Till Les 2 Alpes

Dave_o

Medlem
Till Les 2 Alpes
Tjo!

Jag och några vänner har bokat en resa ner till Frankrike och Les 2 alpes med omnejd (Bland annat La Grave:D) den 20 mars, vi bokade utan resa dit och tänkte ta bilen ner och nu börjar det närma sig och flertalet frågor har hopat sig!!
Det första vi grunnar på är om bil verkligen är bästa/billigaste sättet att ta sig ner på(boendet och liftkortet gick loss på typ ingenting) eller om man ska börja kolla på flyg eller kanske tåg? buss går bort! Vilka bolag flyger/åker dit och vilka är billigast? Kollade med Ryanair men de är sjuka i huvudet och skulle ha 1800 spänn bara för att frakta brädan...

Om vi skulle bestämma oss för att ta bilen finns det någon bra "att tänka på lista" som vi skulle kunna ta del av? letade lite här på forumet utan lycka. posta gärna länktips etc ni som gjort liknande resa eller suttit i liknande sits.
Någon som har koll på vad det kan landa på cirkus att bila ner?
puh! Många svåra frågor men det finns gott om vettigt folk här som vi hoppas kan hjälpa oss:P

Peace

Dave&Co

Till Les 2 Alpes
Ta bilen, en lång resa kanske men det är värt de, runt la grave har du hur många små pärlor som helst på ett stav kasts avstånd.

Till Les 2 Alpes
Okey låter bra, några mer ingående tips på dessa pärlor?
Eller någon som vill dela med sig av liknande resor och tips och länkar?

peace

Till Les 2 Alpes
Hm, weird. När vi bokade flyget till Turin för vintern tog de inte ens betalt för sportutrustningen. Varierade ltie från dag till dag dock. Såg iof att Grenoble var dyrare i år. Vi har flugit till Grenoble tidigare år med ryan och hyrt bil där. Är man några stycken brukar det vara billigast. Vi hyrde två bilar för en hel vecka med fria mil för 3000 spänn. Kolla upp bilresa från sverige noggrant eftersom förjan ofta är rätt dyr. Sen sliter det ju rätt bra på bilen med att köra så långt och man vill ju inte riskera att bli stående.

Till Les 2 Alpes
Tror jag betalade 3000 tur och retur, med en skidväska och en vanlig incheckad väska för skavsta till turin (med alla avgifter och tjafs inräknade). Nu åker vi v.9 så vi var lite skraja för att vänta för länge efterom det är en sportlovsvecka. Tidigare år har vi kommit undan med max 2000 har jag för mig och då har vi flugit till Grenoble istället. Sen betalade vi 3000 för att hyra en fiesta och en focus s-max en vecka med fria mil från Hertz i Turin

Till Les 2 Alpes
Men det var jäkligt buggigt i år. JAg var inne och bokade och ryan la inte till någon kostnad även att jag lade till skidväska. Sen gick kompisen in en timme senare och då tog de betalt för det. Så han väntade några timmar och gick in igen och då tog de inte betalt...

Till Les 2 Alpes
fan det låter inte alls farligt...frågan är hur man ska göra i och med att biljetterna är så jävla dyra nu. Inget annat bolag verkar ha några vettiga priser heller, men de kanske sjunker?
Vart ska ni åka?

Till Les 2 Alpes
Fan va skumt känns som det är svårt att lura ryan, i värsta fall så har den nån vakt som inte låter dig komma på planet förrän du betalt skidfrakten:P

Till Les 2 Alpes
Haha, jo jag har sparat alla kvitton och så där det preciseras att jag tagit med skidfrakt i beställningen. Vi ska till Serre Chevalier och det är ju ganska nära till La Grave. Ryanairs priser, iaf för den veckan vi ska åka, har gått konstant uppåt. När det gäller busstransfer i alperna har vi lärt oss att det är väldigt dyrt. Skulle tro att det räcker med att vara två personer för att bilhyra ska bli billigare. När du kan hyra en liten bil för max 1500 via hertz så...

Till Les 2 Alpes
hmm ja vi vet fan inte hur vi ska göra, hade ju vart smidigast att flyga men det verkar bli för dyrt och bil vette fan vad det kan landa på. Skulle som sagt vara bra med lite länktips eller någon som gjort liknande resa, detta är ju trots allt Freeride......

Till Les 2 Alpes
Flyg bokat och klart! Frågan är bara hur man tar sig från Geneve till les 2 på enklast sätt? har letat runt men de flesta transporterna verkar gå från Grenoble, nån som har koll på det?typ priser hemsidor etc!! Åker på lördag så några snabba svar skulle vara grymt:)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp