Till Kittelfjäll för första gången.

Nickel

Ny medlem
Hejsan!

Jag och en polare ska till Kittelfjäll weekenden v. 15. Vi har aldrig varit där och vi ska åka sovbussen upp på torsdag kväll fr Stockholm.
Är det nån som har några bra tips på hur man ska göra resan så bekväm som möjligt. Är de stenhårda på alkoholförbudet på bussen...? :-(

Sen är det själva offpiståkningen. Jag har aldrig åkt riktig offpist men med nyfallen snö ska det nog gå bra. Tror ni att det finns chans till nyfallen snö i mitten av april? De stänger ju till Valborg antar jag.

Finns det nåt annat jag bör tänka på eller bra tips som ni vill dela med er av?

/Nicklas

tja tja!

jag kom hem från Kittelfjäll igår morse efter varit där under den mest snörika veckan någonsin, knä till midje djupt puder över hela berget! jag var även där under påsken förra året , ungefär samma vecka som ni ska dit.

Först o Främst: det är absolut alkohol förbud på bussen, så drick inte, jag antar at du åker med active ski? men annars tror jag att det är förbud på alla bussar. du åker en så kallas sovbuss och det betyder att först åker du upp till Tönnebro, cirka 23 mil och där tar man en matpaus samt att de bäddar om bussen till liggplatser, detta förstår du när du ser det, det är väldigt trångt då man ligger två personer bredvid varandra på ett säte var. ta med dig en filt och en kudde så blir det nog ändå rätt så behagligt.

och till skidåkningen: såhär är det med kittelfjäll, det är väldigt oförutsägbart, men snö kommer det självklart finnas, men räkna inte med nysnö! men deppa inte ihop för det, det går alltid att hitta riktigt fina åk med lössnö även mot påsken, speciellt borta i björnfällan (fråga en kittelguide när du kommer dit om vart det ligger) sen kan även heliskiingen vara väldigt bra mot påsken då dom alltid tar er till de bästa åken! men om ni nu får nysnö så komer ni garanterat få riktigt bra åkning, det är det alltid när det har snöat i kittelfjäll. när jag var där förra påsken så var det strålande sol hela veckan och sen kom det 20 centimeter nysnö under natten till sista dagen och då var det riktigt fin åkning nästan överallt, våga skråa! det är klart det finns chans till nysnö under vecka 15 men räkna inte med det, som sagt är det väldigt oförutsägbart men även om det inte skulle snöa kommer ni nog få väldigt bra åkning, ta en tur till norgesvängen med kittelguiderna så får ni nog ett mycket bra åk!

summa summarum så kommer ni nog få en riktigt bra långhelg eller vecka eller vad ni nu kommer åka i vilket fall som helst men denna vecka kommer bli ännu bättre om ni har turen att få ett litet dump med snö!!

lycka till o ha kul, kanske själv ska upp vecka 15 igen! ciao ciao

killen ovan svarade på det mesta..
något att läsa kan va bra till hands för du kommer inte ha lätt att somna!
heliskin får inte missas, helt annan upplevelse.
jag var där förra sportlovet då var det typ 5cm is över hela berget men helikoptern tog oss till pudret :D

Lånar tråden lite...
Ska till kittelfjäll v 13, funderar på om det är värt att ta med sina gamla carving lagg eller om man ska satsa på att hyra något fetare i kittel. Någon som har koll på skiduthyrningen däruppe, har de schysst utbud?
Är väl hyfsat bra på att åka pist, har inte åkt så mkt offpist, men tänkte passa på och lära mig däruppe

hallå.

Om du ska satsa på fetare skidor eller inte beror mer på snö-förhållandena och hur du själv åker eller har åkt.
Har du inte åkt så mycket feta skidor och snön inte är speciellt djup så har du nog roligare med dina gamla lagg, då det kan bli lite tajt åkning där på sina ställen.

Dom har ett bra utbud på uthyrningen med bra killar som jobbar där, så hör med dom på plats om du fortfarande är osäker.

/hade

Tillbaka
Topp