Till synes korkade frågor!

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hur skall man bemöta till synes korkade frågor?

Leder var inne på ämnet i sitt inlägg http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=3275 . Vad den uppenbart bristande sakkunskapen och ibland även låga intelligensen beror på är inget jag tänker beröra. Men hur är lämpligt att bemöta inlägg "typ".

- Låt Sälen Brinna!
- Finns det Oakleys A-Frame på Skidåkarna i Åre!
- Vad kostar ett par Bandit XX?
- Gör det ont att ramla?
- ...

Skall de bemötas med?

a) ... (Tystnad)

b) Ett korrekt svar:

Jag ringde Skidåkarna och de har 2 par vita, 5 par svarta och 7 par blå. Vecka 6 kommer de att få in en sändning med 50 par i alla tillgängliga färger.

c) Med ett kort arrogant svar:

Ring Skidåkarna själv och fråga, Pucko!

d) Med ett lång uttömande svar som andas en inte så liten portion överlägsenhet och ironi:

Visst gör det det! Jag var i Åre på turné härom veckan och fick med mig en hel del godbitar. Besöket på Extremes lager under lunchen (deras lunch...haha) var extremt givande! Så givande att jag var tvungen att "låna" en Vojje på torget för att få med mig alla brädorna. Till saken. Hur många vill du ha? Jag fixar dem för 100 kr styck. Ingen garanti förståss, men det är ett bra pris...

Personligen är jag lätt road av alternativ d) som ofta leder till en spännande följetong där ämnet snabbt svänger i en helt annan riktning än den ursprungliga frågan. Men hur uppfattar egentligen frågeställaren mitt och andras ofta fullkomligt oväsentliga svar?

Förtjänar "dumma" frågor "dumma" svar eller skall man ta sig i kragen och vara korrekt?

That´s all kids! / MM

Dumma frågor bör i regel få dumma svar. Men som mamma lärt mig: det är alltid bäst att vara korrekt och trevlig mot de som har det lite svårt med livet och alldagliga saker.

Att använda en telefon för att ta reda på svaret till en fråga är inte alltid så lätt. Att använda nätet för att få fram info kan sluta i misär. At tsjälv försöka är något mycket skrämmande och farligt.

Min tanke är att ett tips från de bättre vetande kan ge en bra skjuts på vägen mot målet. Men det räcker med en spark i häcken och inget hållande under armarna! Ska man vara en rejäl skidåkare måste man visa att man har slutat använda blöjor och är hyfsat torr bakom öronen!

(Blöjor kan vara tillåtna vid vissa större tillställningar, t ex pastis-pommekalas eller fernet-rallyn).

Eller?

En anledning till att jag bara varit en passiv betraktare av freeride
forumet tills nu är just den här problematiken. Ett inlägg leder
sällan till någon kreativ lösning. Det är många idiotiska frågor och
många sågningar av frågor som kanske inte var så dumma trots
allt. Det är kanske så det blir eftersom dom flesta sitter och
slösurfar framför skoldatorerna (eller sitter inne och surar eftersom
det inte finns nån jävla snö - som jag).

Själv tycker jag förstås att det sista svarsalternativet var bäst.
Skulle gärna köpa några snemonterade Extremprodukter av dig om
det inte vore för att jag är fullsponsrad och Chevvy Capricen utanför
är smetfull med gratisskidor.

Det finns inget bättre än smart ironi, synd att det är så jävla svårt
bara...

Käre MM,
Se inte detta som ett förhållningsproblem - se det som en möjlighet!

Men för att förtydliga det hela vill jag hänvisa till någon tidigare debatt om vad brantåkare är (eller nåt sånt) här på forumet - och jag skiter i att leta upp länken för det klarar den eventuellt intresserade - där min övertygelse kring vad som karaktäriserar en brantåkare är den totala oberäkneligheten i allt som genomförs.

Därför vill jag lägga till en beteendemöjlighet till. Nämligen den härnere kallad e!

(e - blanda MM:s fyra första beteendemönster utan någon form av mönster för att skapa största möjliga förvirring. Efter ett tag fattar de som fattar vad som är quadruppelironi och vad som är allvarligt menat - och de som inte fattar fortsätter fråga "Hur brant åker du? Jag tycker Cosmique e brant!"

Så kom jag på en personlig favvis till också, nedan kallad f.
(f - Det totalt osakliga påhoppet, ofta kännetecknat av personangrepp och lyteskomik.

Alternativ f kan också vara med i ovan nämnda blandning e.

Själv håller jag nog på att svara är vad som gäller. Vilket av bokstavskombintionerna man drar till med beror på fråga, humör och person.

Till och med en så pass urbota fånig fråga som http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=3366 kan, om humöret är det rätta och det dyker upp lite överbliven tid, få ett svar.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp