Tips om Zillertal inför vintern

Hawk100

Aktiv medlem
Hej.

Vi funderar på att hyra ett hus i Zillertal för att åka dit två familjer med två små barn (svärmor kommer med som barnvakt). Jag har försökt hitta lite info om åkingen och systemen men hittar inget aktuellt här på Freeride. Därför skickar jag en fråga vi forumet om det finns någon eller några som kan tipsa om i vilket system man hittar bra off-pist, hur ser det ut med möjlighetrna om man vill knata upp en bit på stighudar för att få bättre åkning, vart hittar man bra skogsåkning om det är dålig sikt, om finns några säsongare där som man kanske kan få lite guidning av i utbyte mot bira och käk osv.
Har själv gjort ett antal säsonger i Schweiz och tar mig ner med skidor under fötterna på de fleta ställena, men är helt ointresserad av parkåkning och nattlivet i Zillertal......

Tack på förhand!

H

I någon av numren av Brant eller Åka Skidor från förra året hade de Backcountry/Rando reportage från Hintertux, där stod en del matnyttigt. Mycket, det mesta, som finns att ta på Hintertux ser man. Ofta brukar repan under toppkabinen vara oåkt långt efter snöfallen, men så fort någon (vågar...) öppna är det fullt av spår.

I övrigt är favoritstället Fugen (vid snö) och Hochfugen (vid bättre väder), i början av systemet kräver transport men väldigt lite folk. I Hochfugen finns hur mkt som helst och kan du huda så har du snö långt efter snöfallen givet att temperaturen inte är emot dig. Som vanlig, ju mer i utkanten systemen ligger i ett stort område ju mindre folk.

Häpp

Tillbaka
Topp