Tips för krävande familj?

Massimo76

Medlem
Har lovat ta familjen till Alperna andra veckan i april och skulle uppskatta tips på resmål/hotell. Specifikationerna är rätt så krävande.
- Bör vara snösäkert en bit in i april
- Ski-in ski out läge för att smidigt kunna dumpa in trötta barn på eftermiddagen.
- Nybörjarvänliga pister i närheten
- Gärna bad/spa-avdelning
- Trevlig by för shopping och promenader
- Kort transfer från Geneve, Milano eller Zürich
Jag har själv gedigen erfarenhet av alpresor, men kommer inte direkt på något ställe som uppfyller kraven.

Cervinia? Känns som att alla kraven är hyggligt fyllda.
Byn är iofs inte jättestor men jag gillar den. Vi bodde en gång på Hotell Europa som hade pool i källaren men som nu är lyxrenoverat (det var dags...) och nu nog ganska dyrt. Det finns mycket sånt i Cervinia by men det kostar. Ski in/out till hela byns centrum (om man accepterar upp till 100 meter med skidor på axeln). Snällt skidområde närmast centrum. Solskyddsfaktor 50+ rekommenderas i april.
Och de har just lanserat sig som Europas största skidområde med året-runt-skidåkning, fast det är ju en sanning med viss modifikation. Traditionellt har Cevinia öppet hela april månad, ofta även första veckan i maj, men när värmen tar vid så försvinner snön mycket fort.
Finns andra platser med bättre snö i april men nog svårt att då fylla de andra önskemålen.

Senast ändrad:
Tack för de goda tipsen! Vad tror kollegiet om Courchevel. Kunde det funka?
Njae, om du har tur med vårvädret.
Så som klimatet är nuförtiden är risken stor att snön i Courchevel inte är något vidare (eller är bristvara) andra veckan i april.
Cervinia (med möjlighet till åkning även i Zermatt) som @fredw har föreslagit ovan är ett bättre alternativ.
Om inte de övriga parametrarna är viktigare än skidåkningen förstås?
Eftersom du själv föreslår Courchevel så antar jag att budgeten inte är ett bekymmer för dig, har du funderat på Saas Fee? Mycket snösäkert vid den tidpunkten.
Ett annat alternativ med en vacker genuin skidort är Grimentz i Val d’Anniviers, som har ett hyfsat stort skidområde numera, sedan det är sammanbyggt med Zinal. Mäktigt alppanorama i parallelldalen till Zermatt.

Njae, om du har tur med vårvädret.
Så som klimatet är nuförtiden är risken stor att snön i Courchevel inte är något vidare (eller är bristvara) andra veckan i april.
Cervinia (med möjlighet till åkning även i Zermatt) som @fredw har föreslagit ovan är ett bättre alternativ.
Om inte de övriga parametrarna är viktigare än skidåkningen förstås?
Eftersom du själv föreslår Courchevel så antar jag att budgeten inte är ett bekymmer för dig, har du funderat på Saas Fee? Mycket snösäkert vid den tidpunkten.
Ett annat alternativ med en vacker genuin skidort är Grimentz i Val d’Anniviers, som har ett hyfsat stort skidområde numera, sedan det är sammanbyggt med Zinal. Mäktigt alppanorama i parallelldalen till Zermatt.

Ja och Zermatt själv, större by med mer shopping än i Cervinia. Men mycket dyrare (särskilt om man tjänar svenska pesetas). Barnvänlighet, ev ski in/out och snälla backar nära byn vet jag dock inget om avseende Zermatt.
Grimentz står på min önskelista.

Ja och Zermatt själv, större by med mer shopping än i Cervinia. Men mycket dyrare (särskilt om man tjänar svenska pesetas). Barnvänlighet, ev ski in/out och snälla backar nära byn vet jag dock inget om avseende Zermatt.
Grimentz är fint, när jag var på semester där en påskvecka för länge sedan kostade CHF fyra kronor… 💸

Hittade rimliga boenden för 20000-24000 SEK per vecka i Zermatt. Då är det visserligen lägenhet. De hotellen som jag kommer på med iaf Ski In och 3 minuters promenad till Sunnega-bergbanan (berget med stora breda nybörjarpister) är Cervo och Schönegg, som båda har spa-avdelningar. Där kostar visserligen Cervo 11000 CHF för en vecka och på Schönegg kostar det 9700 CHF. Zermatt är ju sjukt mysigt och en väldigt fin by, och att glo på Matterhorn är något man inte tröttnar på.

