Tips på bräda till old timer

joalv

Ny medlem
Började åka bräda runt 1990 någon gång och köpte då en bräda som skulle hålla. Det blev en 1992 års Burton Kelly air och den har verkligen hållit. Åker fortfarande på den men det har inte blivit så många åkningar per år heller. Åker kanske 5 dagar ungefär vartannat år och då i svenska fjäll. Är nöjd med brädan och den åkning den ger men börjar nu snegla på något nytt. Det känns som en djungel med brädor och skulle därför vilja ha lite förslag på bräda som ungefär motsvarar den jag har idag. Skulle mest vilja ha lite mer grepp i svängarna. Åker i stort sett bara i pist och har ganska bra koll på dom skärande svängarna. Väger ca 100kg och har 43 i skor.

Behöver absolut inte vara Burton utan snarare tvärtom. Eftersom jag åker så sällan vill jag inte lägga extremt mycket pengar men ändå ha något som ger stort nöje när man väl är iväg. Vill även ha tips på bindningar.

Bindningar säger jag Flux SF45 eller TT30.

Bräda så har jag nog tyvärr inga billiga tips. Men en Libtech Travis Rice pointy kanske? Eller en Arbor A-frame.

Begagnatmarknaden är nog det mest prisvärda alternativet om du inte hittar något på rean. Finns exempelvis en Libtech JamieLynn på köp och sälj här, 160 cm lång för 2500 vilket definitivt kan vara ett alternativ. Finns även en Burton Sherlock med Flux TT30 bindingar för 4000. Kan dock inte säga hur Sherlocken kommer vara i pisten jag vet den är mer rekomenderad för hopp och snurr i offpisten.

Jag skulle nog kolla blocket efter bättre begagnat. Är själv en erfaren som gärna vill åka på bra grejjer. Åker dock inte så ofta så jag kollar reor och blocket.

Du som har åkt väldigt länge, är erfaren och som vet att du kommer behålla brädan länge tycker jag du ska gå efter burton custom. Riktigt bra pist bräda som också funkar överallt på berget, men som ändå är formad för pistkörning enligt mig. :) Då vet du vad du får.

Mada92 sa:
Du som har åkt väldigt länge, är erfaren och som vet att du kommer behålla brädan länge tycker jag du ska gå efter burton custom. Riktigt bra pist bräda som också funkar överallt på berget, men som ändå är formad för pistkörning enligt mig. :) Då vet du vad du får.
Burton Custom eller Custom X då TS gillar pist och har en respektabel vikt.

Tack för alla tipsen.

Har kollat in dom och jag gillade vad jag läste om Lib Tech Jamie Lynn och även classic varianten. De verkar bra på grepp och piståkning. Är dom så bra som dom verkar? Och 160 längden fanns på rean. Hade jag bott i Göteborg hade jag kollat in den begagnade.

Custom och Custom x verkar passa också. Men dom är dyra. Läste någon stans att Custom x krävde en del av åkaren. Stämmer det?

Har funderat på om det funkar att hyra. Hur ser uthyrningskarknaden ut i Sverige och då kanske särskilt i Sälen?

Jag har en Libtech Mulllet, har haft en Smokin Superpark, båda har magnetraction, den vågiga brödknivsstålkanten som ger Jamie Lynn kantgreppet. Och absolut, tekniken funkar, i synnerhet när det är lite isigt är de där extra kontaktpunkterna guld värda. Åkte så smått på en Travis Rice häromveckan och den bör vara ganska snarlik Jamie Lynn och det är rena loket i pisten. En liten brasklapp på Jamie Lynn dock (blev lite efterklok) den kan vara något för mjuk, jag tror inte det men kan inte garantera motsatsen heller.

OBS på Libtech är också att det är ingen wrap around edge där utan stålkanten löper bara längs med brädan, vet inte hur din gamla Burton ser ut, kan vara samma. Ska visst vara lättare att laga sägs det.

Det blev en Smokin KT-22 166cm från absolute-snow. Läste i en annan tråd att den tipsades till en lite tyngre kille. Och den har magnetraction samma som libtech. Hoppas att jag inte gjort ett för dumt val. De hade ett schysst pris på den också. Hittade den inte i Sverige för då hade jag beställt den härifrån.

Bindningar blev Flux TT30 storlek L.

Lade till boots också eftersom man fick 10% rabatt och då blev de inte så dyra. Har ett par Burton Invader storlek US10 som jag faktiskt köpte förra året som jag inte är jättenöjd med. Så jag slog till på ett par Rome Folsom storlek US10. Enligt vad jag läst ska den vara hyffsat hård jämför med invadern. Enligt tabellen skulle 10 passa till Flux storlek L. Stämmer det? Vet att det är dumt att beställa skor men som sagt det blev bara ca 600sek för dom och då tänkte jag att jag chansar. Finns ju ett trevligt köp och sälj här på sajten annars :).

Var bara någon timme från att beställa en Jamie Lynn classic på junkyard-rean men den försvann under näsan på mig innan jag hann bestämma mig för bindningar. :mad:

Tror det där blir bra, kommer vara svårt skylla på utrustningen ;) 10 till L på Flux stämmer bra, M blir med 99% säkerhet för litet.

Vad bra! Då beställde jag rätt bräda och bindning.

Tackar alla för hjälpen. Jag återkommer när jag testat om huruvida det hänt så mycket på brädfronten sen 1992 :).

Jag är också sugen på en KT-22 men jag skulle vilja ha ett par stepin bindningar typ Flow eller SP.
Är det något att rekommendera?

Tillbaka
Topp