefter med buss till slutet av dalen där Badgastein, Badhofgastein, Graukogel och Sportgastein finns med bara några minuters bilkörning.
Med den längsta pisten på 8 km tror jag att det borde räcka. Vackert beläget och med den klassiska alpkänslan över sig tror jag att Badgastein borde vara något för er.

... om det finns snö vill säga

Lycka till och hoppas ni får en trevlig semester var ni än åker

uttryck sa:
Vi kommer kanske inte ens att bo på själva skidorten utan att bo i någon stad/by 5-6 mil därifrån genom att försöka byta hus med någon.

Har ni några förslag på lämpliga ställen i t ex gärna i Österike (kring Feldkirch eller Salzburg) alt Frankrike (kring Grenoble)? Vart ska vi styra kosan?

/Karin
Åk till Grenoble i så fall :) Då har ni både Alpe d'Huez och Les 2 Alpes väl inom räckhåll för dagsutflykter med bil. Där finns även en del andra mindre skidorter runtomkring stan som kan vara värda att utforska. I och med att det är tidigt på säsongen kan det vara lurigt med snö, men Alpe d'Huez och Les 2 Alpes ligger tillräckligt högt för att det ska finnas snö då.

Vackert och pittoreskt är det dåligt med i Frankrike rent generellt, samma sak häromkring. Allting annat på er önskelista finns. Vill ni bo närmare skidåkningen kan även Briancon strax utanför Grenoble vara ett alternativ. Den byn kan dessutom nästan kallas mysig, åtminstone jämfört med många andra franska skidorter.

Senast ändrad:
Mysighet i alperna hittar man det mest i Österike?
Och storskaligheten o de stora anläggningarna i Frankrike?

Har aldrig varit där så jag har noll koll...

Ciao,

Ett annat alternativ kan vara Vialattea (www.vialattea.it) som ligger på andra sidan från Briancon, dvs den italienska delen. Ordet betyder den vita mjölkvägen och består av 6 skidorter som är sammankopplade med varandra, och erbjuder det mesta inom skidåkning för en familj. Snötillgången kan vara lite sådär beroende på hur säsongen är? Men de har dock ett bra system för att göra konstsnö om temperaturerna tillåter det.

Enklast är om man hittar ett lågprisflyg till Turin eller som sista utväg Milano (Linate eller Malpensa, ej rekommenderat Bergamo då det blir väl långt).

Mysighetesfaktorn kan man väl hitta om man nog söker sig litegrann utanför centrumdelarna av orterna.

Annars har Ni även hela Aosta dalen som ett andra alernativ, men där så bör man nog mer inrikta sig på en speciell ort lite beroende på vad man är ute efter?

- C

skriver inte så mkt men har varit på några ställen å st.anton har nog varit de mest varierade om det är mkt snö. finns bra offpist (inte för svår om man inte vill), rätt mkt barnbackar, mkt pistat å typ 2 parker tror jag. kan komma ner nästan från toppen i rätt läta backar. så är de riktigt vackert å finns rätt mkt å göra fast jag åkte bara skidor så vet inte säkert men de såg ut som det iaf, men de verkade va rätt så bra drag å så. kanske lite mkt folk ibland. om ni hyr bil så är de inte långt till storstan. kanske går bussar men de vet jag ej. som sagt, jag åkte bra skidor å de va jag grymt nöjd med!

Badgastein är snö säckert över jul / nyår och de har svensk skidskola att sätta barnen i.

Om man vill ha mysighet skulle jag helt klart satsa på Österrike. Frankrike har enligt min mening bättre skidåkning men nästan alla orter är uppbyggda 80-talskomplex, som ett Miljonprojekt i bergen. Avoriaz i Frankrike har i och för sig satsat på just Mysighet, skidnära boende och familj men det finns inte så mycket mer att göra där eftersom man bor i princip helt isolerad från omvärlden. Närmsta stad är Morzine och den är inte så jättekul för barn, mest en gata...

Av din profil att döma kommer skidåkningen att täcka alla dina behov vart än i Alperna du beger dig men jag skulle satsa på Österrike. Bra skidåkning, god och hyfsat billig mat, dessutom en mer genuin stämning i byarna än i Frankrike. Kolla bara upp snötillgången.

Saalbach-Hinterglem är också anpassat för barnfamiljer, värt att kolla upp...

Ja, mysigheten är nog rätt viktigt för oss och att det är lättillgängligt. Det skall verkligen "kännas alperna". Skidåkningen är viktig men då vi inte säkert ens kommer att direkt vid något skidresort så är det nog än mer prioriterat m mysigheten och att det kanske finns lite shopping eller annat att se/göra i närheten.

Vi åker alltid tillsammans med barnen då de fortfarande är så pass små så extremt branta backar är kanske inte vad vi önskar. Hellre långa halvbranta och genom skog typ.

Men som sagt var då jag aldrig varit där ö h t så har jag så dålig koll på hur långa pisterna är på de olika orterna.

