Tips för familjer med halvvuxna barn

irebro

Ny medlem
Vi är några familjer i blandade åldrar som söker ett ställe för sportlovet som passar alla. Blandad skidåkning, kul för både tonåringar och vuxna på kvällarna. Rimliga priser. Vi söker ingen lyx men gärna nära till backarna. Jättetacksam för alla tips!

Val d´isere och Serre Chevalier har ju nått för alla, fina pister, off-pist, park och bra by med många affärer, bio, osv.
Tror det skulle funka fint där med några familjer i blanade åldrar..

Håller med föregående talare, Val d`Isere är kanon på alla sätt. Sen är Tignes som sitter ihop med Val d´Isere också bra, lite mindre men billigare. Där har dem förresten ett bra hotell som heter Tignes 2000 om jag inte har fel där det är vanligt med mycket barnfamiljer. Värt att kolla upp. Tignes är i direkt kontakt med backarna men Val d´Isere är kanske den lite mer gemytliga byn. Priserna här är också ganska saftiga.

Jag va i serre chevalier förra sportlovet och de va nog en me dom sämsta parker jag kört i, den hade två boxar och två små hopp som va dåligt shapade, och man körde i sick-sack ner för en inhägnad park, så e park ett stort krav tycker jag nog inte serre chevalier e så bra, sedan e de väl inte så många ställen i alperna som har så bra parker.

/adam

Fick hem Hojmark katalogen igår. De satsar mycket på familjer, bla familje priser. De har bara resor till Österrike. Men det tror jag inte är någon nackdel, Österrike är nog ett av de bättre alternativen om man reser med barn och ligger nog bra till vad det gäller ekonomi. Var själv i Badgastein förra året och var väldigt nöjd med det. Reste med Sts alpresor då.

om ni förmodan tar ett svenskt fjäll kan jag rekomendera lofsdalen. inte mycket folk där och fina backar. vi var 18st en stuga förra året, sen åker man en transportväg till backarna.

Ichsgl har världens modernaste liftar, mycket "röda" i backar, Kan kanske vara värt ett försök, har dock inte varit där själv, tyvärr

Jag kan tipsa om området kring Bad Gastein. Det är ett stort skidområde men man måste åka buss en bit för att komma till ställen med mindre folk. Sportgastein som är en del av liftsystemet är riktigt bra, inte mycket folk, mycket restauranter och breda fina backar.
Det går att hitta alla sorters åkning runt Bad Gastein och dom har någonting som dom kallar för park där också.. även om vi i Sverige skulle kalla det för ett par snöhögar.
Utelivet ska man inte klaga på heller, det finns 2-3 bra ställen att gå till. Nu är det mycket svenskar iofs men det får man leva med.
Jag säger absolut inte att det är bättre än dom tidigare men det kan vara värt att kolla upp. Jag har varit i alperna en vecka i sju år nu och jag måste säga att det var Bad Gastein som var bäst för min del faktiskt. Blandad skidåkning och helt okej uteliv.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp