tillåter bergsguider att man lägger transcievern i en transcieverficka?

erik_lagg

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ett par bib-byxor med dedikerad transcieverficka, typ Elevenates Pure-modell eller Peak Performance motsvarande. Men accepterar bergsguider att man kör utan selen? Har själv blivit tillsagd/utskälld av en UCPA-guide när jag hade transcievern i en vanlig ficka. Det kan jag bjuda på men det vore fint att slippa selen.

Inga konstigheter baserat på mina erfarenheter med flera Nordiska guider. Någon har kollat att transceivern sitter fast i byxan (Elevenate Bec).

Senast ändrad:
Kursledarna i de lavinkurser jag gick de senaste åren hade inga problem med att jag har transceivern i byxfickan.

Edit: Nu när jag tänker om det hade den sista inte sele själv... Lavinkurs är dock lite speciellt eftersom man använder transceivern såpass ofta.

De flesta av de svenska bergsguider jag har gått ned kör själva med transceivern i byxfickan. Det viktigaste är ju (som tidigare nämnts) att den är fastankrad. Och inte placerad för nära mobil eller annan elektronik.

Med Elevenates Bec de Rosses, som mig veterligen var den första byxan med tranceiverficka, var den utveckald av bergsguiden Jimmy Odén. Som utbildat svenska bergsguider, skrivit boken https://www.amazon.se/Free-Skiing-How-Adapt-Mountain/dp/9163313138
Då jag vid det tillfället jobbade på Elevenate vet jag att Jimmy även rådgjorde med den schweiziske lavingurun Manuel Genswein spm bla utveckat Mammuts tranceivers.
Sen om en enskild bergguide godkänner det, vet jag inte? Jag vet inte om alla märkens konstruktioner är väl genomtänkta? På Bec de Rosses var det i alla fall då dubbla fickor, dubbel dragkedja, med fäste för transceivern.

Med Elevenates Bec de Rosses, som mig veterligen var den första byxan med tranceiverficka, var den utveckald av bergsguiden Jimmy Odén. Som utbildat svenska bergsguider, skrivit boken https://www.amazon.se/Free-Skiing-How-Adapt-Mountain/dp/9163313138
Då jag vid det tillfället jobbade på Elevenate vet jag att Jimmy även rådgjorde med den schweiziske lavingurun Manuel Genswein spm bla utveckat Mammuts tranceivers.
Sen om en enskild bergguide godkänner det, vet jag inte? Jag vet inte om alla märkens konstruktioner är väl genomtänkta? På Bec de Rosses var det i alla fall då dubbla fickor, dubbel dragkedja, med fäste för transceivern.
Jag hade ett par Bec Vad jag kan minnas fanns det ingen ögla i fickan för att kunna fästa transcievern. Det tycker jag bör finnas så att man inte sumpar den det första man gör när man tar fram den

Det går nog inte att säga generellt, det är nog helt personberoende. Jag har åkt med UCPAguider som använder ficka och andra som har sele. Kan möjligen vara en generationsfråga där yngre är lite mer benägna på ficka.
Jag har inget mot sele och det håller transcievern lite varmare vilket är snällare mot batterierna. Min sele har sedan gummband mellan hållare och transeciver så jag kan hänga ut transceivern över eller under jackkanten, så jag måste inte söka med den lös eller med uppknäppt jacka. Funkar för mig och min Mammut Barryvox S. Ser ingen markant fördel med ficka för mej, men övertyga mig gärna.

/Patrik

Jag föredrar byxfickan pga ökad komfort. Jag slipper en extra grej över överkroppen som trycker mot bröstkorgen, skaver under ryggsäckens axelremmar eller trasslar ihop sig med byxhängslen. Plus att det är enklare att justera lager på överkroppen utan att selen sitter i vägen eller behöver justeras.

Ifall det här börjar övergå i nån slags diskussion om var man ska ha transceivern slänger jag in den här:

TLDR: Sele eller ficka spelar ingen roll, så länge du har selen utanpå baslager men innanför minst ett (öppningsbart) lager och fickan du använder har en ögla på insidan för att fästa transceiver-snodden. Spendera den mentala energin på att tänka på annat istället, som att planera ett fullständigt räddningsscenario eller mentalt repetera en lavinräddningschecklista.

Som svar på ursprungsfrågan är det individuellt per bergsguide, men anledningen till eventuella åsikter om huruvida det är säkert eller inte är bara spekulationer. Det finns ingen forskning eller vedertagen kunskap om att det ena skulle vara säkrare än det andra.

Ifall det här börjar övergå i nån slags diskussion om var man ska ha transceivern slänger jag in den här:

TLDR: Sele eller ficka spelar ingen roll, så länge du har selen utanpå baslager men innanför minst ett (öppningsbart) lager och fickan du använder har en ögla på insidan för att fästa transceiver-snodden. Spendera den mentala energin på att tänka på annat istället, som att planera ett fullständigt räddningsscenario eller mentalt repetera en lavinräddningschecklista.

Som svar på ursprungsfrågan är det individuellt per bergsguide, men anledningen till eventuella åsikter om huruvida det är säkert eller inte är bara spekulationer. Det finns ingen forskning eller vedertagen kunskap om att det ena skulle vara säkrare än det andra.
Kul att se. Min mentala energi räcker dock till mycket. :) Verkar också mest vara jag som har stött på bergsguideselefundamentalister ("this is not serious" på engelska med stark fransk brytning). Så en ny tanke: Olika bibs verkar ha transcieverfickan på olika ställen - vad verkar bäst: innanför jackan eller nedanför jackan (som jag tror att Elevenate Pure har).

Kul att se. Min mentala energi räcker dock till mycket. :) Verkar också mest vara jag som har stött på bergsguideselefundamentalister ("this is not serious" på engelska med stark fransk brytning). Så en ny tanke: Olika bibs verkar ha transcieverfickan på olika ställen - vad verkar bäst: innanför jackan eller nedanför jackan (som jag tror att Elevenate Pure har).
Det du tycker är bekvämast. Så länge du kan hålla borta telefonen från transceivern och fortfarande ha den lättillgänglig. Om den inte är lättillgänglig är risken för stor att börja slarva.

(Det sista är bara personlig anekdot baserat på eget och andras användningsmönster, att den måste vara lättillgänglig stöds inte av någon forskning eller vedertagen expertis.)

Möjligen kan det vara så att en räddare som grävt fram en begravd, snabbt vill kunna slå av den begravdes sändare för att övriga sökare ska kunna fokusera på att snabbt andra begravda - då är det bra med standardiserat ställe. Lite som i försvaret förr: första förband i höger benficka - då vet alla var det finns.
Numera har var och en sin IFAC och sina tourniquet-hållare där de själva finner lämligast och det kan fördröja lite innan man hittar.

/Patrik

Möjligen kan det vara så att en räddare som grävt fram en begravd, snabbt vill kunna slå av den begravdes sändare för att övriga sökare ska kunna fokusera på att snabbt andra begravda - då är det bra med standardiserat ställe. Lite som i försvaret förr: första förband i höger benficka - då vet alla var det finns.
Numera har var och en sin IFAC och sina tourniquet-hållare där de själva finner lämligast och det kan fördröja lite innan man hittar.

/Patrik
Alla som inte har en modern, digital, transceiver med tre antenner med välfungerande avmarkeringsfunktion bör skaffa ny transceiver omedelbart. Och träna med den så att de lär sig använda avmarkeringsfunktionen.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp