tillverka skidkläder själv? här har du materialet

wuchi

Medlem
hejsan. jag tänkte passa på att tipsa om en hemsida/online-butik jag hittade för ett tag sen. kanske inget för den gemene freeridemedlemmen men ändå.

det är en sida där man kan köpa kläd-material. allt ifrån fleece och neopren till andande gore-tex vävar.

de har även remmar, fästen, spännen, dragkedjor och en del klätterutrustning.

perfekt om man som jag tänker sy sina egna skidkläder.
jag är trött på de "riktiga" tillverkarnas produkter som aldrig håller måttet.

http://www.shelby.fi/catalog/default.php

jag postar bilder på mina grejer sen när de är helt klara

Senast ändrad:
jag vet inte hur du ska få dem hållbarare än fabrikerade kläder men hur som helst kommer det nog bli tufft. lycka till

cederholm sa:
jag vet inte hur du ska få dem hållbarare än fabrikerade kläder men hur som helst kommer det nog bli tufft. lycka till
jag har tillgång till alla maskiner och har den utbildningen som krävs. förstår inte varför inte jag skulle kunna göra ett lika bra/ bättre jobb än dem. bara för att en produkt är från ett företag betyder det inte att den är bra. :)

som sagt ni får se dom sen och jag får se hur de funkar under säsongen i åre/alperna.

wuchi sa:
jag har tillgång till alla maskiner och har den utbildningen som krävs. förstår inte varför inte jag skulle kunna göra ett lika bra/ bättre jobb än dem. bara för att en produkt är från ett företag betyder det inte att den är bra. :)

som sagt ni får se dom sen och jag får se hur de funkar under säsongen i åre/alperna.
sant, visste inte att du hade tillgång till grejerna och had eutbildning som du säger. hur som helst lär du matcha rip curls byxor eftersom de går sönder hela tiden. fred

vilkan kanon idé... det är i sånna här lägen man ångrar att man hade träslöjd i skolan:D
hoppas de funkar.. längtar efter resultatet

hyllengren sa:
vilkan kanon idé... det är i sånna här lägen man ångrar att man hade träslöjd i skolan:D
hoppas de funkar.. längtar efter resultatet
å fan, har du skidkläder av trä?

nej han ångarar att han tog trä istället för sy o ja vet att du bara spelar dum :)

och nej, ja e för tjock för att trycka på citera knappen.

Senast ändrad:
det går framåt :) har sytt upp byxorna i skräptyg för att testa passform och design ideer.

kommer ta nån månad eller två innan dom är helt klara.

är det någon mer uppmärksam än mig som ser om de har cammotyg som är vattenavisande? :)

Sedan hur går upp uppsyandet? e såå nyfiken... *thi*

visst finns det vattentätt camotyg, men det är inte andande. jag ville ha andande duk.

mina brallor blir förmodligen bara helsvarta.

ej va boring.. fast svart e grymt... du kanske kan sätta dit lite nitar oxåå när du ändå håller på :P alltså det finns inget tyg som andas.. jag behöver nämligen sådant... själv...:(

av ren nyfikenhet... hur gör man för att tejpa sömmarn så att man får de vattentäta, antar att det inte är självhäftande utan behöver smältas fast på något vänster?

om så är fallet... vart får man tag på en sådan maskin?

(har ett par byxor där tejpen släppt och skulle vilja ersätta den)

längtar efter att se lite bilder! har alltid drömt om att göra det men har inte orken eller pengarna som krävs för att skaffa mig kunspakerna.

big up!

heliumk: tänkte ha dom svarta för att det passar till allt, och jag räknar med att de håller längre än min nuvarande jacka. nitar tänkte jag hoppa över för att det inte brukar va så skönt att ramla på. dock kanske jag syr några sömmar med någon annan färg en svart eller så. vi får se.

esc:
de flesta tätningstejper kan man stryka på med ett vanligt strykjärn. se bara till att ha rätt tejp för rätt material och att ha bakplåtspapper emellan strykjärnet och tejpen/plagget för att det inte ska fastna tejp på strykjärnet.

bilder kommer så småningom
de är klara innan vintern kommer iallafall :)

wish me good luck

du får leverera lite info om antalet arbetstimmar och pris för materialet också!

Så...hur har d gått med sömnaden? Och hur funkar plaggen? Skulle gärna se en rapport för man blev ju lite sugen att testa själv.

Tja!
Va inne på den sidan du tipsade om! Mycket bra ..Inte så dyrt ändå om det är bra kvalite och så? Tänkte jag skulle beställa lite tyg nu! Vad rekomenderar du till ett snowboard ställ?
Vill ju ha så nära goretex det går lixom.... Har du nån speciell tråd?
Skulle gärna villja hitta nått tyg med coola mönster och färger har du stött på nån annan sida oxå kanske i ditt sökande????
bra med sånna tips!
Tack tack!

/ Karolina

mission-K sa:
Tja!
Va inne på den sidan du tipsade om! Mycket bra ..Inte så dyrt ändå om det är bra kvalite och så? Tänkte jag skulle beställa lite tyg nu! Vad rekomenderar du till ett snowboard ställ?
Vill ju ha så nära goretex det går lixom.... Har du nån speciell tråd?
Skulle gärna villja hitta nått tyg med coola mönster och färger har du stött på nån annan sida oxå kanske i ditt sökande????
bra med sånna tips!
Tack tack!

/ Karolina
jag skulle nog göra det i ett par olika material. du vill ju ha förstärkningar på rumpan och knäna. så där skulle jag använda en något kraftigare duk. t.ex någon form av corduraväv.

till resten av byxan kan du välja och vraka bland de olika materialen. vissa är smidiga och tunna och andra är lite tjockare och hållbarare men inte lika smidiga.

läs faktatexterna så hittar du nog ganska fort ett material som passar dina behov :)

har hittat lite andra sidor men inget direkt mönstrat. på sin höjd camofärgat men de kanske inte är så kul. hör av dig via pm eller i gästboken om du vill ha mer info och tips

jag är otroligt långsam och hittade denna sidan nu. men hur som hellst. hur gick det med projektet? blev sjukt nyfiken nu när jag läste denna? kom uppenbarligen inte upp några bilder:/

peas

Tillbaka
Topp