Tips gällande GS-skidor

Niklas_L

Ny medlem
Tips gällande GS-skidor
Hej!

Jag håller på att kolla runt lite bland en del olika skidmodeller och känner att jag kanske skulle behöva lite hjälp.
Jag har ca 150 skiddagar de senaste 5 åren och känner väl att jag ändå har hyffsat bra koll på carvingteknik och åkning. Jag är 187 cm lång och väger 84 kg och som åkare gillar jag att ligga på ganska bra i backarna och föredrar lite längre carvingsvängar, därför har jag riktat in mig på kategorin Storslalom.

Jag har kollat på Sportconnrad.de och letar efter skidor kring 4000 kr. Tre (för mig likvärdiga?) modeller har jag fastnat för:

- Völkl Racetiger Speedwall GS
- Rossignol Radical 9GS Cascade TI TPX
- Fischer RC4 WC C-Line

Är det rätt typ av skida för mig? Vilken nivå bör jag som åkare ha för att klara av dessa? Är det för krävande? Jag vill ju gärna ha en skida som tvingar mig att utvecklas ytterligare utan att för den delen bli ohanterbara.
Har även trillat in lite på Fischer Progrossor. Vad skiljer den skidan från GS-skidorna ovan? Kan detta vara ett bättre val för mig? Om så är fallet, vad är skillnaden på de olika modellerna, främst 900 och 1000?

Tack på förhand! :)

Tips gällande GS-skidor
Jag har bara kört Völkl av de skidor du väljer mellan. Helgrym skida för alla racewannabees, jag har svårt att tro att det kan gå fel med denna skida. Kan du och vill du köra på skär är det rätt skida, du behöver inte vara superduktig för att uppskatta skidan.

Jag har haft ett par Progressor 900 som är en helt OK skida men den räcker inte riktigt till om man vill köra hårt och stort. Minder dämpad än Völklskidan och betydligt snällare i sitt uppförande, men mindre kraftfull!

/MM

Tips gällande GS-skidor
Hej!

Tack för svaret!

Völkl-skidan var den som låg närmast till hand för mig också. Jag har Kört slut på ett par Völkl Bridge 185 som har tjänat mig de senaste åren, vart väldigt nöjd med dem. Utan speciellt många referenser tycker jag de funkat bra som den All-round skida det skulle vara. Men med helt slutskörda stålkanter känner jag att det är dags för en lite vassare pistskida så får Bridgen hänga kvar de få gånger som jag lämnar den markerade pisten :)

Sen dök det upp två nya frågor:
- Vad gäller bindningar (där jag i princip inte kan något), rMotion 12 som ingår i paketet, är den tillräcklig eller är det något speciellt att tänka på där?
- Längden? räcker 175 för mina 186 cm? (Det är den enda längden som fanns kvar på Sport-Connrad)

Och för lite nyfikenhets skull. Vad är skillnaden på Progressor 900 jämfört med 1000? Är det främst styvheten? Skulle en hårdare variant av 900:an blir mer kraftfull och tjäna bättre som "racer"? Eller är det fortfarande en uttalad SG-skida jag bör satsa på?

// Niklas

Tips gällande GS-skidor
1. Om du inte vet att du behöver en "hårdare" bindning räcker sannolikt 12 an. Men om du kan välja är det inte fel att gå upp till 14 eller 16.

2. 175 cm är lite kort med tanke på din vikt. Om du vill ha stabilitet i hög fart och stora svängar är 180-185 cm att rekommendera.

/MM

Tips gällande GS-skidor
Värt att nämna är att en GS-skida kräver sin åkare även om man går ner till en damskida eller junior, har du åkt på någon raceskida tidigare?
Och även om det är skillnad mellan olika märke så tycker jag ändå att dem är ganska lika mestadels för att dem är ganska hårt reglerade av fis så det ges inte jättemycket utrymme för egna utsvävningar.

Kolla annars typ Nordias, blizzards etc skidor där radien är 20-23 m vid 180/185 m. Riktigt bra pistsmiskare utan att kliva på racestock.

Lycka till!

Tips gällande GS-skidor
AxelHassel sa:
Värt att nämna är att en GS-skida kräver sin åkare även om man går ner till en damskida eller junior, har du åkt på någon raceskida tidigare?
Och även om det är skillnad mellan olika märke så tycker jag ändå att dem är ganska lika mestadels för att dem är ganska hårt reglerade av fis så det ges inte jättemycket utrymme för egna utsvävningar.

Kolla annars typ Nordias, blizzards etc skidor där radien är 20-23 m vid 180/185 m. Riktigt bra pistsmiskare utan att kliva på racestock.

Lycka till!
De skidor som TS tittar på är så kallade butiksracers. Med andra ord, inte överdrivet krävande.

Tips gällande GS-skidor
Tack så mycket för alla svar! Kul att det finns sådana här forum där man kan få lite tips och hjälp när ens egna kunskaper inte räcker till. :)

Jag har en gång testat en av Atomics värstingskidor i GS-klassen, förvisso 2010, men de sa då att de kostade nästan 20000 i butik så jag antar att de är snäppet värre än de skidor som jag nu kollar på. Det var en "prova-på-dag" där man fick testa massa olika modeller, och jag testade dem kanske bara i en dryg timma. Men oj vad roliga de var att köra!

Sen har jag också, precis som du skriver AxelHassel, fått känslan av att det inte skiljer speciellt mycket mellan de modeller som jag nämner ovan. Så det lutar nog åt att jag tar Rosignols skida 180 cm, då det är den som jag hittat till bästa pris i rätt längd!

Ska se till att få iväg en beställning nu i vecka så kan jag börja längta ännu mer till vinterns första skidresa :)

// Niklas

Tips gällande GS-skidor
Kan säga att jag vrålgillar rossi steg upp i gs-kategorin. Farsan har kört de du länkar, han gillade dom, säger dock inte så mycket då han åker som en fransk skidlärare från åttiotalet

Tips gällande GS-skidor
Vill du ha tag på racestock-skidor till rimliga priser är ett tips att höra med lokala alpinklubben eller någon portnötare (om du känner någon sådan) om dom har skidor dom vill bli av med. Räseråkarna brukar bl.a ha skidor som dom använt på försäsongen på glaciärer och därmed "förstört" kanter osv, det är dock inget du som vanlig människa kommer märka av. Det är säkert schysta skidor du får från conrad men racestock är ju ändå en helt annan värld;) Perfekt att ha ett par lite snällare skidor (bridgen) också när du har bränt upp manchestern och snowboardåkarna har sladdat upp fullt av snövallar fram mot eftermiddagen när benen börjar bli trötta!

Tillbaka
Topp