Tips om grymma skidhandskar

K_Skold

Ny medlem
Har fett problem me att ja fryser fingrarna av mig när ja åker skidor!
nån som har något gött tips om ett par handskar så e ja grymt tacksam!

jag var inne och kollade på dainese handskar som både funkar för mc och extrem alpin åkning..
testade ett par och dom var sjukt sköna och varma.. med dubbla handskar en typ fleece inne handske och en vaderad skinn-handske över med insydda skydd för fingrar, knogar och handleden.

Priset på dom jag testade låg på 850kr och jag skulle lungt säga att dom var värda det.

Jag skulle rekomendera Dainese Fitter Evo eller Dainese Firestarter.

lycka till med köpet.

Kan tippsa om Burton - Oven Mitt

Innerhandsken är som en fingervante så när du tar av dig hansken år det bara ytterhandsken som åker med. Vilket innebär att du har på dig en fingervante så fort du ska mickla med binndningar, spännen etc.
Detta gör att du inte kyler ned din hand på samma sätt som om du skulle vara bar om händerna.
Har aldrig frusit om händerna i denna handske så jag kan helt klart rekomendera den.

Fingrarna och tårna är de delar som kroppen "stänger av" först när det börjar bli kallt (dvs det är där du börjar frysa). Oftast beror det inte på kassa handskar utan helt enkelt på att du är för kallt klädd i allmänhet. Har du mössa eller hjälm på dig på huvudet? Om inte, börja med det. Du blir av med oerhört mycket kroppsvärme om du inte har nåt på huvudet.

Se även till att inte kyla kan komma in i skarven mellan handskarna och jackan, dvs dra den ena över den andra och se till att det är tätt. Och se till att du har tillräckligt med kläder på dig i allmänhet. En extra tröja kan vara det vara det som avgör om du fryser om fingrarna eller inte.

Tillbaka
Topp