Men liftkorten kostar hiskeligt, jag betalade 6500 för 6 skiddagar, och mat i backen går på 350 kr för pommes, schnitzel och en 0,5 cocacola. Men jag bedyrar mitt tips om att köpa rejäla baguetter på Coop för 7,2 CHF, som även jag som hungrig, stor kille inte orkar äta upp i en sittning. Det tillsammans med en öl av Coops egna märke Tell (4,5 CHF för ett 6-pack långhylsor) kommer vara en kanonlunch i april. Ifall ni är för fina för detta så kommer lunch på Findlerhof, Chez Vrony och Staffelalp vara till belåtenhet. Samtliga serverar klassisk husman och lunchen går på cirka 500 för en öl, espresso och mat.

Att ta sig dit är förhållandevis lätt även om tågresan tar 3,5 timme. Tågstationen ligger under flygplatsen i Zürich, och kräver oftast byten i Bern och minst i Visp. Köp saver day pass!

Senast ändrad:
Påminner litet om när vi var i Mürren härom sommaren. Vi stannade och provianterade på Lidl i Domodossola/Italien innan vi vågade oss in.

Sen måste man ju fixa SIM-kort också. Använde e-SIM från Airalo senast vi var utanför EU. Funkade utmärkt. Finns för Schweiz. Kanske billigare att fixa lokalt men skönt att ha det färdigt redan före ankomst.

Använd gärna min kod på Airalo så får ni 3 EUR rabatt (och jag får också 3 EUR).
FREDRI5154

Hittade rimliga boenden för 20000-24000 SEK per vecka i Zermatt. Då är det visserligen lägenhet. De hotellen som jag kommer på med iaf Ski In och 3 minuters promenad till Sunnega-bergbanan (berget med stora breda nybörjarpister) är Cervo och Schönegg, som båda har spa-avdelningar. Där kostar visserligen Cervo 11000 CHF för en vecka och på Schönegg kostar det 9700 CHF. Zermatt är ju sjukt mysigt och en väldigt fin by, och att glo på Matterhorn är något man inte tröttnar på.

Men liftkorten kostar hiskeligt, jag betalade 6500 för 6 skiddagar, och mat i backen går på 350 kr för pommes, schnitzel och en 0,5 cocacola. Men jag bedyrar mitt tips om att köpa rejäla baguetter på Coop för 7,2 CHF, som även jag som hungrig, stor kille inte orkar äta upp i en sittning. Det tillsammans med en öl av Coops egna märke Tell (4,5 CHF för ett 6-pack långhylsor) kommer vara en kanonlunch i april. Ifall ni är för fina för detta så kommer lunch på Findlerhof, Chez Vrony och Staffelalp vara till belåtenhet. Samtliga serverar klassisk husman och lunchen går på cirka 500 för en öl, espresso och mat.
Ja, annat var det på 90-talet när jag åkte på mina regelbundna sommarskidresor till Zermatt. Vi bodde alltid på Hotel Täscherhof intill tågstationen och betalade CHF 140-/pers/dag med halvpension och CHF kostade 4 kr och ein großes Bier CHF 3,40-.:)

Jag har faktiskt aldrig åkt skidor på vintern i Zermatt…. :unsure:

Lite sämre med ski in ski out och i början av april skulle jag välja något helt annat. Livigno är alldeles för lågt

Håller inte med även om det säkert finns ännu bättre. Livigno har nästan alltid snö ända ner till byn andra veckan i april (dock ej 2023), tror inte så många barnvänliga skidorter kan skryta med det (möjligen Ramundberget) ;) . 1800 möh i dalen kanske inte låter jättehögt men hela skidsystemet ligger ovanför orten och den är mer snösäker än vad höjden indikerar. Mer än hälften av byn har i princip ski in/out-position.

Senast ändrad:
Håller inte med även om det säkert finns ännu bättre. Livigno har i genomsnitt 27 cm snö i byn i maj, tror inte så många barnvänliga skidorter kan skryta med det (möjligen Ramundberget) ;) .

Tyvärr kan jag inte svara för Cervinia eftersom jag inte varit där själv men utifrån de objektiva kriterierna låter det ju som vad som söks. Ett ställe som kan funka annars är Les 2 Alpes, om det fortfarande går att flyga till Grenoble. Annars faller det bort. Rejäl höjd och snösäkert, lite större och trevlig by och finns helt klart boende med ski in ski out.

.

Hotel Pashmina i Val Thorens? Full on alpfeeling med träbalkonger och blomlådor osv, med spa-avdelning och pool. Pisten går förbi 20m utanför dörren. Kanske inte den mest pittoreska byn förvisso, men 2000m höjd är en stor fördel i april.

Tillbaka
Topp