Tips på boende i Monterosa

Hej vi är ett gäng på 6 pers , ungdomar o gamlingar om vartannat. Några lite bättre åkare o några nybörjare. Jag vore jättetacksam för tips på mysiga boenden/byar i Monterosaområdet. Vi är öppna för Airbnb, agriturismo, pensionat etc. Tack på förhand

Bodde här 2 år sedan. I den något "döda" byn Gressoney. Dock mycket nöjd med boendet o minns det som absolut prisvärt! En halvlång promenad t liften, alternativt skidbuss för att komma in i centrala liftsystemet.

Vill också slå ett slag för Gressoney. Ligger ju bra till då det ligger i mitten och man därmed enkelt både kan ta sig till Champoluc och Alagna.

Jag har bott på hotell Ellex i Gressoney, kan varmt rekommendera det. Fin relax i källaren med bastu o bubbel, bra mat och gemytligt. Hyggligt nära att ta sig till liften och ski in.

Hej vi är ett gäng på 6 pers , ungdomar o gamlingar om vartannat. Några lite bättre åkare o några nybörjare. Jag vore jättetacksam för tips på mysiga boenden/byar i Monterosaområdet. Vi är öppna för Airbnb, agriturismo, pensionat etc. Tack på förhand
Hej! Var i Champoluc nyligen, den större av de tre byarna i systemet. Vi bodde i ett mysigt och fint airbnb-hus strax utanför själva byn. Perfekt om man prioriterar ett rymligt välutrustat boende framför närhet till liften. Finns skidbuss (5 minuter till liften) utanför dörren men går bara en gång i timmen, annars är det bil som gäller - man går till bykärnan på 10 minuter, men inte i pjäxor. :)

Jag har bott i alla tre byarna. De har sin charm alla tre på olika sätt.

Jag skulle säga att Gressoney har sina fördelar då det ligger i mitten. Man kan åka åt både Champoluc-hållet, men också Alagna-sidan. Bor man i de andra två dalarna kan det bli lite hetsigt att hinna över rätt bergstopp beroende på var man är i systemet vid lunch.

Visst, Gressoney är dött rent nöjesmässigt, men läget är som sagt bättre rent skidåkningsmässigt skulle jag säga.

Senast bodde vi på Residece Dei Walser som är någon form av bostadsrättsförening där vissa hyr ut sin lägenhet. Det finns en backe som går hela vägen ner till bostadskomplexet, men liften som ligger där har man stängt ner, så man får ta buss eller bil upp till området. Kan vara värt att veta att det ligger lite off så man måste ha bil för att åka och handla.
Vi bodde där pga priset och att vi hade små barn och prioriterade lägenhetsboende framför hotell. Nästa gång bor jag nog närmre liftar såsom Ellex el.dyl.

Edit: Rifugio Gabiet skulle jag vilja prova bo på några dagar.

Tillbaka
Topp