Tips angående boende och säsong i Val thorens!

dutrord

Ny medlem
Vi är ett gäng på 4 personer som har tänkt att säsonga i Val thorens men innan vi ger oss in på något större tänkte vi checka av med er personer som säsongat förr.
Vi har en pending deal med rollin' snow, en lägenhet för 12500 euro för hela säsongen, krukset är att vi då ska signa kontrakt fr.o.m 20 November till 10 Maj, vilket jag anser vara ganska länge.
Själv har jag varit och säsongat förr, men bara på sommarhalvåret och vad jag lärt mig utav detta är att man inte ska vara för hastig när det kommer till lägenhet osv.
Då jag vart i Spanien har det varit väldigt enkelt med både jobb och lägenhet på plats om man kommer ner i början av säsongen, men då jag inte vet ett fnatt om vintersäsong så tänkte jag vända mig till er.

Bör man signa kontrakt 3 månader innan säsongen börjar och börja söka jobb nu för att vara på safe side eller bör vi avvakta och ta itu med detta(i alla fall lägenhet) när vi väl kommit till Val thorens(vi har för övrigt tänkt åka dit i slutet av November, alltså i början av säsongen om jag förstår det rätt).

Tack på förhand!

För Val Thorens känns det som det är rätt värt att ha boende innan man kommer ner, byn i sig är ju rätt avsides och liten så att freebase:a med alla sina grejer känns rätt segt om man inte hittar nåt snabbt. Å andra sidan känns en månadshyra på typ 5100:-/skalle ganska så mycket, speciellt om man inte har ett jobbkontrakt och får nån sorts bummarrabatt på liftkortet. Antal kvadrat och fräsch-nivå på boendet är ju rätt intressant med.

(Å andra sidan så drog mitt företag som jag jobbade för i alperna 6300:-/månad för att bo i hotellkällaren, menmen - hög mysfaktor). Det är ingen direkt hemlighet att det är dyrt att leva på hög höjd..

Så nä, gör upp en ordentlig papper-och-penna budget och tänk ut hur mycket pengar ni behöver för att leva hyfsat okej. Speciellt om ni inte ska jobba något, då det kanske inte är så kul att ringa morsan och fråga efter baguette-bidrag framåt april. Vad ni än gör, spara inte in på lavinutrustningen!

( // en av de få på forumet som inte säsongat i Val Thorens, finns nog bättre information att få!)

Senast ändrad:
Instämmer med Dekadent – i VT finns inga hostel eller liknande som man kan bo på kort tid medans man letar efter något permanent, alternativet är att betala veckohyra för någonstans att bo i början och det är betydligt dyrare per natt än vad en månadshyra är (även om det kanske låter lite insane).

Tacksam för svar!

Boendet är ganska hög standard på, i alla fall om man jämför med Spanien. Vi har disk och tvättmaskin, 6 sovplatser och så ligger det väldigt centralt.
Det enda som oroar mig mest är att vi har ett kontrakt under hela säsongen, även då det är lågsäsong samt att priset är 5000/månaden per person.
Såklart det är en viss säkerhet att ha ett boende innan man åker ner. Men om vi säger såhär, om t.ex skulle söka ett annat boende om ca 1 månad, skulle det då vara svårt att få tag i något boende då?
Vet inte om det går att få en bättre deal, men det känns som detta är ganska dyrt.

Kan säkert vara så att jag är helt ute och cyklar, 5000/månaden per person kanske är standard pris.
Enlighten me, please =D

Återigen, tacksam för alla svar :)

Mina säsonger i VT har jag betalat 4000-5000 pix i månaden för boende, så det är inte vråldyrt, men inte heller jättebilligt. Jättebilligt är ju dock oftast synonymt med råtthål så.. och disk och tvättmaskin är värt rätt mycket när man är 6 pers över en hel säsong.

Varför är du oroad av att ha kontrakt över hela säsongen?

Kan flika in lite snabbt och säga att om ni nu är 6 pers(trodde det var en 4-mannare) i lägenheten(med en hyra på 12500E/säsong) så blir månadskostnaden bara 3412SEK/skalle vilket ändå får anses skitbra!

#flervariableanalys , #matematikärcoolt etc.

Säsongskontrakt är standard, och att det är lågsäsong(antar att du menar veckorna som inte är jul/nyår, 2-4 eller 7-9) är inte något kasst, tvärtom är det skitbra då det är mindre folk i backen. Lågsäsong som bummare är när man börjar få stenkänning i pisten och inget annat.

Senast ändrad:
Betalade 26 500/pers på fyra i VT.

10 minuters hajk för puder, tre-fyra veckor efter dump... Ganska så najs så länge inte alla ens pals ligger bakis på 360.

Åktips: Från La masse till St Martin.
Från Olympic till St martin.
Från kammen ovanför "glacier" till Meribel. Lite brantare i början än vad de andra åken är. Vet ej om det är lagligt att göra det här åket? (Genom nationalparken eller vad det är?) Kan något VT-proffs berätta?
@Heddious ?

Finns nog oändligt många fina åk där.

@Fred-o Du räknas väl också som VT-proffs, Freddie? :) Jag är bara proffs för att jag skriver i varenda forumtråd som finns om stället, hehe.

Men ang. Glacier-Meribel, jag har inte åkt det (men jag vill!) och det man ska tänka på är att i princip hela åket ligger i Parc National de la Vanoise, och utanför skidpatrullens område. Jag kan inte tänka mig att det är olagligt att åka skidor i nationalparken - isåfall är det högavis med turåkare som bryter mot lagen på vårkanten, men det är bra att vara medveten om att delar av åket är på glaciär och riskerna det medför, samt att man är utom synhåll från skidområdet (utkiksplatsen på Mont Vallon räknas inte) = svårt att få hjälp om något går åt fanders.

Och grundreglerna för nationalparkshäng: Skräm inga djur eller växter och skräpa inte ner!

Generellt åktips: haka inte upp er på VT, det heter inte Tre Dalarna utan anledning.

Sorry för OT förresten, men det är bra OT :D

Vill trådskaparen snacka mer Val Thorens i allmänhet kan jag även tipsa om VT 14/15-tråden: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=94926

Hej,

Jag har gjort säsong i Val Thorens och jag kan inte annat än att hålla med mycket som skrivits i tidigare poster:

* Boendet kan kännas dyrt, men det finns inte så mycket alternativ
* Sjukt bra system, troligtvis speciellt om man är en första gångs bummare.
* Massa offpist! Så länge man är villig att hajka kan man lätt åka puder en vecka efter dump.
* Finns mer än tillräckligt med party om det är det man är ute efter.
* Det finns två väder i Val T: Sol eller dump!

Senast ändrad:
Kamrater å delegater,

vi har nu fixat boende så det är klart MEN:

vi är lite osäkra på vilket sätt som är billigast/bäst att ta sig ner?

Vi har funderat på bil. Då har man en parkeringsavgift på 3000 riksdaler för en säsong + 200 mil att köra = 8000 kronor + lite andra avgifter så säg 9000 kronor totalt. Vi är 4 personer som åker ner så 2250 kronor om jag inte räknar helt fel. Är jag helt ute och cyklar då?

Att flyga är väl antagligen betydligt billigare, men hur funkar transfern från Geneve? Eller kan man flyga till något annat ställe? Vad brukar detta landa på? Har surfat och hittat en biljett med Swiss för 444 riksdaler, men lyckas ju fan inte hitta vad bagaget kostar. Jag vet att Lufthansa erbjuder gratis skidbagage inom EU, men klart som fan så ska ju inte Schweiz vara med där..

@heddaious och
@jakobfink - vill ni upplysa en stackars vilsen sate?

Pussar å kramar
Erik med sällskap

Hej,

Jag hade faktiskt valt att köra ner även om det skulle kosta lite mer, det kan vara riktigt skönt att ha bil när ni är där. Inte för att man behöver den i Val Thorens men om man skulle vilja ta sig till en annan ort några dagar. Man kanske vill ha möjligheten att åka och stor handla mat i Moûtiers eller bara kolla runt i omgivningen. Annecy är jätte fint, klart värt ett besök.

Dessutom kan man passa på att stanna i Alsace och besöka någon vingård för att köpa med sig hem...

Det som kostar på vägen ner förutom bensin är Öresundsbron/Färjan Helsingborg och Puttgarden samt ca 50 euro vägtull i Schweiz (års kort), om man tar den vägen vilken jag skulle rekommendera.

Tjaa! Nån som kan tipsa om vart man kan söka boende i VT eller nån som söker 2 room mates?!

Ha D gött

Tillbaka
Topp