Tips för säsong i Kanada 2024?

Anwes

Medlem
Hej!
Jag har vid 50-plus fått en oväntad möjlighet att göra en skidsäsong och funderar på att göra det i Kanada. De ställen jag överväger är Banff, Revelstoke eller Fernie. Jag var i Fernie för 20 år sedan och minns det som ett ställe med bra skidåkning och en stad som hade det mesta. Banff och Revelstoke har jag bara läst om. Då jag inte tänkt strula med att köpa (och sälja) bil är det bra om det finns bra allmänna kommunikationer på orten, även om jag givetvis kan hyra bil för kortare perioder för att utforska andra ställen. Jag är en rutinerad åkare och fokus är offpist och turande. Boende verkar generellt svårt att hitta någorlunda centralt på orterna till rimligt pris. Jag har mest letat på Air BnB och Booking. Är det smart att boka en kortare period till att börja med och sedan leta annat väl på plats? Jag tänker mig stanna 2,5-3 månader med start i mitten av januari.
Då det är länge sedan jag åkte i Kanada (Har varit i Whistler, Red Mountain, Whitewater och Fernie) tar jag tacksamt emot synpunkter och tips gällande val av ort och boende mm!

Allt väl/ Anders

Revelstoke skulle jag satsa på. Då har du rogers pass att tura i runt knuten. Jag gillar personligen kicking mest av orterna där borta men Golden är inte världens roligaste stad. Jag har aldrig fixat boende innan utan jag har dykt upp och letat på plats. Motel är billigt att bo på första tiden. En säsong bodde jag faktiskt på ett motelrum med ett pentry hela vintern och betalade då månadshyra. Det var faktiskt väldigt bra eftersom det fanns bastu och hottub på motellet. Samt alltid någon man kunde lifta med på morgonen till skidorten.

OK, tack för tips! Hur är det med Rogers Pass? Har för mig att jag läst här på forumet att man behöver gå en utbildning och avlägga ett prov innan man får tillträde dit. Någon som vet hur det funkar?

OK, tack för tips! Hur är det med Rogers Pass? Har för mig att jag läst här på forumet att man behöver gå en utbildning och avlägga ett prov innan man får tillträde dit. Någon som vet hur det funkar?
Inga problem.

Nej det är bara att tuta och köra. Man köper som ett parkpass för dagen, då meddelar man även vart man ska och när man planerar att vara tillbaka. Så att de vet vilka som är vart i parken. Då får man även reda på lavinförhållanden samt vart man får och inte får åka. Finns en massa åk och även en del stugor man kan övernatta i. Har bara kört en handfull med åk men det har varit otroligt bra åkning när skidsystemen är totalt slutkörda efter snöfall.

Här finns lite mer info.

Snödjup

Tillbaka
Topp