Tips inför köp av turskidor?

Eknor88

Ny medlem
Halloj!
Jag är på jakt efter ett par nya skidor men vet inte mycket alls om vad man bör tänka på eller vad jag ska ha. Jag har mest åkt pist innan och då kört mest på korta skidor med liten radie vilket har funkat bra i pisten, men inte när jag började köra offpist. Förra året gick jag på topptur för första gången och det var underbart! Nu är jag i Kanada och hoppas på många skiddagar både i och utanför pisten, och vill ha ett par skidor som jag kan tura på. Vad ska man tänka på? Vilken bredd, längd, vikt, kärna, radie, bindning osv rekommenderas? Jag har inte åkt överdrivet mycket offpist men planerar att bli bättre och vill ha ett par skidor som funkar bra för det, och även längre dagsturer. Dessutom ska de helst vara ok i pisten med... Jag tar mig ner i princip överallt och åker kanske ca 20-25 dagar/år. 174cm lång och väger ca 67kg. Bör jag köpa skidorna i en affär här eller på internet? Har sett att många rekommenderar Dynafit, men jag köpte nya pjäxor förra året och vill helst kunna använda dem (även om de kanske är lite väl hårda att tura och köra puder i). Vilka andra bindningar är bra? Är student och har inte råd med den absolut bästa utrustningen...

Tacksam för tips!

Ska du tura "seriöst" - Dynafit-/tech-bindningar. Väntar man till SC har vårrea kan man få bra deals ändå. Själv fick jag en fornårets Hardside plus Dynafit-bindningar för strax över 5 kakor ink frakt. Jag är också student, så jag vet vad det innebär med studentekonomi :).

Det är dock lite av en gamble, SC tar in andrahandssorteringar, vilket kan innebära allt från ett grafikfel till att det är något knas med något betydligt viktigare. Vill du veta mer kan du kolla den här tråden... I slutändan tog de hand om det på ett korrekt sätt dock, och jag vet att K2 även hade problem med sina skidor som var förstahandssorterade det året. Oh well, nog om det, var mer ett tips (och jag är inte rädd för att handla från SC i fortsättningen kan tilläggas).

Om du inte vill lägga fullt så mycket som en Dynafituppsättning skulle kosta så är det enligt mig Marker Tour som gäller, Diamir och liknande har jag hört så många som haft sönder och folk som rekommenderar att man tar med sig reservdelar till om man ska på veckortur att jag vet inte vad. Det känns som ett osäkert kort helt enkelt.

Vad gäller dina pjäxor kommer jag ställe en dum fråga... Har de gå-läge? De borde ha det i och med att du turat tidigare, men jag känner inte till några rando-skor som är för hårda att åka lössnö med. Om de inte har gå-funktion bör du köpa nya pjäxor hur som nämligen :)

Skidor finns det en hög av, leta efter något som fungerar i alla förhållanden. På dagstur kan även en dag som börjar med puder ändras till stenhård skare när du kommer högre upp, eller vice versa för den delen. Personligen tror jag inte på fullrockade skidor till turande alls, dels för att de fungerar halvdant när det blir lite sämre underlag (hårt/is) och dels för att det ger sämre tryck stighud->snö. Mer tendens till bakhalt alltså. Men det är ett rent teoretiskt resonemang, jag har aldrig faktiskt provat att tura i fullrockade skidor. Tiprocker däremot är enligt mig guds gåva till turåkaren. Skidan lyfts upp ovanpå snön när man spårar och har man camber under foten blir inte trycket nämnvärd lidandes.

Personligen säger jag runt 100 blankt i midjan. Känner jag freerides rävar rätt kommer många av de rekommendera dig att gå bredare, men min personliga åsikt till det är att "bredlaggshack" blir ett större problem, något som inte alls är kul om man kommer till ett parti som är lite brantare och skarigt/isigt. Klart flytet i lössnö blir sämre, men till ett första par turskidor skulle jag inte köpa något som inte klarar allt-allt-allt. Och det går alldeles utmärkt att åka kanada-fluff med 100mm midja också, det kanske inte ger lika mycket tillbaka som med en bredare skida, men det går och är fortfarande djävulskt kul! Eftersom du inte väger så mycket heller så behöver du inte några monster för att få ordentligt flyt heller...

Det är ju billigare att köpa från internet (speciellt tyskland), vilket jag vet är ett stort köpargument när man är student. Å andra sidan får du en helt annan service om du köper i en bra svensk butik och du kan få hjälp med skidval på ett annat sätt och sådär. Dessutom blir det ungefär oändligt mycket smidigare med service förutsatt att du bor nära butiken. För turgrejer kan jag isf varmt rekommendera Alpint i sthlm om du råkar vara stationerad i närheten.

Det blev ett långt svar och jag vet inte om det blev så mycket struktur på det, hoppas det hjälper! :)

Senast ändrad:
Bra svar! Skönt när någon annan skriver vad man tänker. Gällande var man ska köpa skulle jag säga skidor på internet och pjäxor i butik. Att komma så nära optimalt som möjligt är i mitt tycke mycket viktigare med pjäxorna, och då är butiksservicen faktiskt värd pengarna.

Mycket bra tillägg, fick inte med det i min text!

Håller helt med om att vid köp av pjäxor är internet verkligen inte ett alternativ. Om inte annat för att det ofta krävs att trycka pjäxorna lite hit och dit, vilket en butik man köpt pjäxorna i oftast bjuder på. I slutändan lär priset alltså ändå bli detsamma.

Senast ändrad:
Har åkt på Diamir sedan den första årsmodellen kom. Första generationen tjuvsläppte en hel del men sedan dess funkar de efterföljande modellerna perfekt. Håller även för lite hoppande (2-4 m) och funkar ok i pist om det inte är för hårt. Då är de lite för mjuka när skidan ska upp på kant. Däremot är de en perfekt kombination om man vill tura lätt o bekvämt men ändå kunna åka pist. Självklart är Dynafiten lättare och Marker robustare men ingen av dem slår Diamiren när det gäller att vara allround och lättanvänd. Jag väger 90 kg och är "oldschool-åkare" så om du ska bränna stenhårt, hoppa höga klippor och dunka puckel kanske Marker är mer rätt för dig......
//H

Fast mina dynafit klarar pist, även när det är stenhårt... Att Diamir är mer lättanvänt än Tech och Marker kan jag gå med på, men att den skulle vara mer allround tror jag helt enkelt inte på. Till och med din egen utsago talar ju mot det! Och angående vridstyvheten finns det ett test på Wildsnow.com som visar att både Marker och Dynafit är långt bättre än Diamir.

Okej, såhär skulle jag göra om jag var du. Köp ett par skapliga begagnade turskidor med duke eller fritschi på. Det e egentligen inte så jävla noga, bara det är ett par skidor du skulle kunna tänka dig att åka på. DVS kanske inte nödvändigtvis något med 70 i midjan.

Sen skulle jag hålla ögonen öppna och köpa ett "riktigt" turkit till nästa år. Det kommer ut några otroligt häfta pjäxor snart på marknaden och det kommer dels göra att du kan köpa sjukt grymma grejer om du har lust att droppa cashen som krävs. Alternativt eventuellt scora att par begagnade av den generation pjäxor som är ute just nu. Som prisex kan du köpa på dig till nästa säsong dynafits grymmaste pjäxor för sisådär 6-7000 länk, alternativt bör du kunna hitta tex dynafit titans beg för ca 2-3000kr. Eller ett par TLT5P för typ 4000 om du vill ha rusktigt lätta grejer.

När du sen byter upp dig till riktiga turpjäxor, samt skidor kommer du uppskatta dessa grejer bättre så att säga :) Och du har lite tid på dig att ackumulera allt du behöver.

Men målet tycker jag definitivt ska vara turanpassade pjäxor, dynafits och allroundskidor... En jävulsk skillnad i hur det är tura på "riktiga" grejer.

Senast ändrad:
Hawk100 sa:
Har åkt på Diamir sedan den första årsmodellen kom. Första generationen tjuvsläppte en hel del men sedan dess funkar de efterföljande modellerna perfekt. Håller även för lite hoppande (2-4 m) och funkar ok i pist om det inte är för hårt. Då är de lite för mjuka när skidan ska upp på kant. Däremot är de en perfekt kombination om man vill tura lätt o bekvämt men ändå kunna åka pist. Självklart är Dynafiten lättare och Marker robustare men ingen av dem slår Diamiren när det gäller att vara allround och lättanvänd. Jag väger 90 kg och är "oldschool-åkare" så om du ska bränna stenhårt, hoppa höga klippor och dunka puckel kanske Marker är mer rätt för dig......
//H
Vågar påstå att Dynafit är bättre för pist än Diamir bindningarna. Jag åker bara på Dynafit och har enbart fått 3 tjuvsläpp på 2 säsonger, enbart p.g.a felinställda bindningar!

Diamir mer lättanvända, nja. Jag börjar tycka "vanliga" bindningar är jobbiga, men det kan bero på att jag bara åker på tech bindningar.

Bra svar FF. Första riktiga säsongen kan man absolut köra dagsturer med vanliga pjäxor och Diamir eller Marker på ett par begagnade skidor med tillhörande hudar. Om man läser frågan står det att det är en student med begränsad ekonomi som har ett par nya pjäxor som han vill kunna använda. Att då föreslå att man ska dra på och skaffa Dynafit-utrustning känns för mig lite oseriöst. Kan dock hålla med om att den typen av utrustning säkert är överlägset om man ska tura seriöst och länge o har en fet plånbok att ösa ur, men så uppfattar inte jag riktigt att fallet är hos frågeställaren (för närvarande...). Självklart blir turandet tyngre och lite obekvämare än med bästa tänkbara utrustning, men jag är övertygad om att det första säsongen är bättre att lägga pengarna på att ha råd att vara iväg länge med en lite sämre utrustning än att köpa västingprylar och bara ha råd att vara borta några veckor.....
Om det sedan känns som att det blir fler säsonger kan det vara läge att köpa turpjäxor som passar Dynafit och så småningom även skidor m Dynafit bindningar om flerdagsturer står på schemat.

//H

Hawk100 sa:
Om man läser frågan står det att det är en student med begränsad ekonomi som har ett par nya pjäxor som han vill kunna använda. Att då föreslå att man ska dra på och skaffa Dynafit-utrustning känns för mig lite oseriöst.
Jag tycker det är oseriöst att föreslå att det skulle vara oseriöst att tipsa om att en tech-setup är överlägsen. Jag är student och klarade av att skaffa mig en dynafit-setup (runda slänga 10 snören totalt för skidor+bindningar+pjäxor), något som inte alls är omöjligt att hosta upp om man bara är beredd att göra uppoffringarna det kräver. Jag tycker man ska ge en helhetsbild och sedan låta personen i fråga själv bestämma hur mycket pengar den vill lägga.

Oj oj, tack för alla svar!! (Jag är för övrigt en hon och inte han...hehe :P) Vet fortfarande inte hur jag ska göra.. Svårt val! Mina nya pjäxor jag köpte förra året är ett par Lange Exclusive RX90 som inte har gåläge. De är dessutom aningen för små eftersom jag fick massor av tips om att ha köpa riktigt tajta pjäxor.. Dvs, de är nog inte så bra att tura på..
Nu är det så att jag redan är i Kanada, och kan tyvärr inte gå till Alpingaraget eller liknande och köpa pjäxor.. och vet inte riktigt vart man köper bra grejer här.. eller vart man får tag i begagnade saker heller för den delen. Funderar på att beställa skidor från Backcontry.com, skulle det vara en bra idé tror ni?
Det svåra valet blir alltså om jag vill kosta på en hel dynafitutrustning direkt eller om jag köper något ok, billigare som funkar till mina pjäxor. Frågan är om jag kommer kunna tura alls med mina pjäxor.. Saken är ju också att det är den här säsongen jag är i Kanada och har några av världens bästa skidorter i närheten, så ska jag ändå köpa bra utrustning någon gång kan jag egentligen lika gärna göra det direkt... Det dumma är att om jag köper Dynafit kommer jag inte kunna använda mina pjäxor alls. Jag har dessutom tänkt passa på att köpa lavinutrustning (så har ni tips om det med så välkomnas det), så det kanske blir lite väl dyrt med Dynafit... Men går det att få hela paketet med dynafitgrejer för bara 10000? Trodde det skulle gå på typ det dubbla?
Jag är verkligen dålig på att ta beslut, och dessutom ganska okunnig... så tack så jättemycket för all hjälp! =)

