Tips på bästa hjälmmonteringen för GoPro?

Behöver tips på vilket fäste/vinkel för en GoPro som fungerar bäst. Har nu det då kameran sitter mitt på hjälmen ovanför pannan (bild nr 1) men funderar på att byta till att ha den på sidan (bild nr 2).

Jag tycker att vinkeln blir bättre när man har kameran på sidan men undrar om det blir snevikt och drygt i längden eftersom att GoPro:n väger en del, jag har HERO2 btw.

Jag kör med Tele-tubby montage på toppen av hjälmen. har inte filmat så mycket men hittills så har det fungerat bra. Funderar på fångrem ifall man skulle klota.

Senast ändrad:
Jag har samma modell monterad på sidan av hjälmen. Funkar helt OK och är inte i vägen.
Bästa vinkeln enligt min mening är ändå bröstplatta. Då får du med skidspettsar och stavar i bilden.

Beror väl på vad du gör...
Tycker pannan fungerar och ser snyggt ut, även hakan om det tillåts (typ föt fullface longboardhjälmar) för då får man lite rakare vinkel om man ändå vill filma lite neråt, sidan av hjälmen är snyggt för snowboardåkare då du får med mer kropp och samma gäller med bröst för skidor...

Teletubby tycker jag ser otroligt fult ut både när dom åker runt och på filmen då perspektivet kommet så högt upp

Båda förslagen verkar vara i vägen för gogglarna. Du behöver väl inte flytta fästet? Sätt bara dit ett till å

Funderade över samma sak. Men eftersom skidhjälmen inte sitter superfast så tror jag gopron hade dragit för mycket. Men jag vet inte =) Bara en tanke

Testat båda och båda funkar ok. Som
@Crusade säger så är dem egentligen i vägen på båda ställena... Dock inget man dör av. Kör dock på framsidan nu samt chesty funkar galant.

Jag kör ovanpå hjälmen, precis så långt fram att man fortfarande kan sätta gogglarna i "pannan". Hade tidigare kameran på sidan av hjälmen, men tyckte att det blev för mycket hjälm i bild. Viktfördelningen tyckte jag inte var något problem.

Jag monterar min kamera på pannan (se fästet på bilden), och det blir en riktigt bra vinkel!

@MaartinW Jag förstår hur du tänker. När man har den monterad på bröstet får man både med armar, skidor och även horisonten/slutet på backen! Detta gör filmen betydligt bättre, men den kan bli lite skakigare. Då går det istället att få med dessa delar utan det skakiga om du har den placerad på pannan, det gäller då att du har rätt inställningar. Om du har en Gorpo hero 3+ black så föreslår jag att du använder 1080p 60fps SUPERVIEW, då garanterar jag att du får med armar, skidor och horisonten om du har den placerad på pannan.

Själv har jag en Gopro hero 3 black så jag har inte möjligheten att välja superview. Istället väljer jag 1440p 48fps. Då får jag med mera höjd i bilden och armar, skidor och horisont kommer med. Kruxet är dock jag får 4:3 perspektiv istället för 16:9 (1080), för att sedan kunna få videon i 16:9 använder jag antingen gopro studis eller Adobe cc för att göra om den. Denna länk förklarar hur:

KV

Jag sjäv har kört teletubby och chesty, men nu när jag ska köpa ny hjälm inför säsongen blir det monterad i pannan eller strax ovanför. Tycker chesty är det smidigaste, då man även kan se om den blinkar etc. Och när jag kör teletubby blir jag så osäker och kör mycket sämre, kör betydligt mer försiktigt.

Jag väcker tråden till liv igen då jag har samma fråga. Jag har provat att ha den på bröstkorgen. Men aldrig på hjälmen (teletubbie).
Skall snart iväg till Branäs så jag vill gärna ha lite mer "kött på benen". och jag har ett fäste på hjälmen (teletubbie).
Kanske vinkla ner kameran lite grann så skidorna syns lite.
Att det ser dumt, roligt eller korkat ut är väl något man får ta. Det är ju endå videon som är slutresultatet... Eller?
Vad har ni för åsikter. Ni som har provat att köra kameran på bröstkorgen och hjälmen/huvudet, vad anser ni?

