Tips på all mountain /pist skida

Hej
Tagit upp åkning de senaste åren och åker ca 10-20 dgr/år och planerat är Argentiere Off pist, Romme med familj och Åre med vänner. Rätt blandat.

Tips på skidor ni som vet? Rossignoll soul 7 är en de i Romme vill sälja till mig, mer än än så har jag inte kommit.

När jag cyklar enduro trivs jag bäst på berget utanför systemen och likaså på skidor. Har inte så mycket erfarenhet av offpist åkning mer än någon vecka i Ramundberget och Furnäs.
Hyfsad om ej snyggast teknik men har inge problem med stökiga svarta backar och har bra balans/styrka på mina 72 kg och 178 cm.

Köpte och kör in Lange XT120 som känns bra efter ett par dagar.

Vad tror ni, funkar en skida eller bättre med en bredare o en smalare och vad ska jag köpa???

Tack / Kristofer

Senast ändrad:
Då jag kört väldigt blandat på Dynastar Cham 87 i 3 säsonger, inne på 4e nu och är helnöjd kan ja rekommendera den! Fått bra betyg i tester men framför allt är den lekfull, inte för tung, bär bra i lössnön och i pisten kan man carva riktigt fint! Njuter av den vart ja än åker! :-) lycka till!

Slänger in Extrem P100 in i mixen. Körde den i en vecka i Idre förra året och gillade den väldigt mycket. Väldigt stabil och körde igenom allt som kom i dess väg. En skida som fungerar till allt. Lite motsatsen till Soul 7 på den punkten, som jag tycker att den är lite för fladdrig i hög fart. Annars finns även Salomons Q-serie, där jag tror Q105 absolut kunna vara något. Den är billigare än Extrem skidan och inte lika mycket av en charger. Man skulle kanske kunna säga att den ligger mitt i mellan Soul 7 och P100 i just det. Det är nog de två skidorna som jag skulle kolla in om jag var ute efter en allmountain skida som ska klara allt.

Tillbaka
Topp