Som sagt, för kortare turer (slackcountry från liften that is) går det bra att köra i ett par alpinpjäxor. Ska du gå på dagstur däremot skulle jag inte beskriva det som något annat än en mardröm att gå med stenhårda pjäxor utan gåläge, speciellt inte om de är lite för små ><

Det bra är däremot att CADen står rätt lågt, så det borde vara relativt billigt att köpa grejer på plats! Dessutom borde det inte vara några som helst problem att få riktigt kompetent hjälp :) Tyvärr kan jag inte tipsa om några butiker, vare sig på mark eller på tub. Begagnade skidor/bindningar skulle ju inte vara dumt att få tag på om du kan få något för ett schysst pris, men att köpa pjäxor begagnat skulle jag undvika. Men borde du inte kunna fråga någon lokal kontakt på plats om såna grejer? De borde ju rimligtvis ha mer koll än de flesta på freeride!

Och ja, det går att få en techuppsättning för 10 kakor totalt (ska jag vara strikt är det närmre 11, men ändå). Tyvärr bygger det lite på att man ska pricka vårreor och liknande, så det är ju svårt om du måste ha grejerna nu-nu. Ett annat problem är att, som jag har förstått det, ska det vara svårt att få tag på tech-grejer på andra sidan atlanten. Men som sagt, det är nog bättre att fråga om såna specifika grejer från någon mer lokal person...

Om du ska köpa lavinutrustning kan jag rekommendera dig att ta fixa en AST 1 på plats. Kunskap är en större livräddare än teknisk prylar! Vad gäller prylar... 3-antenners digital transciever, en spade från Voilé eller G3 och sond med vajer tror jag är det centralbyråkraten brukar rekommendera sådär i stort.

Det är ju i slutändan ditt beslut att ta, men jag personligen skulle faktiskt försöka få till en dynafit-uppsättning med nya pjäxor och så, så länge det inte innebär att du får offra skiddagar. Men jag lever å andra sidan som en kyrkråtta just nu för att kunna åka på säsong i Japan sen, så jag tycker att det är värt rätt stora uppoffringar för att få åka skidor :P

http://www.tetongravity.com/forums/forumdisplay.php/9-Gear-Swap Billigare blir det inte, dyker upp rykande heta klipp ett par gånger i veckan så om du håller ögonen öppna skulle det inte förvåna min om du får tag på ett par fina lagg med vilka bindningar du vill för ca 3000SEK.

Mitt tips är att börja med en alpin turbindning istället för en tech bindning och känna på det, se vad du tycker. Om du upptäcker att du älskar det så kommer du uppskatta tech bindningar mycket mer sen när du är van att släpa på dukes eller liknande.

Ang. pjäxor så är gåläge ett stort +. Jag har gått ett par turer i rena alpinpjäxor och vet fok som gör det hela tiden och det funkar men det blir väldigt mycket mer njutbart om man får lite mer rörelse och kan ta längre steg. Kolla på Dynafits damkollektion.

Sälj dina pjäxor och köp ett paket med Dynafitgrejor från Sportconrad, de skickar även till Canada, inget problem. Dessutom så slipper du den tyska momsen men får istället betala den lägre Goods and Services skatten i Canada.
SportConrads paketpriser skidor bindningar pjäxor ger ca 20% rabatt på redan billiga priser.

Dynafit är överlägset bättre att tura med. Utöver att de är avsevärt lättare så behöver du bara lyfta pjäxan och inte hela bindningen som på t ex Marker eller Fritchi. Du spar flera ton i lyft för varje topptur. Är du inte topptränad überatlet så kommer du i allafall att känna dig som en sådan när du går med kompisar som har gjutjärnsgrejor istället för Dynafit. Du kommer orka fler ggr uppför och ha mer kraft kvar för utförsåkningen med Dynafit.

