Tips på bra åkning i Japan?

burtonfeather

Ny medlem
Ska ut och backpacka (igen) till vintern och startar med ca tre veckor i Japan.
Någon som kan rekommendera nåt?!

Och nån som vet prisklassen på liftkort?

finns en hel del tidigare trådar, men...
jag bor i osaka sedan nåt år och åker mestadels skidor i nagano län, typ hakuba och nozawa. båda är sjukt bra och mycket mer "japanska" än t.ex. niseko (som dessutom är rätt platt). ska man vara borta tre veckor är hakuba bästa alternativet, med massor av anläggningar i samma dal, jäkligt bra snö och terräng, och dessutom japans största fallhöjd.

liftkorten är dyrare än i sverige, men billigare än i alperna. behöver du tips på hotell eller liknande får du hojta!

Lee-nus:

Ok, låter inte helt fel och helt klart nåt jag ska fundera vidare på. Vilken ort skulle du rekommendera helst av Hakuba / Nozawa?

Har du några bra tips på hotell får du mer än gärna dela med dig!

Och vet du prisklassen på att hyra utrustning då jag ska vidare till Filippinerna samt Borneo senare så blir ganska svårt att kånka med på all utrustning?

burtonfeather sa:
Lee-nus:

Ok, låter inte helt fel och helt klart nåt jag ska fundera vidare på. Vilken ort skulle du rekommendera helst av Hakuba / Nozawa?

Och vet du prisklassen på att hyra utrustning då jag ska vidare till Filippinerna samt Borneo senare så blir ganska svårt att kånka med på all utrustning?
säg såhär: om hakuba är japans whistler är nozawa japansk fernie. bara skogsåkning på det senare, dock sjukt bra sådan.
nedre delen av berget är platt, övre brant. nozawa får aningen mer snö. hakuba har alla typer av åkning, från stora berg till grymma skogsåk. för tre veckor skulle jag nog tillbringa hälften på vardera stället.

antar att det är bräda du åker, vilket är en fördel då snowboard är större än skidor i japan. vad det kostar att hyra har jag dålig koll på, men tror inte det är mycket dyrare än i sverige eftersom antalet besökare som hyr är förhållandevis större.

hojta när du vet vart du vill så hjälper jag dig vidare!

Lee-nus sa:
burtonfeather sa:
Lee-nus:

säg såhär: om hakuba är japans whistler är nozawa japansk fernie. bara skogsåkning på det senare, dock sjukt bra sådan.
nedre delen av berget är platt, övre brant. nozawa får aningen mer snö. hakuba har alla typer av åkning, från stora berg till grymma skogsåk. för tre veckor skulle jag nog tillbringa hälften på vardera stället.

antar att det är bräda du åker, vilket är en fördel då snowboard är större än skidor i japan. vad det kostar att hyra har jag dålig koll på, men tror inte det är mycket dyrare än i sverige eftersom antalet besökare som hyr är förhållandevis större.

Hakuba blir det!

Om det är Japans svar på Whistler lär jag inte bli besviken.

Och jo, jag åker snowboard, det löser sig med utrustningen. Läste något om att det är en bra idé att ta med sina egna googles då det var väldans dyrt att både hyra/köpa. En petitess kanske, men läste det i Lonely Planet tror jag.

Har du några bra tips på boende i Hakuba till schyssta priser?

Ska du köra säsong 11/12 i Japan?

burtonfeather sa:
Lee-nus sa:
burtonfeather sa:
Lee-nus:

Hakuba blir det!

Och jo, jag åker snowboard, det löser sig med utrustningen. Läste något om att det är en bra idé att ta med sina egna googles då det var väldans dyrt att både hyra/köpa. En petitess kanske, men läste det i Lonely Planet tror jag.

jag bor i japan, sitter pa mitt jobb i osaka nu. :)
pa vintrrarna haller jag till i nagano dock, mestadels hakuba och nozawa.

goggles ar skitdyrt i japan, sa det ar nog bra att kopa pa hemmaplan.

vill du bo billigt ar hakuba powder lodging bra och dessutom popular bland skandinaver. agarna heter nick och hiroko. sag garna att jag tipsat sa blir de glada och bjuder mig pa ol... :)

Lee-nus sa:
burtonfeather sa:
Lee-nus sa:

Hakuba blir det!

