Tips på "fisskidor" till ngn som älskar Völkl Katana

TinaO

Ny medlem
Hej, undrar om ngn har tips åt mig. Jag älskar mina Völkl Katana men har insett att jag behöver några andra skidor för de dagar då jag fiser runt i pisten i Åre. Jag åker helt enkelt inte tillräckligt fort för att skidorna ska funka bra när jag kryssar mellan alla huvudfotingar och ger mig ut i de slakare backarna. Tänker att jag behöver något som är lite mjukare... men ändå inte för mjukt... Eh, ja något i den stilen... Tips någon? :)

Kolla om du kan provköra Blizzard-skidor i Åre (Bushwacker, Bonafide). Det är kanske inte några "fisskidor", men jag åker själv på Katana och gillade Blizzard skarpt när jag provkörde dom och letade efter en "pist"-skida som du (dock är dom i tyngsta laget). Ett glatt tips från en glad amatör :).

Snart dax för skidtest, kolla runt bland "high-end" pistskidor och smalare allroudnskidor (80-95mm i midjan) med mycket sväng. Alternativet är att köpa beggade tävlingsskidor, antingen junior-gs eller äldre damskidor med mer sväng än vad de har nu.

Att köpa en FIS-skida för att kryssa runt bland huvudfotingar känns ju lite bakvänt om du frågar mig. I sådana fall så känns det väl kanske roligare med någon lagom snabb "vanlig" pistskida, i stil med head supershape eller kanske fischer progressor9 eller vad som helst egentligen i den kategorin.

Med "fisskida" tror jag bestämt att hon menar en skida hon kan åka på när hon är ute och "slöåker"! Verkligen inte en tävlingskida! :D

Varför inte hålla sig till Völkl om du gillar Katanan? Den enda pistskida från Völkl jag kört är Racetiger men dom har ju en bunt som enligt recensioner skall vara grymma, rtm 84 eller code tex. Rtm 84 hoppas jag kunna provköra i vinter, tror den är väldigt fin.

Blizzy Brahma måste bara vara årets kandidat för ett dylikt behov! :)

Jo ... det är skillnad på FISskidor och fisskidor. ;-) Förstår vad du menar. Eftersom du kör ett par Katanor utgår jag ifrån att du är en duktig skidåkare men vill ha något mer lättsamt i pisten. Men var uppmärksam, de skidor som upplevs som lätthanterade i låga hastigheter på mjukt underlag kan vara totalt hopplösa när det är hårt och brant ( vilket det ju är svårt att undvika uner en vinter i Åre ).

Den bästa allroundpistskidan jag kört är Völkl RTM 84 som verkligen fixar det mesta och dessutom är vansinngt rolig om man har en OK teknik. Trivsam i flacka backar och lägre hastigheter samtidigt som den hänger med med bravur även när det börjar branta på och underlaget är hårt (kan dock inte mäta sig med en FISskida på det stenhårda). Tillräckligt bred för att hänga med även när berget är uppkört. Finns en ny modell i år som heter RTM 81 som tycks vara lika grym. De här skidorna är förhållandevis dyra och kan knappast räknas till fisskidor men jag tror att som pistkomplement till ett par Katana är det helt rätt val. Testa!

/MM

PS! Jo jag vet att jag rekommenderar RTM 84 i tid och otid, men shit, det är grymma skidor ... DS.

Jag tar fram en puckelskida när jag ställer bort mina Katana och ska åka pist. Förstås inte alls vad du frågade efter egentligen men de är trots allt roliga att åka på i typiska pistunderlag eftersom de är roliga även när det inte är så brant och/eller är uppkört.

Tackar hjärtligast för alla tips. Ja jag menade fisskida som i att fisa runt i backen med bakfulla tjejkompisar som åker 2-5 dagar om året, inte FIS... Haha vilket roligt, och sammanhanget förståeligt, missförstånd. :D

Kanske jag ska vara lite tydligare med vad jag är ute efter. Jag tänkte köpa begagnat och inte en ren pist-skida för jag vill kunna åka utanför pisten när det är läge. Således en skida som är MER gjord för pist och lägre hastigheter än snabb off pist. Jag har koll på vad svängradie, längd, hårdhet mm betyder för köregenskaperna. Vad jag däremot verkligen inte har koll på är olika märken och tex hur mjuk en RTM 84 är jämförelse m mina Katana. Vad jag helst av allt hade velat få här är en Personal-Shopper, en personal skid-Shopper. Men det förstår jag att jag inte kan få, så era tips är bra och värdefulla.

