Söker All mountain råd: kort och lätt

eSun

Medlem
Hej,

Är utbildad skidlärare, 45år, 155cm, 46kg och söker en riktigt bra all mountain skida.

Storleks och viktmässigt känner jag att jag hamnar mer inom juniorspannet än dam vad det gäller utbud på utrustning?

Vad skulle ni rekommendera mig?

Tack på förhand!
/Mvh

Även rekommendation på pjäxor för smala vader i storlek 230mm som passar en duktig åkare och ovan nämnda önskemål på skidor
mottages tacksamt.

Hej,

Är utbildad skidlärare, 45år, 155cm, 46kg och söker en riktigt bra all mountain skida.

Storleks och viktmässigt känner jag att jag hamnar mer inom juniorspannet än dam vad det gäller utbud på utrustning?

De flesta AM damskidorna finns i 15x längder, vilka borde funka för dina mått och nivå. Blizzard Black Pearl 88, Dynastar M-Pro 92 W och K2 Mindbender 89Ti W finns tom i 146 cm 😮

Senast ändrad:
De flesta AM damskidorna finns i 15x längder, vilka borde funka för dina mått och nivå. Blizzard Black Pearl 88, Dynastar M-Pro 92 W och K2 Mindbender 89Ti W finns tom i 146 cm 😮

Lägger till Völkl Kenja, har nu ersatts med nya modeller men därmed extremt prisvärd om man hittar den ännu, t ex här nedan i 149 cm. Brukar gillas av f.d. tävlingsåkare och skidlärare (har jag läst) men verkar ha en mycket stor "sweet spot".

Tror inte du ska ägna dig åt juniorskidor eftersom du är vuxen och har varit skidlärare.

PS har du smala vader kan du nog även kika på herrpjäxor.

Senast ändrad:
Hej,

Tack på förhand!
/Mvh
Dom här kanske i 160cm (finns i två olika färger)
Men det finns som sagt damskidor ner till C:a 150cm men tror du kan ha en i 155-160 lite beroende på om den har twintip och mycket rocker eller inte.

Även rekommendation på pjäxor för smala vader i storlek 230mm som passar en duktig åkare och ovan nämnda önskemål på skidor
mottages tacksamt.
Om du även har smala fötter: Atomic hawx ultra eller Salomon alpha eller eventuellt Lange lv (lite större), men de måste ju såklart testas på foten för att veta vilken som sitter bäst. Eller helst tas fram av en duktig bootfitter såklart.

Lägger till Völkl Kenja, har nu ersatts med nya modeller men därmed extremt prisvärd om man hittar den ännu, t ex här nedan i 149 cm. Brukar gillas av f.d. tävlingsåkare och skidlärare (har jag läst) men verkar ha en mycket stor "sweet spot".

Tror inte du ska ägna dig åt juniorskidor eftersom du är vuxen och har varit skidlärare.

PS har du smala vader kan du nog även kika på herrpjäxor.
Hade absolut kikat på herrpjäxor om de hade gått så långt ner i storlek som 36, viket jag har full förståelse för att de inte gör.

Men stort tack för tipset på skidor, ska kika på dessa.

Kan även rekommendera Blixzard Sheeva 10 som finns i 156cm. Jag kör på Rustler 10 som är herrmodellen och är otroligt nöjd med den. Relativt lätt skida trots aluminiumfärstäkning. Den carvar dessutom otroligt bra i pisten trots sin bredd. Finns även Sheeva 9 som är lite smalare.

Senast ändrad:
Tjohej
- om du letar en riktig lekfull och komplett skida om man bara får ta med en.
Moment ski / USA
Dom har en dam modell Bella. Den är en nedskalad modell från deras BiBBy som i dag heter Wildcat "herr serie" den finns också som 164 cm.
Lite dyrare men handbyggda skidor som du kommer kunna åka länge på.
Dom är lätta, dom har en tuff radie ner till 15m , för en bred skida gör det rolig i allt från backe till offpist. mustach rocker m.m
Så om du ser hela berget som din lekstuga då kommer du inte bli ledsen. :)

Familjen har bara goda erfarenheter !!!

Tjohej
- om du letar en riktig lekfull och komplett skida om man bara får ta med en.
Moment ski / USA
Dom har en dam modell Bella. Den är en nedskalad modell från deras BiBBy som i dag heter Wildcat "herr serie" den finns också som 164 cm.
Lite dyrare men handbyggda skidor som du kommer kunna åka länge på.
Dom är lätta, dom har en tuff radie ner till 15m , för en bred skida gör det rolig i allt från backe till offpist. mustach rocker m.m
Så om du ser hela berget som din lekstuga då kommer du inte bli ledsen. :)

Familjen har bara goda erfarenheter !!!
Tack för att du tar dig tid att skriva. De låter riktigt spännande, ska jag absolut kolla in. Mvh Eric

Snödjup

Tillbaka
Topp