Tips på bra åkning i Norden!

Marika

Ny medlem
Efter 3 säsonger i Kanada är familjen nu åter i Sverige och planerar för skidsemestern. Några tips på vart vi skall åka för att kunna tillfredställa mina krav på bra snö, lutning, möjlig off-pist men också nöje för en duktig 6 åring och nybörjar 3-åring!

Varför inte testa Vemdalsfjällen, mycket varierad och kul skidåkning. man kan åka på fyra fjäll med ett liftkort. Offpist i Dassrännan på Skalet eller varför inte under sittliften i Klövsjö vid bra snötillgång, vilket det brukar vara oftast från mitten på januari. Hoppas du hittar nåt ställe som passar

Tärnaby Hemavan är suveränt! Dessutom verkar det bli ett bra med snö där i år. Där finns allt! Riktigt bra offpist, speciellt om man orkar knalla en bit...

Du kan ju åka dit på försäsong om du vill. Kring v.5 brukar det vara riktigt billigt och bra. Dom öppnar föresten idag.

Kolla: http://www.tarnaby.se
http://www.hemavan.nu

Hemsedal borde kunna tillfredställa era behov.
Inte särskilt långt från Göteborg, fina off-pistmöjligheter, bra pister, bra snö och varierande backar.

En duktig 6-åring kan med fördel åka med samma lift som mamma och pappa. Om de vuxna tar ungen varannan gång kan den andre vuxne ta en tur genom "lesbiska skogen", i någon trevlig puckel eller någon backe med helt ok lutning medan den som åker med knatten kan få en trevlig sväng via "Turistlöypan". Backarna slutar vid samma lift ni började vid och ni kan ta en ny tur med ombytta roller.

För 3-åringen finns det bra skidskola, en liten troll- och tomteskog mm att åka i, naturligtvis inte själv men det förstod väl du också.

En nackdel med Hemsedal är den svenska kronkursen men det är det värt.

Flera bolag har resor till Hemsedal, från Göteborg utgår bla Resdax. Kika på www.resdax.se för mer info.

Hemavan/Tärnaby och Riksgränsen är underbara områden om än lite sämre för de minsta. Det tar dessutom lång tid att ta sig från Götet till dessa områden, något som de små inte tycker är allra roligast. Götet-Riksgränsen är väl ca 175 mil, Götet-Hemavan ca 145 mil.

Sälen är kalas för de små men troligtvis inget för er som vill ha puder och branta backar.

Jag är inget Åre-fan men visst, nattåget från Götet kan vara bra att åka med, lättare att "rasta barnen", vakna utvilad osv. Tycker att Åre den givne vinnaren i "VM i transportsträckor" men många andra blir ju som saliga när Åre kommer på tal så nog ska där finnas kvaliteter.

Hoppas att ni får en trevlig vinter.

Varför söka när det bara finns ett givet val såsom Kittelfjäll i Västerbotten. Allt som du söker finns där. Det enda problemet kan kanske vara kidsens ställen. Det finns ju Backar som nationella som håller sig någorlunda pistad ibland. lätt men långtråkig för den erfarne som jag antar att du är.
Lutningen är inga problem att finna om du känner dig redo för en lättare bestigning uppför sadeln där även puder är en regelbunden syn. Det där med att liften är dålig är dock ett minus men vadå, det är västerbotten vi snackar så det är inget att oroa sig över.I sydväst finner man orörd lössnö med en fantastic vy över borka branten. Jag lovar dig mycket nöje. Hejs M.V.H Slalomon

I Åre finns ju allt som var person kan önska sig...Men en liten gynnare som Ramundberget är absolut inte fel, speciellt när en hel familj skall åka och det kan bli ganska så dyrt att åka till Åre eller Hemavan då.

Förra vintern där var grymt bra.

Funäsdalen i allmänhet o Ramundberget i synnerhet skulle ja rekommendera!! D stället gör ingen missnöjd!!! ha d bra i snön där borta!!!

En klart lysande stjärna på himlen över skidberg för såväl stora som små är Trysil! Där finns det mesta från gröna backar som knappt lutar till svarta sugande pister som inbjuder till hög fart i stora svängar. Ovanför trädgränsen bjuds på lättillgänglig offpist i alla branthetsgrader.

En solig vårdag förra säsongen var jag där med mina barn 9 och 11 som glatt konstaterade att det var ju lika bra som i Alperna.

Och tröttnar man på utförsåkningen finns det i det närmaste obegränsat med längd- och turspår.

Det saker som talar emot Trysil är prisnivån som är högre än i Sverige samt väderkänsligheten. Är sikten dålig är det inte kul ovanför trädgränsen. (Men detsamma gäller ju i Åre, Hemsedal och Riksgränsen)

MVH/MM

PS! Björkliden är annars ett trevligt ställe för hela familjen! DS.

Tillbaka
Topp