TinaO sa:
Tackar hjärtligast för alla tips. Ja jag menade fisskida som i att fisa runt i backen med bakfulla tjejkompisar som åker 2-5 dagar om året, inte FIS... Haha vilket roligt, och sammanhanget förståeligt, missförstånd. :D

Kanske jag ska vara lite tydligare med vad jag är ute efter. Jag tänkte köpa begagnat och inte en ren pist-skida för jag vill kunna åka utanför pisten när det är läge. Således en skida som är MER gjord för pist och lägre hastigheter än snabb off pist. Jag har koll på vad svängradie, längd, hårdhet mm betyder för köregenskaperna. Vad jag däremot verkligen inte har koll på är olika märken och tex hur mjuk en RTM 84 är jämförelse m mina Katana. Vad jag helst av allt hade velat få här är en Personal-Shopper, en personal skid-Shopper. Men det förstår jag att jag inte kan få, så era tips är bra och värdefulla.
Kolla in dessa då:

Extrem Project 100 (en av mina personliga favoriter. Inte för smal och inte för bred.)
Salomon Quest 98
Elan Spectrum 95 (var en sjukt bra skida och en nice överraskning för mig)

Om Du är inne på Völkl är det bara att fortsätta till Völkls pist/halvpistprogram. Givna borde RTM 84 resp Code vara som oxå finns som V Werks vilket innebär en mkt lätt och vridstyvskida då kolfiber och kevlar används. Den "vanliga" modelen (ej V Werks) blir några tusenlappar billigare och duger mer än väl och är troligen lättare att få tag i begangnade.
Den skidans som troligen passar dig bäst borde vara RTMen. Men en V Werks Code är en dröm att åka i pisten och funkar offpist. Just på flacka partier är Coden enastående och axar makalöst när man carvar, leverera äkta skidkänsla.....

TinaO sa:
Vad jag helst av allt hade velat få här är en Personal-Shopper, en personal skid-Shopper. Men det förstår jag att jag inte kan få, så era tips är bra och värdefulla.
Jag kan ta jobbet

Jarle sa:
TinaO sa:
Vad jag helst av allt hade velat få här är en Personal-Shopper, en personal skid-Shopper. Men det förstår jag att jag inte kan få, så era tips är bra och värdefulla.
Jag kan ta jobbet
Jarle är säkert en utmärkt personlig rådgivare men om du vill ha lite fler tips här behövs mer information ...

Hur mycket åker du varje år?
Var åker du?
Hur åker du?
Hur mycket väger du?
Hur mycket får skidorna kosta?
Vilka egenskaper är viktigast hos de nya skidorna?
Hur upplever du dina nuvarande skidor? Hur långa är de?

När det gäller begagnade skidor får man ju vara lite mer flexibel än när det gäller nytt, men ge oss denna info så ska du få se på "personal shopping"! :-)

/MM

Oj så mycket fina tips från generösa personer. Tack för det. :) Tänker att det känns obekvämt och läskigt att lägga ut en full-fjädrad detaljerad själv-analys om mitt skidliv på Internet. Så jag gör så här att jag tar gärna personal-shopping erbjudandet från Jarle och Mountain Man, jag PMM:ar er. Om någon ändå har idéer (jag gillade tex jibberisch förslag om kortare katana) får ni gärna svara i den här tråden ändå. :D

Man vill ju gärna ge något tillbaka till er som orkat svara här. Jag tycker jag kan desto mer om skidresemål och att adminstrera resor, så om någon undrar om skidåkning i följande ställen får ni gärna fråga så svarar jag: Iran, Japan, Norra Ryssland, Nya Zeland, Island, Canada, USA, topp-turer i väst- och nord-norge, topp tur i Kazakhstan.

Tillbaka
Topp