Köpråd: United Shapes vs Korua

supermarium

Aktiv medlem
Jag försöker bestämma vilken bräda jag ska köpa. Jag har åkt skidor hela livet men började åka bräda för ungefär fyra år sedan när jag fick en hel setup av en bekant som kört professionellt: Lib Tech Hot Knife 162, Bent Metal-bindningar och Vans Infuse-boots. De är de enda grejerna jag har åkt på sedan dess. Brädan fungerar bra att carva med i släta pister, men när det blir brant, uppkört eller när jag söker mig utanför pisten blir den lite för svåråkt för mig. Jag är 183 cm lång och väger runt 70 kg.

Jag letar efter en bräda som är mer lättåkt i olika typer av snö, men som jag också kan utveckla min carving-teknik på. Den kommer att gå ca 40 % i pist, 40 % strax utanför pist, och 20 % i offpist som jag når med snöskor. Jag har läst mycket om och fastnat för United Shapes och Korua men har svårt att avgöra vilken av modellerna som passar mig bäst. Det lutar åt en US Horizon pga. att den ska vara just lättåkt över hela berget, men jag oroar mig för carving-prestandan. Behöver jag det? Skulle en US Cadet, US Transmission, US Deep Reach, Korua Transition Finder eller Korua Otto passa mig bättre?

Kan rekommendera transition finder, grymt rolig att åka på både i pist och utanför, inte den bästa när det kommer till korta tighta svängar ex bland träd, där upplever jag att man får tvinga runt den lite mer. Inte superbekväm att åka switch på heller med den korta tailen och långa nosen, men det går ^_^

US brädor har lite tightare radie så de är nog bättre i skogen, men har inte testat dem så kan inte säga säkert hur de är :)

För att ge dig lite mer beslutsångest kan du spana in amplid och kanske främst deras future shapes, ex kill switch och psychonaut.

Provåkte kill switchen på skidtestet i december och den var väldigt lik transition findern men lättare och snabbare kant till kant trots liknande dimensioner och profil. :)

Jones howler är också ett alternativ med liknande egenskaper

Till denna vinter bytte jag från Jones Flagship, som verkligen har levererat, till Stranda Shorty. Efter en vecka på snö kan jag konstatera att Strandans egenskaper gällande kantgrepp i pist samt flyt i djup lössnö är fenomenala. Utöver detta bidrar brädan låga camber och sidskärning till en snabbhet från kant till kant, oavsett långa eller korta svängar.

Om du inte redan har bestämt dig för någon av United shapes eller Korua så kika också på Stranda!

Jag kör en Korua TF. Tycker den är en väldigt bra carver som dessutom flyter fint i puder, tight skog har inte varit några problem alls. Kan rekommenderas!
Är lite sugen på Amplid Psychonaut... Den kanske du borde kolla in.

Min personliga åsikt är att US gör finare brädor än korua. Stranda gör ännu finare. Shorty, biru eller bowlrider skulle vara fantastiska brädor för vad du beskriver, men US horizon är också väldigt bra men lite mer chill i jämförelse och skulle inte göra bort sig helt i parken.

Jag har ägt både Otto och transition finder(+) men shorty är en bättre carver alla dagar.

Utan att veta din skostorlek är det lite svårt. Korua t.ex. blir ju väldigt breda i längre längder. Haft både Pencil 159, Dart 156 och TF 154. Alla för små i deep, deep och Dart fick jag aldrig att carva rent.

Min stege med 42 skor, 83 kg, 171 cm:
Deep, deep, pisterna okörbara puckelpister:
Lib tech MC wayfinder 3 155 (Orca nice men för bred för carving). Dessa dagar carvar man ju minimalt till liften ibland så v2 hybridrocker nice. Rejäl set back, bra Lib Tech! Kort rade.
Amplid Snommelier 166 (om inte skog). Åker ganska centrerad för en swallow tail. 262 midjebredd, går alltså t.o.m. att carva med 42 skor.

40-80% off pist, en hel del pist till offpist:
Burton Alekesam 160 - alltså väldigt mångsidig. Bra set back och channel så man kommer bak till off pisten, trevlig radie, nära min max midjebredd och inte för styv som 2026:a

Pist och is:
Nitro Stiletto 166. Oslagbart kantgrepp och kort radie. Funkar ju till deep, deep också men lite smal midja.
Burton Counterbalance 158

Split:
Capita Navigator 161

Rock pow i januari:
Capita Navigator 161

Senast ändrad:
Jag uppskattar era svar, även om det blev mycket annat än Korua vs US! 😅
Jag har såklart kikat på andra märken också men fastnat dels för designen hos Korua/US, dels för priset. Om man ändå ska köpa nytt finns även aspekterna tillverkningsland + hållbarhetstänk, därav ligger United högt på listan. Även Capita och Lib Tech känns bra där. Medan många tillverkare verkar har flyttat produktionen till UAE/Asien (inkl. Korua) har United gjort tvärtom.