Den här tråden i sig visar nog mer än något annat på att du trots allt måste hitta din egen väg, det finns ju inte en enda skribent som har samma tips som någon annan ;)

Ja precis.. men jag ska kolla runt lite mer vad det finns för alternativ. Hittar jag dynafitutrustning till ett bra pris så slår jag nog till på det. Är riktigt sugen på det, och är det något man ska lägga pengar på är det väl skidåkning :P=) Annars får jag köpa ett par billigare skidor och hålla mig mer till liftsystemen... Verkar tyvärr inte finnas så stort utbud på Dynafitgrejer här i Edmonton, utan de rekommenderade att jag skulle åka till Calgary istället.. Så jag är lite sugen på att åka dit, och då ska jag passa på att ta AST 1 där med, har faktiskt kollat på det! =)
Har kollat på en Tracker 2 (Backcontry Access) för ca 330CAD, tror ni det är ett bra alternativ på sändare?
Ska även hålla koll på hemsidan ni rekommenderade! Har frågat runt lite lokalt med, men det verkar som sagt att det är i Calgary man ska köpa grejerna...
Har hört att SportConrad är bra med, men vill nog inte köpa pjäxor på internet, för mina fötter är inte lätta att ha att göra med... Men ska kolla vad de har för priser på skidor och bindningar.
Tack igen för alla tips!

Förresten, vad tror ni jag borde ha för längd på skidorna? Är som sagt 174 lång och väger ca 67 tror jag.. Kanske 185 eller nått liknande?

När det gäller turskidor föredrar jag själv lite kortare längder, man tappar lite på vägen ner med uppför är det mycket smidigare. Jag är 192cm och mina turskidor är 186cm vilket passar mig bra så kanske något i 169cm för dig?

Tracker 2 är en bra sändare, köp inte beg. dock! Sändare är något som man inte bör spara in på, kan vara OK att köpa en beg. om den säljs i en seriös butik som har utfört en ordentlig kontroll på den.

För pjäxor tror jag du gör rätt i att gå till en bra butik och få dem lite tryckta osv. och för skidor/bindningar hade jag absolut kollat TGR (Sidan som länkades). Lycka till!

Vad gäller längd på skidor så kör jag ungefär lika långa som jag själva är. Eller ja, enligt passet är jag 181 och enligt K2 är mina skidor 181... Men Det blir knepigare att tura på längre skidor, så till ett par "seriösa" turskidor, skulle jag också hålla mig något kortare. För dig runt 175 alltså :)

Eknor88 sa:
Har hört att SportConrad är bra med, men vill nog inte köpa pjäxor på internet, för mina fötter är inte lätta att ha att göra med... Men ska kolla vad de har för priser på skidor och bindningar.
Tack igen för alla tips!
Kolla om du kan hyra eller prova pjäxor lokalt, testa en modell som conrad har. Lite fräckt kanske att prova i en butik och sedan beställa på internet men det är ju fräckt av butiken att ta flera tusen mer än conrad för samma produkt också. Bäst är ju om du kan hyra först, oftast stor skillnad på en ny pjuck i butik och en som är inåkt.

snorkel sa:
Kolla om du kan hyra eller prova pjäxor lokalt, testa en modell som conrad har. Lite fräckt kanske att prova i en butik och sedan beställa på internet men det är ju fräckt av butiken att ta flera tusen mer än conrad för samma produkt också. Bäst är ju om du kan hyra först, oftast stor skillnad på en ny pjuck i butik och en som är inåkt.
Inte för att vara sån, men vad får dig att tro att en lokal butik har större vinstmarginaler än conrad?

En möjlig förklaring till det vore att Conrad säljer prylar året om, medan skidbutiken bredvid pisten enbart har några månader på sig att tjäna sina pengar. Men ärligt talat så tror jag inte det skiljer så mycket mellan butik och Conrad faktiskt.

