Tips inför köp av nya puderskidor önskas!

Awwo

Ny medlem
Hej alla kunniga medlemmar!

Jag står i begrepp att köpa nya puderskidor. Denna säsong spenderar jag i Oppdal i Norge och kommer således att åka offpist mestadels i öppna ytor men också en del skogsåkning, framförallt gles skog.

Mina nya skidor skall gå ca 80% i offpist som jag når från systemet resten kommer att bli genom toppturer. Jag fokuserar därför på en skida och bindning som är stabil och där jag kan fortsätta använda mina aplinpjäxor. Jag är 189 cm lång och väger 90 kg. Jag är inte ute efter en optimal topptursskida utan snarare en skida som är bra i offpist men som möjliggör en topptur.

Valet av binding har fallit på Marker Baron eller eventuellt Duke. Vad jag förstått så är skillnaden att DIN-skalan på Baron går till 12 mot 16 för Duken. I tillägg så är Baron 150 gram lättare. Jag tror att jag kommer gå för Baron. Det enda jag gör i hoppväg är att droppa ibland och inte särskilt högt, max 3 meter. Detta ska enligt säljare jag pratat med vara helt ok med en Baron, så jag ser inte ngn anledning att köpa Duken. Kommentarer?

Jag har hittat tre kandidater till skida: Völkl Katana 197, Line Mothership 195 och 4FRNT EHP 193. Ngn som kan dela med sig av tips och erfarenheter?

Katanan har jag provkört och jag slogs av hur lättåkt den var och det var till och med kul att köra den i pisten. Dessvärre har jag inte kört den i ordentlig offpist med jag har en del referenser på den och de flesta är nöjda. Vad som bekymrar mig är en del kvalitetsdiskussioner som förts om denna skida. Främst att plastbiten i "swallowtailen" kan lossna eller spricka och att en del upplevt att skidan ändrar form efter en tids användning(olika mycket rocker i bakdelen). Den har väl redan från start lite rocker i bakdelen om jag är riktigt informerad.

Mothership verkar vara väldigt lik Katana men ngt styvare och tyngre?. Jag har inte hittat ngn spec med vikt för Katana i 197-längd, ngn som vet. Mothership väger ju nästan 3kg i 195-längd och katanan ligger väl ngt under denna vikt(rätta mig om jag har fel). Märker jag denna viktskillnad under en topptur månne?

EFP:n blir ju lite mer begränsad i det läget vilket betyder att jag får ta fram mina gamla Head Monster lite oftare när jag inte har optimal puderåkning? Den är väl nästan helt rak och lär väl inte vara särskilt najs i hårdare förhållanden?

Ursäkta det långa inlägget men jag vill ge en ordentlig beskrivning så att jag kan få relevanta svar!

Väntar med spänning på att ta del av er kompetens :)

Jag är både kortare och lättare än dig. Ganska bra mycket lättare(+/-75kg). Jag har ett par EHP 193 08/09 och älskar dessa skidor.

Jag håller nog med om att du får plocka fram dina monster ibland. Skärningen är inte speciellt upphetsande i pisten. Det blir mest att tvinga in dom i kortsväng. Dock måste jag säga att kantgreppet är förvånansvärt bra. Jag blev väldigt förvånad över hur pass bra dom greppade i hård pist. Inte alls så mycket "bambi på isen"-känsla som jag trodde. Du snackar om att dom inte är nice i hårdare förhållande...
Vad syftar du på då? Jag har inte haft några problem alls i riktiga skitförhållande typ stenhård skare.
I bra förhållande är dom riktigt trevliga och lättåkta. Surfar ner för berget utan minsta ansträngning.

Helt klart en kalas skida som jag har och kommer ha mycket skoj med! REKOMMENDERAS!

*edit* jag är inte +/-75kg lättare än dig, kom på att det såg ut som det... jag väger runt 75kg menade jag... *edit*

Senast ändrad:
Kan voucha för att ehp193 är en fantastisk skida som är otroligt bra och trygg i puder, samt klarar hårdare blandad snö galant. Du svänger ju oftast inte en sån här skida med svängradien i alla fall, utan mer med hjälp av flexet. Jag har kört lite på de gamla vita ehp med svarta träd på, och de nyasta är något hårdare, men du är tyngre än mig så det blir nog bra. Dock kommer du ju inte kunna direkt CARVA dom i pist.

