Tips om bekväm hjälm

Tips om bekväm hjälm
Jag börjar ruttna på utbudet av frigolitfyllda cykelhjälmar för oss skidåkare.
Någon som kan tipsa om en hardshell med inredning som en motorcykelhjälm?

Tips om bekväm hjälm
Bara att prova. Om du vet vad som brukar vara ditt problem kan du få bättre hjälp i (vissa) butiker. Typ att de flesta hjälmar är för avlånga, breda, sitter för högt osv.

Jag har väldigt svårt att hitta hjälm som passar, de flesta sitter högt. Den bästa jag hittat var en ganska billig av märket ”Red”. Snorgrön, dålig hållare för goggles, men sitter bra. Brukar prova lite hjälmar när tillfälle ges men har hittills inte hittat nån bättre.

Tips om bekväm hjälm
Motsvarar inte ditt önskemål direkt, men jag köpte förra året Sweet Protection - Trooper 2Vi MIPS. Otroligt nöjd och tycker den sitter riktigt bekvämt. Funkar lätt att ha den en lång dag på berget utan den känns tung, skaver etc.

Tips om bekväm hjälm
Ruroc (www.ruroc.com) gör en skidhjälm som är byggd som en mc-hjälm och anpassar sig till huvudets form över tid. Har provat modellen RG1. Den passade inte mitt huvud och jag tyckte den var tung och klumpig (ungefär som en mc-hjälm). Men känslan av att åka med en fullface-hjälm är intressant.

Ett annat företag som gör en hjälm som inte är en ”frigolitfylld cykelhjälm” är Anti Antiordinary (https://antiordinary.co/).

Tips om bekväm hjälm
Hur menar du? Konstruktionen verkar vara likadan "frigolitfylld" som alla andra.
Hjälmen (RG1) har inte ett "band" för att justerar storlek/passform. Istället är tanken att "frigoliten" anpassar sig till huvudets form över tid, på liknande sätt som en liner i en pjäxa anpassar sig till formen på foten.
Fördelen (om det fungerar) är att du får en hjälm som är "gjuten" efter ditt huvud. Nackdelen är att den processen kan ta väldigt lång tid, om det ens fungerar.
När jag nu tittar på bilder på RG2 verkar de gått ifrån ursprungstanken och lagt till justeringsmöjligheter som på de flesta skidhjälmar.

Tips om bekväm hjälm

Motorcykelhjälmar har ju också polystyren (slags frigolit) i det inre skalet, men jag antar du menar skön stoppning, kindkuddar osv?

Typ något i den här stilen?

K2 vet jag har en hjälm med foder på insidan som är otroligt skön, men nackdelen är att den blir väldigt varm på våren.

Personligen gillar jag hjälmar från Sweet Protection, men passform är otroligt individuellt så det är bara att testa!

Tillbaka
Topp