Tips inför randonné i Atlasbergen

Mipowpow

Medlem
Hej!

Är det någon som har varit i Okaimeden, Marocko och kört randonné?
Min kille och jag ska dit vecka 9 och vet egentligen inte mycket mer än det lilla vi lyckats googla fram.
Vad bör vi tänka på?
Är det lätt att hitta folk att slå följe med på plats?
Hur är det med guider? Dyra? Kunniga?
Turer/åk man inte får missa?!
Alla tips är av värde för oss!

Har varit där men det börjar va ett tag sen. det var i alla fall väldigt vackert och en av de mest minnesvärda resor jag gjort. Okaimeden är superfint - om det finns snö. När vi var där i mars 98 var det snö på övre halvan av berget. Det är sällan snö i dalgångarna så vill ni tura får du kanske räkna med att traska en hel del på barmark. Snön tinar i solen på dagen och fryser varje natt så det är ofta stenhårt.Skarjärn rekommenderas.
Okaimeden är värd en dag eller två men ska ni tura rekommenderar jag Jebel Toubkal.

Via Lonelyplanet hittade vi ett café i Marrakech som kunde förmedla kontakt med en guide. Huruvida han var kunnig eller inte har jag svårt att avgöra. Han berättade läget på berget och hjälpte oss att hyra en åsna med förare. Vi tog en taxi till byn Imlil, träffade åsnan med sin förare, lastade all packning på åsnan och traskade upp till snön, sen fick vi ta packningen själv. Vi tältade men det finns en hytta på ca 3000m so man kan bo i.
Där uppe är miljön högalpin med colouirer ordentligt branta snöfält.

Ucpa kör resor dit.
Pathfindertravels brukar ha nån resa dit varje år.
Diverse franska guider brukar guida sina gäster i Atlasbergen.
När vi var där mötte vi inga andra högre up än hyttan.

Hur som helst var det grymt fin och jag skulle gärna göra fler turer i Atlasbergen
Lycka till.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp