Tips på bra randonné rygga 30 liter (max 35 liter)

StigStrand

Medlem
Ska börja med lite seriösare turer än bara "några hundra meter från liften" och undrar om någon har gjort alla misstag och kan rekommendera en bra Rando rygga. Ska funka för dagsturer, förberedd för vätskesystem (ett hål räcker väl iofs) och möjlighet att spänna skidorna som ett A på ryggen dvs spännen på sidorna. Plats för isyxa på utsidan. Typ....

Haglöfs Rand 35 är bra. Stabil och funkar även att bära riktigt tunga skidor med. Har haft en i flera år och den fungerar bra. De brukar ändra lite på finesserna varje år så en nyare säck är säkert ännu bättre. Den är dock inte ultralätt så kör du lättvikt typ Dynafit kanske du kan klara dig med en klenare och lättare säck.

Bild på säcken. Kortet taget på toppen av Hjortfjellet på Svalbard efter 786 höjdmeters slit.

Haha, det var mig en välpackad rygga med gevär också! Man vet ju aldrig... ;)

Deuter Guide 35+ är bra om du vill ha nåt jävligt slitstarkt och bra utformat.

Man måste ha gevär med sig på Svalbard. Isbjörnar. Vad gör man inte för lite puder...

Senast ändrad:
Enligt mina undersökningar var det jämt skägg mellan denna och Ospreys 33 liters varianten. Men det var innan...

....jag snöade in på ABS systemet. Har nu insett att det är utan konkurrens den största investeringen jag kan göra för min egen säkerhet. Så nu blir det en Vario 30l...

@snorkel
Cred för bössan. Jag har hört (skröna.....?) att på Svalbard åker man ibland skoter upp på sluttningarna för att sedan sätta fast gasreglaget i läge "lite gas" sedan bedömer guiden när det är dags att åka....man (guiden) synkar åkningen så att man hoppar på skotern precis innan botten....haha låter inte helt omöjligt men nästan...

Senast ändrad:
Jag skulle titta på alpinistryggor i stället för \"speciella\" skidryggor med mängder av special fack för det ena och det andra. Ju mer \"lull-lull\" desto mer som kan gå sönder.

Jag hade tidigare en liten BD Switchback L20 för skidåkning och en större North Face för rando. BD ryggan (som är för liten för längre turer) funkade bra tills den efter 4 år började läcka som ett såll.

Jag har nu en Mammut Flight 35 som sitter som klistrad på ryggen oavsett om den nästan är tom eller full med prylar som lunch, kamera, stort objektiv, hudar, stegjärn, rep etc.

Ryggan har fack i locket, bra isyxefästen, repfäste samt ett stort innerfack. Jag sätter fast sond och spade på en platta från Ortovox som ligger löst i ryggan.

Skidoplarn har ovan nämnda Deuter Guide och kan rekommendera den (jag tycker dock att den ser klumpig ut).

/Lars

Ahhrg, skida med Mauser. Det har jag också gjort för några år sen. NPs plastbössor ä trevligare om man ska skida.

Skida nedför med bössan var en baggis, upp var det däremot trögt. Plastbössorna är lättare. Isbjörnar gör sällan toppturer så man kan nog parkera bössan en bit ned om det inte är ett platåfjäll i närheten av en fjord. Blir iofs en topptursvecka med guide nästa år så man slipper bära bössan själv. Samma rygga + en Haglöfs Endurance för snabba toppattacker.

Tillbaka
Topp