Tips på all moutain-skidor (tjej)

linn-g

Ny medlem
Hej! Jag är på jakt efter ett par nya skidor till kommande säsong. Har åkt i princip hela mitt liv och behärskar alla förhållanden och åker gärna fort i pisten, men är dock ganska oerfaren off pist - vilket jag nu vill göra något åt. Är alltså ute efter en skida som funkar hyfsat både i puder och pist och som jag kan utvecklas med, utan att vara alltför "lätt". Är 170 cm lång och väger 70 kg.

Har kikat lite på Armada TSTW 174 och Völkl Kenja 170, men tar väldigt gärna emot fler tips. Är inte nödvändigtvis ute efter en renodlad tjejskida, bara de inte är allt för hårda.

Kommer framförallt åka i de svenska fjällen, åtminstone denna säsong.

Tack på förhand!

Efter de efterforskningar som jag har gjort gällande mitt stundande inköp av nya skidor har jag nog bestämt mig för Line Prophet 98. Var inne ett tag på Blizzard Bonafide och Völkl kendo. Men jag kom fram till att Prophet var nog ganska spot on vad jag ville ha vad gäller skidans egenskaper och mina egenskaper kontra pris.

Verkar vara en riktigt rolig skida.

Jag är iofs inte tjej men 181cm/65kg.

JohanSundstrom sa:
I fyra år till. Sedan kommer 30årsfetman. Då får jag nog både lägga om min kost och börja träna mer för att hålla nere vikten. :P
Har dock maxat 72kg på den tiden då jag tränade fotboll 4 dagar i veckan.

Behöver iaf inte lägga en massa pengar på bindningar med extra höga DIN-värden. Alltid något.

Passande tråd!

Min flickvän ska eventuellt köpa. Hon har ett par Dynastar legend 80 som hon åker på just nu så det är puder/all moutain skidor hon är ute efter, har inget att göra på jobbet på dagarna så sitter och lurar på vilka hon borde köpa om hon ska köpa...:rolleyes:

Det jag undrar är hur det är med bindningar för så lätta personer? Som leksakspojken skriver så behöver ni lättviktare kanske inte några lyxigare bindningar?...

Sen känns ca 100 under foten rimligt?

Förslag som jag har kollat på från tysken;
Rossignol S 3 11/12 Women Salomon L 10 12/13 359 Euro
Atomic Century 12/13 Women med Griffon 369 Eurp
Atomic Century 12/13 Women med Salomon L 10 12/13 319 Euro = 2751.8057
Atomic Elysian 12/13 Women Salomon L 10 12/13 359 Euro
K2 MissBehaved 11/12 Women Salomon L 10 12/13 309 Euro

Priser från tysken

Senast ändrad:
Hej Linn!
Mycket bra tips har du fått, jag hoppas att du hittar den perfekta! Det är svårt för oss tjejer, så var inte rädd för att köpa en killskida om du hittar någon som verkar passa din åkstil.

Jag skulle kunna rekommendera Völkl Aura, den är riktigt, riktigt bra! En stabil skida både i och utanför pist. Tänkte först köpa ett par själv, men jag kör bara off pist om jag får välja och den är lite mer allround. MissBehaved verkar också trevlig, men jag tror att den är lite mjukare, poppigare och mer lekfull. Har dock inte provåkt själv...

Sedan undrar jag om någon har tips på nya skidor till mig. Jag är liten (163, 53 kg), men kör mest killskidor. Nu hade jag tänkt köpa ett par nya med en tour-bindning, ex Marker Duke. Jag tycker att mina K2 Darkside är lite stora för tur och vill ha en lite nättare skida för off pist-åkning på varierande underlag. Men absolut inte för mjuk! Någon som vet något som skulle kunna passa?

Nosskire sa:
Passande tråd!

Det jag undrar är hur det är med bindningar för så lätta personer? Som leksakspojken skriver så behöver ni lättviktare kanske inte några lyxigare bindningar?...

Sen känns ca 100 under foten rimligt?
Jag kör med Griffon på allt utom park/lekskidorna som har ett par Squire. Funkar prima. Enda problemet jag haft med bindningarna är när pjäxhälarna vart för nernötta och inte klickat i ordentligt, men det är ju inte bindningarnas fel.
De flesta tjejer jag känner kör på bindningar som går till mellan DIN 11 och 13.. om man inte tokladdar bör det räcka.
Salomon STH12, Look PX12, Marker Griffon.. skulle nog säga att smaken är som baken där.

