Tips på all mountain skidor till dam

Hej,

Jag ska köpa ett par nya all mountain skidor. Det blir ju mest pist men finns det bra förhållanden för off-pist är det där jag helst vill vara. Jag tänkte något liknande dessa från Line https://www.freeride.se/prylar/skidor/line-soulmate-92.html
Har någon tips på liknande skidor som finns att köpa nu? Gärna en bra deal ;)

Mvh,
Maria

Hej, beskriv gärna din bakgrund litet mer! Hur länge har du åkt skidor, hur mycket åker du, ungefär hur gammal är du, fd tävlingsåkare eller turist, gillar fart eller tar det lugnt, klarar röda/svarta backar bra eller inte, lätt/kort/tung/lång?, åker mest med familjen nån gång om året eller flera veckor, vältränad eller soffpotatis, vilka skidor har du nu och vad tycker du om dem etc etc! :)

Jag har åkt skidor sedan jag var två år, nu närmar jag mig 40. Skulle beskriva mig som en van, avancerad åkare utan att vara proffs. Tar mig ner i alla lägen och gärna med mycket fart. Åker som sagt gärna off-pist men det blir mest pist. Nästa år blir den vecka i Lindvallen med fokus på barnen (den äldsta är 7år så det blir en del att lära dom åka) och två veckor i Alperna med mer fokus på vuxenåkning. Jag är 163cm lång och väger knappt 60kg, tränar regelbundet.

Frågan blir hur långa du vill ha? Kommer det fortsättningsvis vara 2 v i alperna eller blir det mer med barnen. Även om du är duktig är det lättare att hjälpa ungarna med lite kortare skidor. Samt så tycker jag det är lättare med lite kortare all-mountain för svensk skogsåkning.

K2 mindbender 89 ti är ju lite mer lämpliga för pisten. Bra deal hos alpingaraget

Salomon qst 92 lux bra i puder men även stabila i backen.

Blizzard sheeva 9 även denna riktigt bra i puder. Bra deal hos alpingaraget.
Dessa har min dotter ( 20 år) kört på och gillar. Även Extreme Mother three 95 men det är en helt annan prisklass.

Eftersom säsongen är slut skulle jag dock rekommendera dig att kolla efter beggat. Finns alltid idioter som köper grejer som de sedan kommer på inte passar. T ex köpte jag ett par Nordica Enforcer 100 23/24 som en +50are hade åkt på i 5 dagar för halva priset. Så får du med bindning också.

Du har åkt en hel del och klarar säkert en ganska avancerad skida även om det blir mycket familjeåkninhg.

Den här kanske i 159 cm? Det finns gott om bredare skidor om du vill ha bättre egenskaper i uppkörd snö och utanför pisten.

Här är en litet bredare. Det är efterföljaren till Kenja som min fru har tyckt mycket om. Mycket kompetent, klassisk damskida i modern version. 156 cm kan nog passa, annars finns den litet längre på andra ställen. Tror färgen (lavendel) är snyggare i verkligheten än på de flesta bilder där den ser ut som vattnigt grå!

1745326269289.webp

Senast ändrad:
Hej,

Jag ska köpa ett par nya all mountain skidor. Det blir ju mest pist men finns det bra förhållanden för off-pist är det där jag helst vill vara. Jag tänkte något liknande dessa från Line https://www.freeride.se/prylar/skidor/line-soulmate-92.html
Har någon tips på liknande skidor som finns att köpa nu? Gärna en bra deal ;)

Mvh,
Maria
Hej! Känner väldigt mycket igen mig i det du skriver. Jag har ett par Qst 92 Lux för åkning i Alperna och de är toppen tycker jag. Valde lite extra längd istället för bredd, de har ändå ganska liten radie om jag inte är helt fel ute. I Sälen åker jag nästan bara SL-skidor och då blir genast backarna lite längre 🙂

Frågan blir hur långa du vill ha? Kommer det fortsättningsvis vara 2 v i alperna eller blir det mer med barnen. Även om du är duktig är det lättare att hjälpa ungarna med lite kortare skidor. Samt så tycker jag det är lättare med lite kortare all-mountain för svensk skogsåkning.

K2 mindbender 89 ti är ju lite mer lämpliga för pisten. Bra deal hos alpingaraget

Salomon qst 92 lux bra i puder men även stabila i backen.

Blizzard sheeva 9 även denna riktigt bra i puder. Bra deal hos alpingaraget.
Dessa har min dotter ( 20 år) kört på och gillar. Även Extreme Mother three 95 men det är en helt annan prisklass.

Eftersom säsongen är slut skulle jag dock rekommendera dig att kolla efter beggat. Finns alltid idioter som köper grejer som de sedan kommer på inte passar. T ex köpte jag ett par Nordica Enforcer 100 23/24 som en +50are hade åkt på i 5 dagar för halva priset. Så får du med bindning också.
Bra tips med beggat det ska jag kolla och flera modeller som känns spännande där. Ja det är en bra poäng att kortare funkar lättare med barnen och även i svenska skogen som det ju kan bli en hel del av närmsta åren.

Du har åkt en hel del och klarar säkert en ganska avancerad skida även om det blir mycket familjeåkninhg.

Den här kanske i 159 cm? Det finns gott om bredare skidor om du vill ha bättre egenskaper i uppkörd snö och utanför pisten.

Här är en litet bredare. Det är efterföljaren till Kenja som min fru har tyckt mycket om. Mycket kompetent, klassisk damskida i modern version. 156 cm kan nog passa, annars finns den litet längre på andra ställen. Tror färgen (lavendel) är snyggare i verkligheten än på de flesta bilder där den ser ut som vattnigt grå!

Visa bilaga 39016
Tack för bra tips!

Hej! Känner väldigt mycket igen mig i det du skriver. Jag har ett par Qst 92 Lux för åkning i Alperna och de är toppen tycker jag. Valde lite extra längd istället för bredd, de har ändå ganska liten radie om jag inte är helt fel ute. I Sälen åker jag nästan bara SL-skidor och då blir genast backarna lite längre 🙂
Kul, du är den andra som tipsar om dom. Min man har också ett prar Qst så jag kanske skulle joina.

Vilken längd tog du?

Jag skulle definitivt titta på Extrem Mothertree. Skida som är framtagen av freeride-tjejer för freeride-tjejer som söker väldigt likt det du söker. Vann pris på ISPO när den släpptes.

Prioriterar du offpisten (hoppas… 🤞🏻), så väljer du 105 i bredd. Annars 95:orna. Extrem säljer just nu ut årets modell med 40% rea. (Få kvar av 105:orna)

Jag skulle välja 165cm.

Senast ändrad:
Kan slå ett slag för Sheeva. Jag kör Sheeva 10. Jag testade dem första gången för 5 år sedan och kunde inte sluta tänka på dem så till sist var jag tvungen att köpa dem. Har åkt med dem två säsonger nu och de är super! Utvecklad av kvinnor för kvinnor. Den blev så bra så de skapade en herrvariant också: Rustler.

Sheeva går bra i allt. Åker igenom vilket skit som helst utan problem men går också bra i puder. Ska jag säga något som är minus så är det att de är lite tunga uppför. Har shiftbindningar och undviker att gå mer än ca 700 hm uppåt. Men om man bara åker cuoloirs eller kör freetouring/liftassisterad freeride så är de kalas =)

Sheeva 9 är ju också lite mer all mountain i jämförelse med 10 som är lite mer freeride, så om du åker mer i pist kanske 9 är bättre.

Hoppas du hittar något du gillar!

Tillbaka
Topp