Lech i närheten av ST Anton kanske kunde vara nåt?

nu kommer jag igen, men st.anton fanns de väldigt mkt shopping i eller inte väldigt men de fanns en hel del, mkt alp känsla ochså så. va där med den delen av familjen som åker rättså mkt, å alla va överens om att de va ett riktigt bra ställe att åka till. finns långa backar som börjar över trädgränsen och går ner nästan hela vägen som inte är svåra alls. grön/röd. du skulle inte bli missnöjd om du åkte dit. men de finns nog många ställen som är lika bra. och som du säger så finns de ställen i närheten av st.anton som är riktigt bra! :)

Förresten går det ö h t att jämföra svenska fjäll och skidåkningen där med den som finns i Alperna? Har inte åkt i Riksgränsen t ex, mest bara i Dundret och i finska Levi o Ylläs (p g a det är närmast för oss). Levi har vi tyckt varit riktigt bra helhetsmässigt, bra service, restauranger och mysiga stugor att hyra. Bra liftsystem etc men det är ju liksom bara en liten "kulle" och platt runt om, inga fjällmassiv.

om du menar st.anton så går de nog inte, kanske åre fast mer än dubbelt så stort. de finns allt där. har inte varit i finland men. de är sjukligt vackert där, mkt berg och fin natur. själva st.anton staden är väldigt mysigt med rätt mkt affärer och resturanger. ligger nära st.jacob och lite andra ställen som också är värda en titt. =) de har även ett väldigt säkert och fint liftsystem i st.anton.

Nej, det går faktiskt inte att jämföra. Allting är så många gånger större; liftar, backar, utbud, berg och oftast också turister.
Men att tänka på är att bara för det blir större betyder inte det att det kommer bli betydligt svårare för era barn utan det finns ett utbud för alla. Lättare, svårare, flackare och brantare.

Lech i St Anton tycker kan jag nog inte rekommendera lika starkt som orterna som nämnts ovan (Saalbach, L2A, Badgastein). Det som talar för Lech är att det finns ett stort utbud av många orter bara några minuters bilfärd därifrån. Zug, Zürs och lite längre även Stuben och cirka 45 min skidcentret St Anton.

Förresten, vilka flygbolag kan man åka med till alperna (Grenoble eller Salzburg, eller närheten av St Anton t ex) om man bara vill köpa flygstol?

Kanske jag bör öppna en separat tråd för detta, men hoppas att nån kan svara här också...

Om man som ni känner sig lite osäker och dessutom har två barn med sig är charter överlögset lättaste sättet att ta sig ner till Alperna.

Med tanke på er begränsade erfarenhet av riktigt bra skidorter så tror jag att ni komer bli överväldigat nöjda med ui stort sett vilken ort som helt i charterkatalogen, med undantag av Chamonix där det krävs buss till backen på morgonen och det är lite bökigt med barn.

Jag åker enbart lågrisflyg ner till Alperna, aldrig charter, för flexibilitetens skull. Kan sticka dit det är snö, behöver inte boka så tidigt etc. men att tro att det blir billigare än charter är en ilusion.

Att åka fem sex mil på morgonen är nog ingen bra start på dagen för två barn, jämfört med att bo i en mysig skidort och gå direkt ut i backen. 6 mil på slingriga vägar med massa trafik är inte samma sak som 6 mil i Norrbotten.

Om du ändå vill åka reguljärt och fixa allt själv ska du kpa nästa Åka Skidor, kommer i september.

jag vet inte om de går flyg till st.anton men tror inte de för vi åkte bil ner dit de gick över en dag (skit tidigt - sent) men de går nog flyg till innsbruck å de är nära st.anton. iaf hyffsat.

Saalbach-hinterglem långa backar, många röda backar, modernt liftsystem 1,5h tågresa från salzburg

tycker inte om badgastein, drygt att ta sig mellan dom olika områdena, har inte alls den mysiga känslan som saalbach, och så var det snötomt i mitten av januari

Senast ändrad:
Och vilka bolag kör charter till Alperna då?

Och tvärtom vilka flygbolag flyger till lämpliga orter ifall vi vill åka reguljärt istället?

Mycket kloka ord från Skare där!

Som Ni ser så tror jag Ni inte blir klokare av att lyssna på alla förslag som dyker upp här? Kanske gör saken bara mer förvirrande om bestämmande av ort?

Om man är en familj med yngre barn så kan nog en charter bespara Er mycket arbete, samt göra veckan betydligt behagligare beroende på att kostnaden nog i slutändan inte blir någon större skillnad.

Just detta med att ordna resan (flyga in via något lågpris) och boende (ibland någon mindree skrubb) vänder sig nog till en annan målgrupp av skidåkare. Enligt det Ni skriver så faller nog inte Ni in på detta och som första erfarenhet i Alperna så kan en charter vara ett utmärkt val.

Men, problemet NI har, är att Ni åker på en osäker tid under året.... Alltså genom att Ni bokar upp Er på en ort så kan som sagt snötillgången ställa till det litegrann om Ni verkligen har otur. Alltså ta kanske inte den minsta orten, utan gärna ett system där det finns flera orter i närheten.

Charterbolag finns det gott om och där kan kanske www.google.se vara till hjälp. I mitt huvud finns namn som Sportresor, Langley, Lion, Ving, etc....

- Christian

Ordna resan själv genom att flyga reguljärt har vi endast tänkt göra om vi hittar någon familj att göra ett husbyte med mellan jul o nyår. Och då lär det ju bli utanför direkta skidområdena. T ex Grenoble.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp