Tips bila till alperna

Tips bila till alperna
Trelleborg - Sassnitz, och sedan är det bara köra mot Innsbruck ;-)
Bilar fya, fem gånger i säsongen. För familjer rekommenderar Zillertal eller Zell am See. Hundratals kilometer med pist och andra aktiviteter i närheten.
Brukar använda mig av Booking.com för att hitta boende.
Under sportlovet kommer att kännas som hemma i Sverige B-)
Danskar och Svenskar överallt.

Tips bila till alperna
Intressant alternativ
@tomatchili.
Eller nattfärjan Sassnitz-Rostock, där tar man hytt för att sova i ett par timmar och börjar köra direkt på morgonen.

Möjligheter finns många ;-)

Senast ändrad:
Tips bila till alperna
Om man tänker att man åker från Linköping så blir det ca 145 mil i bil via Trelleborg-Rostock men bara 78 mil via nattåg från Hamburg. Dock är det en del dyrare tyvärr. Men man kommer ju (nästan) rakt ut i backen på morgonen, och kan åka hem direkt efter en dags åkning, så man borde kunna spara en hotellnatt med lika många åkdagar.
Jag hoppas ÖBB lyckas med sina nattåg, de har ganska nyss tagit över alla DBs linje

Senast ändrad:
Tips bila till alperna
tomatchili sa:
Om man tänker att man åker från Linköping så blir det ca 145 mil i bil via Trelleborg-Rostock men bara 78 mil via nattåg från Hamburg. Dock är det en del dyrare tyvärr. Men man kommer ju (nästan) rakt ut i backen på morgonen, och kan åka hem direkt efter en dags åkning, så man borde kunna spara en hotellnatt med lika många åkdagar.
Jag hoppas ÖBB lyckas med sina nattåg, de har ganska nyss tagit över alla DBs linje
Det låter intressant, är det något du har provat? Eller är det helt nytt?
Jag åkte tåg hela vägen för inte så många år sedan, nattåg från Köpenhamn till München och sedan vidare till Österrike (Bad Gastein). Åkte också till Schweiz med nattåg. Tyvärr är nattågen från Köpenhamn nedlagda vad jag vet, eller har det startat igen? Det var inte så dumt att köpa med sig några smörrebröd och Carlsberg innan avresan från Köpenhamn, sova lite av och till under natten och sedan vakna upp nära alperna.

Tips bila till alperna
Jo, och förbindelserna Köpenhamn-Hamburg är nog inte så bra längre heller: Delvis beroende på att DSB har haft samma problem som Göteborg: D.v.s. kvalite på tåg/spårvagnar levererat av en italiensk leverantör.

Biltåg/Nattåg har bedrivits av DB(tyska järnvägen) tidigare, men nu har ÖBB(Österrikes järnväg) tagit över de flesta linjer och bl.a. förlängt nattåget som förr gick till München helt till Innsbruck.
Biltåg har jag bara provat en gång, det fungerade bra. (Men det är en begränsing på höjden på bilen och det godkänner inte vad som helst på taket: Så man kanske får flytta lite saker från taket in i bilen innan man kör ombord)

Tillbaka
Topp