Tips på bra pjäxa?

Kersch

Medlem
Tips på bra pjäxa?
Hej! Jag håller på att leta lite efter pjäxor. Jag åker ganska aggressivt och avancerat, väger ca 65-70 kg, har ett par Rossignol S3 Bc skidor 177cm och jag åker kanske 60% pist och 40% offpist (ibland lite park), mina fötter är ganska breda och jag tror att jag ska ha storlek 27-27.5. Nu undrar jag om någon har några tips på pjäxor som skulle passa in på dessa kriterier? :)

Tack på förhand!

Tips på bra pjäxa?
Gå till en välsorterad butik och prova dig fram tillsammans med personalen där. Tråkigt svar men det är så det funkar.

Tips på bra pjäxa?
Man kan inte köpa en pjäxa utan att prova.
Det kan bli hur galet som helst

Tips på bra pjäxa?
Kersch sa:
Det vet väl jag också
Om du nu vet det, varför ska du köpa en pjäxa över internet?

Chansen är större att du hittar en passande pjäxa efter din fot i den butik som ligger nära dig, med deras lilla utbud, än att du ska chansa att köpa en över internet och hoppas att du får en pjäxa som kommer sitta bra.

Mindre butiker brukar också oftare ha mellan-avancerade pjäxor i lager, och det är en sådan som skulle kunna passa dig. Dvs. inte en offpist-pjäxa eller jibb-pjäxa.

Vad är det för butik som ligger nära dig? Är dom duktiga på pjäxor kan de säkert hjälpa dig, bara du pratar med dom.

Tips på bra pjäxa?
Bor i Sundsvall, och det jag vill ha hjälp med står ovanför om ni kan läsa. Jag vill ha tips på pjäxor som skulle passa mig. Vill inte ha era åsikter om vart eller hur jag ska köpa dem satt ni vet.

Tips på bra pjäxa?
Allas åsikt är att ska man köpa pjäxor så går man till en BRA butik.

Vart kommer du åka skidor? Om du tex ska till Åre en vecka och åka kan du ju köpa på plats.

Går du till en bra bootfitter så mäter dom och kollar bredd och längd samt hur foten ser ut. Om du har hög hålfot och massa skit...

Det vi har fått som kan hjälpa oss att hitta en bra pjäxa till dig är...
"mina fötter är ganska breda och jag tror att jag ska ha storlek 27-27.5."

Hur stora är dina fötter egentligen? 26.5cm men tycker ett par pjäxor i rätt storlek är för trånga? Och hur brett är ganska brett?

Som sagt... Dissar du allas rekommendationer om att prova och gå till någon vettig så måste du ju ändå förstå att du måste ge oss specifik information och inte någon chansning! Om inte så är det större chans att du får en bättre pjäxa om du köper på Intersport i Sundsvall eller annan lokal butik.

LILL-JIBBARN1 sa:
sugen man blir på att hjälpa dig!:/:/
lilla vännen , du är 11 och kan garanterat inte hjälpa honom. Du kan ju inte ens läsa reglerna om att man måste vara 13 för att få vara medlem här :/:/

Senast ändrad:
Tips på bra pjäxa?
Kersch sa:
Bor i Sundsvall, och det jag vill ha hjälp med står ovanför om ni kan läsa. Jag vill ha tips på pjäxor som skulle passa mig. Vill inte ha era åsikter om vart eller hur jag ska köpa dem satt ni vet.
Ja, alla pjäxor med bred läst och i storlek 27 eller 27,5 passar in på dina kriterier. Var det svar på frågan?

Du kommer tyvärr inte att kunna få ett seriöst råd av någon här, eftersom det enda seriösa svaret är att säga att du måste prova den. En felköpt pjäxa kan bli en väldigt dyr historia. Att hålla på och modifiera och trycka om en pjäxa kommer kosta betydligt mer än att bara ta tåget från Sundsvall till Åre tur och retur.

Tips på bra pjäxa?
Ja hör vad ni säger, men jag frågar efter tips på pjäxor ni tror/vet är bra och passar för offpist och pist/park åkning. SEN får jag kolla om de finns och passar bra på min fot, samt eventuellt köpa dem.

Tips på bra pjäxa?
Eftersom du åker på ett par Rossignol så måste du givetvis ha pjäxor från samma tillverkare, annars fungerar det inte optimalt. Du bör leta efter något med minst 170 i flex, allt annat blir för mjukt för din aggressiva åkstil. Köp en till två storlekar större än vad du tror så att det finns gott om utrymme för ett extra par av mormors hemstickade raggsockor.

Tips på bra pjäxa?
Kersch sa:
Ja hör vad ni säger, men jag frågar efter tips på pjäxor ni tror/vet är bra och passar för offpist och pist/park åkning. SEN får jag kolla om de finns och passar bra på min fot, samt eventuellt köpa dem.
Vill du ha hjälp? Isf starta med att vara trevlig tillbaka och svara på några av frågorna i tråden ...
Det kommer liksom inte hjälpa mycket om jag säger att Full Tilt Seth är den fetaste offpist pjäxan eftersom du väger för lite för dessa pjäxor.