Jag har kört deep reach 153 till och från i 2.5 säsonger. Det är en jäkla bra bräda alltså. Är 70kg/172cm/strl US8.5 i boots.
Den brädan klarar allt. Går att göra feeeta svängar med fast den har ganska kort sidecut. Stabil som satan i pist och bra i allt typ av pow. Den behöver lite fart för att börja svänga lätt men det gör alla US-brödor jag kört. Sätter man bindningarna längre fram än referens så blir den ännu lekfullare och sätter man som på referens så biter den bättre under bakfoten men känns mer båtig att styra runt. Jag körde min typ 2-3 cm fram från referens och älskade hur det kändes.
Har nyligen bytt bort den på grund av att den överlappade för mkt på andra brädor jag har. Bytte den mot en gammal Atlantis jag hade som tonåring. Men är lite sugen på att köpa en igen framöver.
Cadet är ganska lik i upplevelse men i min uppfattning inte lika rolig. Har en US covert split som är som cadeten fast split och den här grymt kul också.
På rean som är nu (typ) kan man hitta deep reach till bra priser. Speciellt eftersom den byter färg till nästa år.
Bra kvalitet på den och man behöver inte vara master för att gilla den. Men den är styvare än en del brädor. Det är cadet också.
Köp deep reach lite kortare än du tror att du vill ha. Jag gillar brädor mellan 149-159 och hade kunnat köra en storlek ner från 153 utan problem.

De korua jag kört är helt annorlunda upplevelse. De hookar skönt in i svängen men för att behålla skär utan att washa måste man nästan sitta på bakfoten. Kör man så som wolken så funkar det men inte om man gillar front foot åkning. Korua är inget för mig på grund av det.

Jag har typ 10 brädor jag alternerar mellan och alla utom två är såna där nördiga japanska brädor.

Vill du ha en bra bräda att svänga med och inte bryr dig om att hoppa så är TUR Buteo 152 en fantastisk pistbräda. Bra i pow också. Lekfull men väldigt kompetent.
Det är min nr 1 pistcarver om det är hård pist som erbjuds. Helt värdelös att åka switch på men det gör jag typ ändå aldrig.

Senast ändrad:
Jag har kört deep reach 153 till och från i 2.5 säsonger. Det är en jäkla bra bräda alltså. Är 70kg/172cm/strl US8.5 i boots.
Den brädan klarar allt. Går att göra feeeta svängar med fast den har ganska kort sidecut. Stabil som satan i pist och bra i allt typ av pow. Den behöver lite fart för att börja svänga lätt men det gör alla US-brödor jag kört.
Kikade lite på den också men blev lite skrämd av just att den verkar kräva lite fart. I framtiden kanske jag testar en Deep Reach men i nuläget vill jag ha en bräda som är lättåkt även när det går långsamt. Jag har aldrig nått toppfarten på min Hot Knife så fartstabilitet är inte prio.
Cadet är ganska lik i upplevelse men i min uppfattning inte lika rolig. Har en US covert split som är som cadeten fast split och den här grymt kul också.
På rean som är nu (typ) kan man hitta deep reach till bra priser. Speciellt eftersom den byter färg till nästa år.
Bra kvalitet på den och man behöver inte vara master för att gilla den. Men den är styvare än en del brädor. Det är cadet också.
Köp deep reach lite kortare än du tror att du vill ha. Jag gillar brädor mellan 149-159 och hade kunnat köra en storlek ner från 153 utan problem.

De korua jag kört är helt annorlunda upplevelse. De hookar skönt in i svängen men för att behålla skär utan att washa måste man nästan sitta på bakfoten. Kör man så som wolken så funkar det men inte om man gillar front foot åkning. Korua är inget för mig på grund av det.
Tack för bra input! Flera US-brädor är rejält nedsatta hos tysken just nu och igår var jag väldigt inne på Cadet. Mot bättre vetande beställde jag ändå en Horizon, mest pga. 46 % rabatt, så skönt att höra att Cadet kanske är i styvaste laget för det jag är ute efter, och att Korua inte heller låter som min typ av bräda!

Tänkte återkoppla i fall någon skulle vara intresserad av hur jag upplever brädan! Köpte alltså 24/25-årsmodellen av United Shapes Horizon i 155 cm och monterade mina gamla Bent Metal Solution på rekommenderad bredd och +18/0. Första timmarna i pisten var underlaget ganska hårt och där och då började jag fundera på om jag kanske ändå varit dumsnål och köpte en lite för mjuk/odämpad bräda.

Andra dagen på brädan var det riktig vårslush i pisterna och här kom brädan verkligen till sin rätt. Otroligt lättåkt, förlåtande och intuitiv. Kändes omöjligt att göra fel. Här hade jag även monterat nya Jones Mercury FASE som jag upplever passar brädan bättre. Väldigt smidig bindning för övrigt.

Igår satte jag snöskorna på bootsen, brädan på ryggen och gick upp på Getryggen. Föret var bottenlös vårslush, dvs. ingen som helst bärighet. Det var ett träningspass att ta sig upp när snöskorna sjönk ner en halvmeter i snön. Väl uppe var brädan som en dröm. Jag kunde surfa ner tillbaka till fjällstationen helt utan ansträngning medan skidåkarna kämpade för att inte gräva ner sig i slasket. En underbar bräda för våråkning!

Tillbaka
Topp