vill du bo billigt ar hakuba powder lodging bra och dessutom popular bland skandinaver. agarna heter nick och hiroko. sag garna att jag tipsat sa blir de glada och bjuder mig pa ol... :)
måste vara en riktig upplevelse att bo i japan. ska fixa sånt jr interrail pass och åka runt hela japan, så blir inte bara skidåkning.

ok, lovar och säga du har tipsat, hade dock hoppats på dom skulle bjuda MIG på öl :)

Om du har fler generella Japan tips får du mer än gärna dela med dig av dom också, t ex vad som är bra i Osaka, ska flyga vidare därifrån till Filippinerna.

burtonfeather sa:
Lee-nus sa:
burtonfeather sa:
Hakuba blir det!

måste vara en riktig upplevelse att bo i japan. ska fixa sånt jr interrail pass och åka runt hela japan, så blir inte bara skidåkning.

ok, lovar och säga du har tipsat, hade dock hoppats på dom skulle bjuda MIG på öl :)

Om du har fler generella Japan tips får du mer än gärna dela med dig av dom också, t ex vad som är bra i Osaka, ska flyga vidare därifrån till Filippinerna.
vi får väl dela den där jävla ölen då, om det ska vara på det viset. :)

osaka är i huvudsak en fest- och shoppingstad. den är inte vacker nånstans, men för ett par dagar finns här väl lite att göra. :) kyoto ligger ju en timme bort annars och det är ju raka motsatsen.

du får la hojta när du närmar dig så lägger jag upp ett programblad åt dig! :)

Tja! Lånar tråden här lite då jag i princip bestämt mig för att åka till Japan 3-4 veckor under januari. Var helt 100 på Niesko förut men efter jag läst denna verkar ju inte Hakuba så dåligt heller, vi får se vad det blir :).

Jag måste dock köpa nya lagg då mina bredast är ett par Salomon Shogun och känner att det vore skönt att ha ett par bredare, finns det någon möjlighet att köpa skidorna i Japan? och tjänar man något på det i sånna fall? sedan är man jag lite orolig att om jag köper skidor där kanske de inte är så duktiga på att montera? Kanske Lee-nus eller någon annan har svar på mina frågor? :)

Cgoethe sa:
Tja! Lånar tråden här lite då jag i princip bestämt mig för att åka till Japan 3-4 veckor under januari. Var helt 100 på Niesko förut men efter jag läst denna verkar ju inte Hakuba så dåligt heller, vi får se vad det blir :).

Jag måste dock köpa nya lagg då mina bredast är ett par Salomon Shogun och känner att det vore skönt att ha ett par bredare, finns det någon möjlighet att köpa skidorna i Japan? och tjänar man något på det i sånna fall? sedan är man jag lite orolig att om jag köper skidor där kanske de inte är så duktiga på att montera? Kanske Lee-nus eller någon annan har svar på mina frågor? :)
även om du betalar för att få med dem på planet tjänar du inget på det. skidor är dyrare i japan än i sverige. monteringar är dock inget problem, snarare tvärtom efter egna erfarenheter.

Bokat flyg Sthlm-Tokyo 1 Jan- 27 Jan. Check!
Boende Hakuba 2 Jan - 27 Jan. Check!
Skidor 108 resp 130 i midja. Check!
Det mesta faller på plats.
Skall bli mycket spännande.

Jag har läst runt lite och sett(på vissa sidors foruminlägg, som var några år gammla) att Hakuba inte har så bra lavinkoll på området utanför pisterna. Däremot ska Niseko har rätt bra koll på området utanför pister och stänga av de områden som är farliga. Har det ändrats eller måste man vara grym på att läsa av snön etc. för att våga åka utanför området i Hakuba? Speciellt nu när de får så mycket snö.

Soppan sa:
Jag har läst runt lite och sett(på vissa sidors foruminlägg, som var några år gammla) att Hakuba inte har så bra lavinkoll på området utanför pisterna. Däremot ska Niseko har rätt bra koll på området utanför pister och stänga av de områden som är farliga. Har det ändrats eller måste man vara grym på att läsa av snön etc. för att våga åka utanför området i Hakuba? Speciellt nu när de får så mycket snö.
de spranger inte lika mycket i hakuba som i niseko, och eftersom folk inte aker lika mycket offpist dar som i niseko hamnar inte heller resurserna ute i offpisten pa samma satt. men oavsett var man an aker kan man ju inte forvanta sig att det ar helt safe bara for att patrullen sager det. lavinutrustning och lite common sense ar det som galler. darmed forstas inte sagt att man maste vara lavinutbildare for att kunna aka i hakuba!

Tillbaka
Topp