Men om du då sen ska kolla själv om det finns och passar din fot kan du väl för i helvete göra det med en gång?!

Alla märken har ju pjäxor som inriktar sig åt olika discipliner...

Förövrigt tycker jag detta är smått roligt...
I tråden skriver du, "60% pist och 40% offpist (ibland lite park)"
Medans i din profil står det "Åker bara offpist,puder och park" ;D

Kollade lite av dina gamla inlägg, hur långa Rossignol B3 köpte du? Lyssnade du då på inläggen som postades då och hur kändes skidorna såhär i efterhand?

Tips på bra pjäxa?
Tompan14 sa:
Eftersom du åker på ett par Rossignol så måste du givetvis ha pjäxor från samma tillverkare, annars fungerar det inte optimalt. Du bör leta efter något med minst 170 i flex, allt annat blir för mjukt för din aggressiva åkstil. Köp en till två storlekar större än vad du tror så att det finns gott om utrymme för ett extra par av mormors hemstickade raggsockor.
Glöm inte att lägga till en storlek för tidningspapper som extra innersula

Tips på bra pjäxa?
Kersch sa:
Din fråga är ungefär "kan någon rekommendera en bra skräddarsydd kostym?" - svaret blir såklart "gå och köp en skräddarsydd kostym!"

FYI, här är den grundläggande informationen man behöver för att ta fram ett par bra pjäxor:

Om foten:
Längd (och tidigare storlekar)
Bredd
Volym
Form
Knölar?
Plattfot?
Tjocklek vader
Vrist - höjd
Fotvalv - hur ser det ut?
Övriga problem/andra observationer

Om dig:
Vikt / Fysik (100kg tjockis är inte samma sak som 100kg muskelberg)
Skicklighet
Tidigare pjäxerfarenheter
Användningsområde
Åkstil
Preferenser

Sen behövs det göras sulor, vilket görs genom att göra avtryck av dina fötter. Pjäxorna värms, sen behöver man ibland göra justeringar på skalet. Vissa skal kan behöva eftertryckas - och då är det fint att gå tillbaka till butiken och få hjälp utan extra kostnad.
Det finns en del bra butiker i Sverige där de är duktiga på pjäxor och har stort utbud. I de större städerna och de större skidorterna finns alltid en bra butik. Prisskillnaden är inte så stor på nätet/butik - så jag ser egentligen ingen anledning till att inte besöka en butik som är bra på pjäxor.

Tips på bra pjäxa?
Kersch sa:
Till killens försvar, läs ovan. Faktiskt. Dock är det ju helt rätt att hänga honom så som ni har gjort då han inte skrev så från början.

Tips på bra pjäxa?
Kersch sa:
Okej, har nu lärt mig att freeride inte är till någon hjälp angående råd och tips. Men tack för era svar.
Antar att du inte brydde dig om vad folk skrev i dina två skidlängds trådar?

Sen vad förväntar du dig när du inte har svarat på en enda fråga i denna tråden?
(kommer ju iofs inte få något svar på något av detta då det är 2 frågor...)

Senast ändrad:
Tips på bra pjäxa?
Kersch sa:
Okej, har nu lärt mig att freeride inte är till någon hjälp angående råd och tips. Men tack för era svar.
men du måste juh trolla...

Om du ber om råd och alla (nåja) tycker att du har otur när du tänker, när du planerar pjäxköp online så kan det vara på sin plats att fundera på om du har rätt och alla andra har fel eller kanske mest troligt tvärtom... Du behöver ha ngn som tittar på din fot och mäter den ordentligt, sen kan du få tips om kloka alternativ av den personen som sett din fot...om du inte tycker att freeride är till ngn hjälp, prova flashback eller ännu enklare, köp ett par blå.

Tips på bra pjäxa?
Kersch sa:
Ledsen, men den informationen du gett hittills sållar i princip inte bort några modeller över huvud taget. Alla (breda) pjäxor är fortfarande potentiella bra köp. (De flesta modeller som säljs i Skandinavien är breda). Konkreta tips i det här fallet kommer bara vara skott från höften och så grova gissningar att de lika gärna kan vara fråga om helt fel pjäxmodell.

Hoppas du passerar en bra pjäxbutik i vinter, de kommer säkert kunna hjälpa dig hitta och anpassa ett par grymma pjäxor som passar just dig.

Tips på bra pjäxa?
Kersch sa:
Skämtar du med mig eller?

Du kan ju omöjligt ha missat detta omåttligt bra inlägg...
Nojlas sa:
Kersch sa:
Din fråga är ungefär "kan någon rekommendera en bra skräddarsydd kostym?" - svaret blir såklart "gå och köp en skräddarsydd kostym!"

