Tips om hjälm och ryggskydd

Jag ska köpa ny hjälm och ryggskydd för att åka i och utanför pisten. Hur vet man att grejerna är bra? Vad ska man tänka på? Vad kan vara kasst? För mig ser allt likadant ut :S

Tack! Ryggskyddet verkade sådär men hjälmen hade fet prestanda. Kolfiber kan inte vara dåligt... Hur vet jag om skydden är bra? De säger ju att de är det men hur vet man?

Först och främst så ska sakerna sitta bra på dig, annars skyddar dom inte bra. Går du in på en riktig skidbutik t ex garaget så kan dom hjälpa dig där. Sweets hjälmar är mycket bra förövrigt. Kolfiber är som bekant både starkt och lätt. Ryggskydd finns i en oerhörd mängd former. Där vissa mest skyddar mot slag och andra också hjälper lite mot överböjning, vissa är hårda och andra är mjuka(re) etc.

PowderPower720 sa:
Tack! Ryggskyddet verkade sådär men hjälmen hade fet prestanda. Kolfiber kan inte vara dåligt... Hur vet jag om skydden är bra? De säger ju att de är det men hur vet man?
Bor du i stockhoöm så kan du gå till Alpint eller Alpingaraget.
Det är väl som en oskriven regel att Pjäxor, Ryggskydd och hjälm ska provas och köpas i butik.
Lycka till och få en skadefri vinter!

Åk till något ställe och PROVA. Ända sättet du kommer få reda på om hjälmen passar ditt huvud eller om ryggskyddet sitter skönt på dig.

Tack för tipsen gubbs! Jag drar ner till Skistore i Götet och tjötar lite med dem. Skönt att ha lite kött på benen innan man kommer ner bara.

Väldigt gammal tråd men jag skulle inte köpa en Sweet-hjälm, sjukt snygga men passformen med goggles är usel, känner väldigt många säsongare som kör Sweets hjälmar och alla är eniga; oavsett design så är det inte värt det då varken Oakley, Dragon, Electric eller Anon sitter bra.

Men snyggare hjälm finns nog inte..

Alla kombinationer Sweet/goggles jag har sett har lämnat väldiga gluggar på sidorna då hjälmens öppning är väldigt djup. Men jag kan tänka mig att det funkar bättre med i/ox då det är rätt feta goggles.

Fast som med all utrustning så finns det inget rätt eller fel, man får testa sig fram och så länge man är nöjd själv så är just det den perfekta utrustningen.

resqual sa:
Kör en Sweet med Oakley Crowbar. Funkar prima, inga glipor eller turistgluggar.
Åh fan, Sweet kanske har åtgärdat problemet. Var ett par år sen jag uppmärksammade gluggarna så det kan ju ha blivit bättre. I så fall är jag den första att ta tillbaka mitt påstående. :)

Tillbaka
Topp