Tips på billig lavinutrustning

Mr_Kvick

Medlem
Jag tänkte ge ett tips på en bra sida som inte förekommit här på freeride.

Men ta en sväng förbi http://www.bentgate.net

Ett komplett lavinpaket inkl. frakt går på 2750 SEK om man är fem personer.

Ett tips till personer som inte köper lavinutrustning pga pris, vilket inte borde vara en anledning.

Olle

är tull och skatt med? För då är det ju rent rasande billigt!!!

Eller går det att få det skickat som "present" alá amazon.com? ;-)

Det är med frakt och lite högre dollarkurs än i dagsläget.
Frakten fick vi betala 99$ vilket var lite högt men om man betänker 5 spadar, 5 lavinsonder och 5 sändare så är det kanske inte så högt.

Jag gjorde så att jag övertalade dom att få lägga över pengarna via internet så vi får se om det blir någon moms på. Men det ingår hur som helst inte. Det blir i vilket fall billigare än i Sverige och så får man ju lite spänning :)

Olle

Tull och skatt tillkommer om fraktfirman och tullen kilar stadigt, dvs om tullen nyper paketet.

Min erfarenhet är att diffar ganska kraftigt mellan olika fraktfirmor:
- UPS (Useless Piece of Shit) bor i princip hos tullen. Allt jag fått skickat via UPS har fått skatt, tull och handläggningsavgift pålagt. Dessutom flera ggr om eftersom UPS har så extremt korkad personal så de försöker få betalt tre ggr per paket. En intressant vinkel är att UPS lyckas skicka paket från varhelst i världen till sin central på Hisingen i gbg på ca 24 timmar, ibland tar det faktiskt uppemot 36 timmar. MEllan Hisingen och fastlandet (där jag bor) brukar det ta mellan 3 och åtta dygn!?!?! Bara att följa tracking info på nätet.
- USPS, US Postal Service är den garanterat billigaste fraktmetoden. Tar lite längre tid, tror inte de har funktion så man kan följa något Tracking Number. Har hittills aldrig fastnat hos tullen för mig.
- FedEx, klart dyrast. Snabbt. Har tracking-funktion. Har inte fastnat hos tullen än.
- DHL, dyrt. Varierad pålitlighet. Fastnar hos tullen ibland, men inte som UPS där de tar in minsta fingerborg och slänger på avgifter för fan å hans moster.

Så kolla vilken fraktfirma de använder...

Då hoppas man på att du har rätt etersom de använder FedEx. Kanske därför det var riktigt dyr, men så länge jag slipper inblandning av tullpersonal är jag nöjd med priset på frakten. :)

Jag kan varna för att jag iaf fick betala skatt på mina. Det bidde 475 kr per person. Iof är det fortfarande relativt biligt och en chansning om det tas upp av tullen. Vi beställde ju 5 paket så paketet var ju ganska stort vilket kanske drog blickar till sig. Så två mindre paket kanske är en smartare affär.

Och som sagt JCM du hade tyvärr fel vad det gällde Fed-Ex...

Ha det fint i vinter!

Tillbaka
Topp