FYI, här är den grundläggande informationen man behöver för att ta fram ett par bra pjäxor:

Om foten:
Längd (och tidigare storlekar)
Bredd
Volym
Form
Knölar?
Plattfot?
Tjocklek vader
Vrist - höjd
Fotvalv - hur ser det ut?
Övriga problem/andra observationer

Om dig:
Vikt / Fysik (100kg tjockis är inte samma sak som 100kg muskelberg)
Skicklighet
Tidigare pjäxerfarenheter
Användningsområde
Åkstil
Preferenser

Sen behövs det göras sulor, vilket görs genom att göra avtryck av dina fötter. Pjäxorna värms, sen behöver man ibland göra justeringar på skalet. Vissa skal kan behöva eftertryckas - och då är det fint att gå tillbaka till butiken och få hjälp utan extra kostnad.
Det finns en del bra butiker i Sverige där de är duktiga på pjäxor och har stort utbud. I de större städerna och de större skidorterna finns alltid en bra butik. Prisskillnaden är inte så stor på nätet/butik - så jag ser egentligen ingen anledning till att inte besöka en butik som är bra på pjäxor.
Eller var det för mkt och jobbigt att läsa tycker du?

Senast ändrad:
Tips på bra pjäxa?
Kersch sa:
Hej! Jag håller på att leta lite efter pjäxor. Jag åker ganska aggressivt och avancerat, väger ca 65-70 kg, har ett par Rossignol S3 Bc skidor 177cm och jag åker kanske 60% pist och 40% offpist (ibland lite park), mina fötter är ganska breda och jag tror att jag ska ha storlek 27-27.5. Nu undrar jag om någon har några tips på pjäxor som skulle passa in på dessa kriterier? :)

Tack på förhand!
Full tilt booter! fan bäst!

Tips på bra pjäxa?
En bra början är att du skriver vad du har för pjäxor just nu, alternativt vad du haft tidigare.

- Har dom passat bra?
- Om inte, vad har inte passat?
- Var har dom klämt, tryckt, skavt?
- har vinklarna stämt (framåtlutning, sidovinkel)?
- Osv.
T ex, har du kört Salomon i alla år, är det stor chans att du hittar rätt i deras sortiment
F ö helt övertygad om att en så stor stad som Sundsvall har ett hyggligt utbud av pjuck
Ut å prova, fråga, prova igen, jämför, osv osv...
Om du inte har helt onormala fötter klarar du dig sannolikt ifrån att trycka ut skalen, köpa formade sulor och annat som tillhör avdelningen finlir.

Fast formade sulor ÄR mkt bra, sant!
Ett annat tips är att inte bry dig i dumma svar på FR.

Eder,
Ace_DG

Senast ändrad:
Tips på bra pjäxa?
Nu har jag kommit fram till 2 olika pjäxor, antingen Rossignol 2012 Synergy Sensor2 90 eller Rossignol 2012 Alias Sensor 100. Vilken tror ni är bäst för mig angående flex?

Tips på bra pjäxa?
Inte prövat någon av pjuken men läste till mig på hemsidan att den första har 102 mm läst och den andra 104 mm, således torde väl en av de passa din fot aningen bättre?

Tips på bra pjäxa?
Kersch sa:
Nu har jag kommit fram till 2 olika pjäxor, antingen Rossignol 2012 Synergy Sensor2 90 eller Rossignol 2012 Alias Sensor 100. Vilken tror ni är bäst för mig angående flex?
När jag kollar på dem verkar både vara pjäxor som passar lite sämre åkare eller de som inte åker så hårt. Visserligen väger du inte alls mycket men om du åker aggressivt som du skriver tror jag att 90 och 100 flex pjäxor blir för mjuka, kolla snarare på 100-110 men detta är individuellt från märke till märke.

Alltså 90 flex kan vara hårdare hos ett märke än hos ett annat.

Btw, hur kom du fram till dessa pjäxor, går knappt att hitta någon info om dem.

Tips på bra pjäxa?
har breda fötter och kör med salomons spk. sitter riktigt skönt och bra.

Alla som grinar i tråden om att man måste prova först. Det är ju bara att beställa hem någon man gillar och testa den.
sitter den fel på foten så är det bara att skicka tillbaks.

Tips på bra pjäxa?
SiouX sa:

Alla som grinar i tråden om att man måste prova först. Det är ju bara att beställa hem någon man gillar och testa den.
Det är knappast ekonomiskt försvarsbart att beställa hem och prova, sen skicka tillbaka ...

Tips på bra pjäxa?
SiouX sa:

Hur dum får man vara?
Då har man ju ingen möjlighet att jämföra olika modeller samtidigt.
Man kan ju få skicka tillbaka hur många gånger som helst innan man blir nöjd.

Tips på bra pjäxa?
Kan tycka att man borde ha någon form av koll om vad man ska ha och sen beställa hem och prova, kanske priva likvärdiga i någon butik om de inte finns osv..

Tillbaka
Topp