(Tips: Vet inte om den fortfarande finns i omlopp men undvik den gamla Markerbindningen som kom innan Griffon/Squire. Kexchokladen.. Marker Free tror jag den heter. Inte kul någonstans. Usch.)

Och ja, det låter som om skidan TS letar efter hamnar någonstans kring 100mm under foten.. plus/minus någon halvcentimeter beroende på vilket som är viktigast av pistegenskaper och flyt.
Tiprocker är väl mer eller mindre standard på skidor i den storleken idag..
Gå in och knappa lite i skiddatabasen här och se vad som dyker upp.

TSTw verkar riktigt intressant, någon som har provat den? Kenja hade jag plockat bort direkt, 87mm är rätt smalt..
Nu vet jag iofs inte vilka skidor TS har nu, men jag hade inte gått under 95 under foten även om jag hade kommit direkt från smala pistlagg - flyt i lössnö är alldeles för kul för att offra, och det går att carva på breda skidor, det går fort att vänja om sig. I pist tycker jag själv att långa skidor stör mer än breda..

Men för att nämna skidor: Atomic Century eller Elysian, Völkl Aura, Rossi S3w, K2 MissBehaved och redan nämnda TSTw hör till dem jag skulle kolla upp/teståka. Allihopa någonstans mellan 95-102 mm under fot och finns i 170-ish längd. Finns säkert fler men det är dem jag kommer på nu..
(eller korta herrskidor med liknande mått)
Allra bäst är väl om TS har möjlighet att åka på skidtestarhelg. Annars förordar jag magkänsla. :D

anna-svending sa:
Hej Linn!
Mycket bra tips har du fått, jag hoppas att du hittar den perfekta! Det är svårt för oss tjejer, så var inte rädd för att köpa en killskida om du hittar någon som verkar passa din åkstil.

Jag skulle kunna rekommendera Völkl Aura, den är riktigt, riktigt bra! En stabil skida både i och utanför pist. Tänkte först köpa ett par själv, men jag kör bara off pist om jag får välja och den är lite mer allround. MissBehaved verkar också trevlig, men jag tror att den är lite mjukare, poppigare och mer lekfull. Har dock inte provåkt själv...

Sedan undrar jag om någon har tips på nya skidor till mig. Jag är liten (163, 53 kg), men kör mest killskidor. Nu hade jag tänkt köpa ett par nya med en tour-bindning, ex Marker Duke. Jag tycker att mina K2 Darkside är lite stora för tur och vill ha en lite nättare skida för off pist-åkning på varierande underlag. Men absolut inte för mjuk! Någon som vet något som skulle kunna passa?
K2 Sidestash (174cm) har jag kört ett tag på och de funkar bra överallt.
Är kille dock men lättviktare på ~55kg (171cm)

linn-g sa:
Hej! Jag är på jakt efter ett par nya skidor till kommande säsong. Har åkt i princip hela mitt liv och behärskar alla förhållanden och åker gärna fort i pisten, men är dock ganska oerfaren off pist - vilket jag nu vill göra något åt. Är alltså ute efter en skida som funkar hyfsat både i puder och pist och som jag kan utvecklas med, utan att vara alltför "lätt". Är 170 cm lång och väger 70 kg.

Har kikat lite på Armada TSTW 174 och Völkl Kenja 170, men tar väldigt gärna emot fler tips. Är inte nödvändigtvis ute efter en renodlad tjejskida, bara de inte är allt för hårda.

Kommer framförallt åka i de svenska fjällen, åtminstone denna säsong.

Tack på förhand!
Som Anna tipsade om, Völkl Aura. Helt sjukt bra skida och passar den typen av åkning som du nämner. Om den känns lite för bred så finns Völkl Kenja som är lite smalare och lite mjukare

Revolutionrock sa:
K2 Sidestash (174cm) har jag kört ett tag på och de funkar bra överallt.
Är kille dock men lättviktare på ~55kg (171cm)
Sidestashen verkar rätt underbar, synd bara att alla K2 blir så himla långa. Men visst finns det en tjejvariant? Någon som har provåkt?

Hej igen! Efter en massa velande och tips från bekanta så har jag bestämt mig för att slå till på ett par K2 Missbehaved. Dock så insåg jag att de längsta är 169 cm, och jag funderar över om de kommer bli lite för korta? Jag är 170 cm lång.

Tillbaka
Topp