I Branäs ser det oavsett vart du har kameran korkat ut, du blir ganska så ensam om att åka omkring med kamera i backarna där :)

Tjänare,
Endast i betraktaren ögon ser det dumt ut, vem f. n bryr sig.
@hasseman84 Du får pröva dig fram oftast har jag den på hjälmen, körde med den bakofram en hel dag endast en sol och klarblå himmel på den sekvensen.
En hel del skidåkare som härstammar från ett platt land i närheten av Skåne gillar att filma. Go tur till Branäs

zingo11 sa:
Tjänare,
@hasseman84 Du får pröva dig fram oftast har jag den på hjälmen, körde med den bakofram en hel dag endast en sol och klarblå himmel på den sekvensen.
En hel del skidåkare som härstammar från ett platt land i närheten av Skåne gillar att filma. Go tur till Branäs
Jag har aldrig varit där förut. Fick nu möjlighet att lämna Göteborg och förhoppningsvis bättre underlag än vad jag har haft på Isaberg och Ulricehamn då det har varit plusgrader. Så jag hoppas på strålande solsken och minusgrader när jag väl är där.

Min erfarenhet är att det bästa är att ha ett headstrap som man drar över hjälmen.
Innan man börjar filmar blir det ofta ett jäkla pillande och det är bängligt som f-n när den sitter fast på hjälmen.
Dessutom hat klisterfästena en tendens att svika en. Limmet släpper (så kom ihåg ett saftey-snöre!)

Jämfört med att klista fast kameran ser det ännu knäppare ut. Men betydligt smidigare.

Och kom ihåg. För att få 30 sekunder bra GoPro-film måste man filma 30 minuter. Minst.

hasseman84 sa:
zingo11 sa:
Tjänare,
Jag har aldrig varit där förut. Fick nu möjlighet att lämna Göteborg och förhoppningsvis bättre underlag än vad jag har haft på Isaberg och Ulricehamn då det har varit plusgrader. Så jag hoppas på strålande solsken och minusgrader när jag väl är där.
Kan garanterat bli kallt i alla fall
Har varit i Branäs 30-40 dagar varje säsong dom sista 15 åren. Så kallt kan det bli och lite sol ibland. Förra året var det bästa snö och skidåknigsmässiga på drygt 30 år där så blir det lika bra i år så blir det bra. Att kunna åka offpist i Branäs hör inte till vanligheterna :) Backarna kommer helt säkert vara bra, snöanlägget är rejält utbyggt för att fixa det. Kan vara lite hårt och snöhögigt i backarna bara, men vassa stålkanter och lite bredare skidor fixar det. Finns inga dåliga skidbackar, bara fel grejer :)

Nyvallade skidor och bara 4 skiddagar totalt. Så kanterna är vassa iaf och skidorna är i bra skick vilket dom sa på butiken där jag lämnade in dom på.
Offpist är något jag väntar med tills blivit en bättre skidåkare. Tyvärr så hade jag inte råd med en skidlektion när jag är där (6 Jan - 10 Jan). Kanske göra ett nytt inlägg här på forumet? Det är finjusteringar i åkningen som jag behöver (antar jag).

Kaskar sa:
Min erfarenhet är att det bästa är att ha ett headstrap som man drar över hjälmen.
Innan man börjar filmar blir det ofta ett jäkla pillande och det är bängligt som f-n när den sitter fast på hjälmen.
Dessutom hat klisterfästena en tendens att svika en. Limmet släpper (så kom ihåg ett saftey-snöre!)

Jämfört med att klista fast kameran ser det ännu knäppare ut. Men betydligt smidigare.

Och kom ihåg. För att få 30 sekunder bra GoPro-film måste man filma 30 minuter. Minst.
Har aldrig provat headstrap men haft min kamera med ett limmat fäste på hjälmen i många år.
Aldrig något fäste som släppt.
Inget pillande utan man trycker bara en gång på knappen lyssnar efter pipen sen är den igång.
Inget saftey snöre heller, kör man i skogen och kamerna mot förmodan fastar i något vill då jag inte att den skall sitta fast.
Bara mina erfarenheter :)

//Åke

Tillbaka
Topp