Köp INTE katana. Fall inte för lockelsen, jag vet att de är jättebra skidor. När de är nya. Inte lika bra efter en månad eller två när du inte har något belag kvar, du har stora hål in till kärnan och det är bara att kasta den förbannade skiten åt helvete. Fy fan för völkl och katana. Du kommer heller inte få några nya skidor.

Mothership har jag inte åkt på. Men är som du säger ganska stora och styva.

En annan grej är ju hur mycket kickturns du tror du kommer göra på dina turer. För ett par skidor över 190 är i min åsikt jobbiga som fan att göra kickturns med. Så om du tror att du ska tura mycket branta turer med mycket vändningar kanske du ska kika på tex nya Legend pro som finns i 190cm. Dessa är iofs något mer allroundbetonade och mindre puderinriktade än de skidor du listat.

Hoppas detta har hjälp något.

sluta hajpa legend pro eller xxl när det gäller offpist !!!
det är ju som att tipsa nån att köpa en saab från 84a när dom ska på säsong i alperna, varför?

jag tror på ehp men enbart efter kläm o mått...

I den gruppen du har sållat fram bör du lägga till Nordica Blower 193, som har typ identiska mått som katanan och mothership. Däremot är hållbarheten ljusår bättre än katanan, iofs är jag ingen tungviktare, 73 kg men maken till tåligt belag har jag aldrig varit med om, konstruktionen med titan under belaget och under topsheetet gör att det ska extremt mycket till innan du får coreshots, dessutom pallar de ett par ommonteringar utan problem.

Händelsevis har jag ett par du kan få köpa utan bindning till ett schysst pris. Hade jag inte köpt ett par Hendryx hade jag aldrig bytt...

LawndartGustav sa:
sluta hajpa legend pro eller xxl när det gäller offpist !!!
det är ju som att tipsa nån att köpa en saab från 84a när dom ska på säsong i alperna, varför?

jag tror på ehp men enbart efter kläm o mått...
varför inte 'hajpa' legend pro för offpist ??????

är väl inte direkt några pist-smiskar plank vi snackar om här eller ???

k2skier sa:
är väl inte direkt några pist-smiskar plank vi snackar om här eller ???
Det är väl just det dom är i det här sammanhanget. När vi pratar om "puderskidor" så står LP som förgrundsfigur för de skidor som förvisso går riktigt bra offpist i de flesta lägen, men som ändå har ett tydligt fokus på att vara allroundskidor med ambition att gå riktigt bra i pisten. Och de gör dom också. Personligen tycker jag att LP:n i många lägen går avsevärt BÄTTRE i pisten än en ren pistskida. Den har mer kraft och stuns och framförallt en betydligt bättre hantering av stökigt, mjukt underlag än tex en GS-racer som är totalt borta om det inte är hårt eller åtminstone fast i pisten.

tack MnO !

han vill ju ha en offpistskida som går att gå med, då ska man väl inte välja den typ tyngsta skidan på marknaden heller?

jag kan inte på något sätt se hur LP eller XXL kan fungera bättre än någon annan i breddklassen i offpist. hur flyter den? den är ju byggd som gamla skolans skidor som man åkte på botten av snön! är det någon som läser denna tråd som för mig kan förklara hur XXL skulle vara bra i orörd snö? det är väl ändå där man vill vara.

förstå mig inte fel, jag hatar inte hårda skidor, jag tycker en hård allroundskida som LP e den skida man skulle åka på mest men inte när det är nysnö/bra förhållanden.

Senast ändrad:
Är det bara jag som reagerar på kombinationen hård/medelhård chargeskida med 90 kg lång åkare och en 12-dinbindning? Utan att ha provat Baron så tror jag att den är för klen för den sortens skida och för din kroppshydda. Har aldrig hört talas om någon som tycker att Duke är för hård eller rejäl, snarare tvärtom.

Med det sagt så tror jag att de tre skidorna du listar kan läggas upp i en rangordning (1:Line, 2: 4frnt, 3:Völkl) efter hur "brutala" dom är. Moderskeppen har jag hört är mycket styva och liknande Dyna XXL i skidkänsla, 4frnt har visserligen blivit lite mjukare men är fortfarande en rejäl chargeskida och Katanan verkar vara en fin allroundskida (för sin bredd) men dras med kvalitétsproblem. Blowern som nån nämner är nog ett fint val också, ingen jag vet som är missnöjd med den, speciellt efter att dom har skippat den idiotiska tailen.

Antar att du ska handla på VPG, men annar skulle du kunna kolla på Goodha 114 om det finns några kvar (tror det). Tycker själv att det är en utmärkt allroundskida så länge du underhåller stålkanterna.

LawndartGustav sa:
tack MnO !

han vill ju ha en offpistskida som går att gå med, då ska man väl inte välja den typ tyngsta skidan på marknaden heller?

jag kan inte på något sätt se hur LP eller XXL kan fungera bättre än någon annan i breddklassen i offpist. hur flyter den? den är ju byggd som gamla skolans skidor som man åkte på botten av snön! är det någon som läser denna tråd som för mig kan förklara hur XXL skulle vara bra i orörd snö? det är väl ändå där man vill vara.

förstå mig inte fel, jag hatar inte hårda skidor, jag tycker en hård allroundskida som LP e den skida man skulle åka på mest men inte när det är nysnö/bra förhållanden.
Det är knappast någon som hypar upp LP och XXL i den här tråden. FF förtydligar ju utan konstigheter att LP är en skida med mer allroundfokus än mer renodlade puderlagg. Den vanliga LP:n är en riktigt bra skida. Det är inget snack om den saken och man ska inte glömma att det skiljer mycket i offpistegenskaper även inom en viss breddkategori. Nu har jag inte testat LP:n tillräckligt mycket för att göra en ingående bedömning av offpistegenskaperna, men den är en av de bättre inom sitt breddsegment enligt de flesta som har testat den. Den är lite snällare än de tidigare årsmodellerna dessutom och den kan inte längre klassas in som en bastant och hård skida, utan den hamnar snarare i medelfacket ur den aspekten. Puderskida? Nej. En av marknadens bästa allroundskidor? Ja, definitivt.

XXL är ju en helt annan skida och den är i många avseenden bakåtsträvande med sitt klassiska bombarstuk. Den flyter klart sämre än många andra skidor i 110:mm-klassen, men det är ju ändå en bred och rak skida, så den går såklart helt ok ändå i löst, så länge man inte börjar ställa den mot moderna shapes.

Utter sa:
Är det bara jag som reagerar på kombinationen hård/medelhård chargeskida med 90 kg lång åkare och en 12-dinbindning? Utan att ha provat Baron så tror jag att den är för klen för den sortens skida och för din kroppshydda. Har aldrig hört talas om någon som tycker att Duke är för hård eller rejäl, snarare tvärtom.

...
Jag har samma åsikt. En skida på 190cm-200cm, en åkare på 90 pannor och 190cm lång utvecklar en del kraft. Jag anser att det är helt solklart att du bör ha en duke.

Väger själv 80 och kör dukes på topptursskidorna.

Tack för många bra tips. Känns som att jag glider längre ifrån Katanan efter att ha tagit del av det ni skrivit. När jag skriver hårdare förhållanden menar jag packad offpist och/eller skare. Det är ju glädjande att höra att EHP funkar även i dessa förhållanden!!

/Arwid

Många gillar Katanans egenskaper men uppenbart var kvalitén usel på förra årets produktion (07/08). Någon som vet om detta gäller även modellen 08/09? Katanan känns ju annars som en "lagom" skida för den som inte vill gå på det allra extremaste (typ Kuro).

/MM

Ehp verkar vara en fantastisk skida, men så jäkla styv är den ju inte efter uppdateringen... För en lätt åkare som mig själv, 175/75kg, funkar nog 193 skitbra som köttarskida, men för 90kg+- åkaren upplevs skidan som mjukare, det är iaf det utlåtandet jag har fått av kamrat runt 100kg på ehp 193, och han är ingen storabergsåkare av rang, snarare en allmän säsongare med mycket muskler. Lössnöegenskaperna är dock grymma, men det kunde man räkna ut med lilltån! Moderskeppen blir mycket mer köttarskida, men ehp är vassare i powpow...

Duke är givet med din vikt...

Tillbaka
Topp