Angående turutrustning så hade jag satsat på något begagnat om ekonomin är ett hinder. På TGR borde du kunna fynda något vettigt som du kan använda med dina nuvarande pjäxor. Skulle inte förvåna mig om det börjar dyka upp Dukes till vettiga priser när prylnördarna byter till Salomons nya turbindning. Att knata i alpina pjäxor är inte lika bekvämt som att knata i turpjäxor men det är absolut inte omöjligt att göra turer i dem. Det är bättre att köpa begagnat och kunna åka nu än att behöva vänta till nästa säsong om du nu ska tillbringa hela vintern i Kanada, allt är bättre än att inte åka! Fastnar du sedan för turåkning så är techbindningar ett självklart val, men väger man inte att det är mycket pengar och eventuellt mycket missad skidåkning så inser man att det på inga sätt är nödvändigt från början.
Lägg hellre pengarna på en kurs så du kan röra dig säkert (nåja, säkrare) i lavinterräng än på flashig utrustning när du är helt grön.
Många har tipsat om sportconrad.de men jag vet inte hur pass prisvärda de är om man ska få prylarna skickade till Kanada, frakt och tull borde äta upp den besparingen ganska så snabbt misstänker jag, men det är ju bara att räkna på siffrorna och jämföra med lokala alternativ eller Kanadensiska internetbutiker.

Vattendroppe sa:
snorkel sa:
Inte för att vara sån, men vad får dig att tro att en lokal butik har större vinstmarginaler än conrad?
Är inte speciellt intresserad av hur mycket butiken gör i vinst, det är priset som jag får betala som är intressant. Köpte nyss skidor/pjäxor/bindningar från Conrad, nästan 6000 billigare än samma grejor i butik i Sverige.

snorkel sa:
Är inte speciellt intresserad av hur mycket butiken gör i vinst, det är priset som jag får betala som är intressant. Köpte nyss skidor/pjäxor/bindningar från Conrad, nästan 6000 billigare än samma grejor i butik i Sverige.
Men huruvida det är "fräckt" av en butik att ta ut ett högre pris måste ju vara proportionellt mot hur mycket vinst de tar ut, eller? Klart det är intressant för dig som konsument att SC är billigare, men att påstå att det är "fräckt" att ta ut ett högre pris på samma sätt som det är fräckt att testa pjäxor i en fysisk butik och sedan skippa att betala för den servicen (genom att köpa prylarna över internet) är en analogi som jag verkligen inte tycker håller...

Hur som helst, personligen rekommenderar jag ändå att köpa pjäxor i butik, i alla fall om butiken ger dig tryckningar gratis. Det är värt det.

Vattendroppe sa:
snorkel sa:
Men huruvida det är "fräckt" av en butik att ta ut ett högre pris måste ju vara proportionellt mot hur mycket vinst de tar ut, eller? Klart det är intressant för dig som konsument att SC är billigare, men att påstå att det är "fräckt" att ta ut ett högre pris på samma sätt som det är fräckt att testa pjäxor i en fysisk butik och sedan skippa att betala för den servicen (genom att köpa prylarna över internet) är en analogi som jag verkligen inte tycker håller...

Hur som helst, personligen rekommenderar jag ändå att köpa pjäxor i butik, i alla fall om butiken ger dig tryckningar gratis. Det är värt det.
Vill du betala 50% mer för samma grejor så varsågod.

Sluta nu bajsa ner den här tråden grabbar med det gamla trötta tjafset om köpa i butik/på nätet, känns som det är avhandlat några gånger ;)

Jag tycker fortfarande: Köp ett par begagnade turskidor, du bör kunna hitta en komplett setup för ca max 3000! Du vill ju komma igång direkt och tura och så... och så samlar du på dig erfarenhet, så vet du exakt vad du vill ha när du köper din "ultimata" utrustning på vårkanten på reorna. Ja visst är det mycket mycket mer nice att tura på techprylar, men det är ju rätt dyra pryttlar och det är trist att köpa fel saker då. Man kan gott hålla sig en säsong och göra det första hundåret på alpint + dukes så man lär sig uppskatta hur bra techprylarna är när man går över till det ;)

Eeeh och naturligtvis ska du köpa på dig lavinutrustning! Överväg även att kika på airbagsystemet... Då det är mer eller mindre bevisat att det funkar lika bra eller bättre som att köra med tranciever, vad jag förstått. Och såklart lära dig utrustningen och hur man "bör" röra sig i lavinterräng.

