Tips om längd???

Tobias-Frost

Ny medlem
Tips om längd???
Har efter lite letande en tid har jag äntligen hittat skidorna som ska inhandlas, ett par Stöckli Stormrider DP blir det... Men då kommer vi till frågan om längd givetvis... Min inriktning är brantbrant o utanför framförallt i alpin miljö men gillar oxå att surfa på det släta i pisten röd till svart... Jag är 171 o väger ca 70kg..

Har bara åkt hyrskidor på ca 170cm de två sista åren o det är ju tyvärr så att Stormridern bara finns i 171 o 186 längd så jag står o väger fram o tillbaka... 171 är ju perfa för brant o smalt, +lättsvängt o lekigt i prepat... 186 garanterar ju bra flyt i det djupamjuka o bra kontroll i stök o så, men är samtidigt lite väl lång enligt mitt tycke...

De dynastar SkiCross jag åkte på sist var trevliga o kul lekiga men de kändes alltför korta o flexiga när det blev brant o vindblåst betongsnö, därav mina fundernigar...

Så jag undrar om man kan få lite input... Tacksam för allt!

Tips om längd???
DP:n är en onekligen en mycket imponerande skida. För en lättviktare som dig finns ju dock ett antal andra fetingar också att välja bland, Rossignol B3 och Scratch BC, Atomic R:EX och sugardaddy, Head Monster 85 (bra i pist), Salomon PR, Völkl 7/24 AX4 (bra i pist) och Gothama, m fl.

Om du har den teknik och styrka som du antyder skulle jag utan tvekan välja 186. Om du nu till äventyrs ändå vill komromissa lite och få en acceptabel svängradie (22m) i pist är det ju 171 som gäller.

Ang Dynastar SkiCross ska man komma ihåg att det är en helt annan typ av skida än DP.
SciCross 10, 170 cm: midja 69 mm, radie 16m.
DP 171 cm: midja 91 mm, radie 22m.

Jah har inte testat Cross i så korta längder som 170, men 186:an är mycket lik en storlalomracer, d v s mycket stabil och exakt i skäret. Nån off-pistskida är det dock inte.

/A

Tillbaka
Topp