Senast ändrad:
FF sa:
Eeeh och naturligtvis ska du köpa på dig lavinutrustning! Överväg även att kika på airbagsystemet... Då det är mer eller mindre bevisat att det funkar lika bra eller bättre som att köra med tranciever, vad jag förstått. Och såklart lära dig utrustningen och hur man "bör" röra sig i lavinterräng.
Missuppfattar jag dig fel nu, eller menar du att airbags kan ersätta transor ? Dvs om man står i butiken och inte har råd att köpa båda så menar du att det inte spelar någon roll vilken man köper ?

Min starka rekommendation och mig veterligen finns det inte någon som propagerar för något annat är att ALLTID ha en tranciever och att en airbag kan vara ett komplement. Förvisso ett mkt bra sådant men att lavin-utrustningen alltid börjar med en transa, sond och spade.

FF sa:
Airbags fungerar superbra, men om man ska ta hänsyn till ekonomi så kan ju nämnas att det inte direkt är billigt... Dessutom behöver man komplettera med den klassiska trion ändå (spade, sond, transa that is), eftersom de behövs ifall airbagsen inte blåser upp sig eller om du trots airbagen skulle bli begravd (tror det är 2% av fallen som är dokumenterade som blivit begravda trots airbag, dock sannolikt inte i närheten av lika djupt som de skulle blivit utan). Men om det finns pengar över till ABS/Snowpulse/Mammut/BCA så absolut, sjukt bra investering!

Vattendroppe sa:
FF sa:
Airbags fungerar superbra, men om man ska ta hänsyn till ekonomi så kan ju nämnas att det inte direkt är billigt... Dessutom behöver man komplettera med den klassiska trion ändå (spade, sond, transa that is), eftersom de behövs ifall airbagsen inte blåser upp sig eller om du trots airbagen skulle bli begravd (tror det är 2% av fallen som är dokumenterade som blivit begravda trots airbag, dock sannolikt inte i närheten av lika djupt som de skulle blivit utan). Men om det finns pengar över till ABS/Snowpulse/Mammut/BCA så absolut, sjukt bra investering!
Det här rådet tycker jag är direkt felaktigt!
Man kompletterar inte en ballongsäck med transonpade, man kan eventuellt komplettera transonpaden med med en ballongsäck. Och såväl transonpade som ballongsäck är komplement till kunskap.
Eller för att tala klarspråk:
En transciver, spade och sond ersätter inte kunskap.
En ballongsäck ersätter inte vare sig transopade eller kunskap.

Tompan14 sa:
Det här rådet tycker jag är direkt felaktigt!
Man kompletterar inte en ballongsäck med transonpade, man kan eventuellt komplettera transonpaden med med en ballongsäck. Och såväl transonpade som ballongsäck är komplement till kunskap.
Eller för att tala klarspråk:
En transciver, spade och sond ersätter inte kunskap.
En ballongsäck ersätter inte vare sig transopade eller kunskap.
Måhända var mitt ordval dåligt. Med att man "ändå måste komplettera" menar jag förstås att en endast en airbag inte är ett alternativ. Det vill säga precis det du säger. Det hela ligger väl i hur man anser att ordet "komplettera" är viktat antar jag...

Vad gäller kunskap har jag redan varit och tipsat om att ta en AST1, men det är lätt att missa i en extensiv tråd. Hoppas jag inte rörde upp några allt för starka känslor!

Nejnej, inga upprörda känslor här inte!
Tyckte bara att ett förtydligande och tillrättavisande var på plats då ordet "komplettera" inte går att "vikta olika" som du uttrycker det. ;)
Det är ju ändå säkerhetsutrustning vi pratar om och då behöver man vara väldigt tydlig och ha torrt på fötterna när man ger råd eftersom konsekvenserna kan bli otroligt mycket allvarligare än om man tipsar om säg "fel" skidor.

Intressant vändning det tog här nu..

Med stor sannolikhet är din bästa säkerhet du själv och din grupp i den bemärkelsen att ni kan ha kunskapen/erfarenheten och viljan att försöka optimera säkerheten när ni färdas i lavinterräng.

Men angående transa/spade/probe vs lavinairbag. Airbagen är en produkt som har ett väldigt bra trackreckord. Jag kommer inte säga att det är på så vis att en airbag är en säkrare helhetslösning totalt sätt än t/s/p. Men däremot tror jag det faktskt är tänkbart att det är så. Hur säker är du på att alla dina åkkamrater garanterat kommer kunna pinpointa dig inom nån halvminut med en tranciever/probe?... Naturligtvis är det bästa att köra med alla säkerhetsbälten på dock. Men om man skulle vara tvungen att välja mellan antingen t/s/p eller airbag tror jag inte valet rent statistiskt är solklart.

Det gäller att försöka se förbi sina egna fördomar om saker och ting för att kunna se dem som de verkligen är :)

Senast ändrad:
Tyvärr sitter jag inte på någon sådan statistik, jag tror faktiskt inte att någon gör det. Även om man skulle kunna plocka fram statistik över ballongsäckarna så tvivlar jag på att underlaget är tillräckligt stort för att man ska kunna göra en rättvis jämförelse mot det "traditionella paketet".

Anledningen till att jag ser ballongsäckar som ett komplement till transciver och inte tvärtom är att transceivern är en passiv apparat. Du behöver inte göra någonting alls om du hamnar i en lavin för att din transceiver ska fungera eftersom den redan är i sändläge.
En ballongsäck kräver däremot att du lyckas aktivera den och att den fungerar i det ögonblicket. Det blir lite för mycket "vinna eller försvinna" för att jag ska trivas. Eftersom alla ballongsäckar på marknaden idag är utrustade med engångspatroner (förvisso är några uppladdningsbara, men de innehåller även de bara en laddning) så kan du ju faktiskt inte testa din ballongsäck, du måste helt enkelt lita på att den inte klickar.
En transceiver å andra sidan kan du testa kontinuerligt under din tid i lavinfarlig terräng.
Även om ballongsäcken fungerar felfritt så gör den inte det fören du gör en aktiv handling i att lösa ut den och den kan enbart rädda dig om du klarar det även när paniken har slagit in och du kanske redan har blivit omkullkastad av det rytande vita monstret.
En transceiver är som sagt passiv, du behöver inte göra någonting utan det är dina färdkamrater som står för den aktiva delen av räddningen. Att ansvaret läggs över på färdkamraterna har du rätt i, men som jag ser det så har jag ett ansvar i att välja mina färdkamrater. Jag måste kunna lita på att de kan rädda mig precis som de måste kunna lita på att jag kan rädda dem. Inga konstigheter tycker jag och det blir ett icke-problem.

Jag säger inte att ballongsäckar är dåliga, men de bör inte ses som ett alternativ till den traditionella utrustningen och det är inte enbart för att jag är en gammal stofil som per automatik tycker att all förändring är av ondo, utan det ligger lite tanke bakom det ställningstagandet.

Instämmer med Tompans inlägg. Hade inte kunnat skrivit det bättre själv.

DOCK skulle det vara riktigt intressant och höra från Centralbyråkraten om det finns någon studie som tar upp denna frågeställning.

Jag skulle nog välja transa, sond och spade framför airbag även om de var statistiskt sett lika säkra, av den anledning att jag har möjlighet att rädda mina vänner om det inte är jag som hamnar under snön.. Däremot kanske jag köper en airbag också, senare när jag blir rik =) Först ska jag se till att skaffa mig lite kunskap! =)
Har testat lite olika turgrejer och vet redan att ju lättare desto bättre, så tror jag skulle uppskatta techbindning redan nu ;) Däremot kan det vara en bra idé att försöka hitta nått på rean senare, och då har jag förhoppningsvis mer koll på vad jag vill ha. Men det beror på om jag hittar nått bra begagnat. Kan kanske va svårt här, för jag har inte riktigt koll på vart man får tag i de.. men ska höra runt med folk här, och kolla den där sidan jag blev tipsad om tidigare.
Tack igen för alla tips!

Tillbaka
Topp