Tips på goggles som funkar ovanpå glasögon.

gbgpowder

Medlem
Tjennare. Tänkte kolla om det är någon som har tips på goggles som funkar bra ovanpå vanliga brillor.
Haft problem i hur många år som helst nu.
Har ett par Ray ban Wayfarer vanliga brillor.
Tack på Förhand.

De kallas OTG-goggles (Over The Glasses) och varje seriös sportbutik brukar ha någon/några modeller. Fråga efter dessa så kommer det nog passa. Däremot så får du räkna med att det ser ut som att du har ett gammeldags snorkelcyklop på dig (tänk James Bond, tänk 70-tal).

Oakley Canopy ska funka. Dom är ju även snygga till skillnad från 70-tals Bond! Jag skulle dock rekommendera att köra med linser istället. Jag brukade åka med glasögon när jag var yngre men det är ett rent helvete! Immar igen när man kommer in i värme, räcker med att sätta sig i en gondol. Kan ibland kännas rätt konstigt för hur man än gör så kommer något trycka på bågarna :(

Edit: För att förtydliga är det då glasögonen som immar och inte själva gogglesen(?)

Senast ändrad:
Hej. Det bästa alternativet, enligt min personliga uppfattning är följande. Till goggles finns en insatsbrilla som slipas efter ditt glasögonbehov. Dom immar inte! Dessa saluförs av Sportoptik i Stockholm. Kolla deras hemsida. Den passar i de flesta googles. Sen har Addidas solbrillor med en liknande insats för slipade glas. Dom snäpps på plats inuti solglasögonen. Sen har ju varje optiker slipade solglasögon. Bästa solbrillorna alla kategorier i konstigt ljus är Vaurnet. Men dom finns nog inte som slipade i Sverige. Men är du i Frankrike ha de större optikerna dessa och slipar originalglas.

Senast ändrad:
Fast hur är det med imma om man har en insatsoptik i "vanliga" skidglasögon (utan fläkt)? Du har ju fortfarande en massa glasytor som man fånga upp imma, om du inte lyckas ventilera bort skiten.

ubt sa:
Fast hur är det med imma om man har en insatsoptik i "vanliga" skidglasögon (utan fläkt)? Du har ju fortfarande en massa glasytor som man fånga upp imma, om du inte lyckas ventilera bort skiten.
Var och en blir ju salig på sin tro. Men för mej funkar det alldeles utmärkt utan imma.

Det handlar ju inte om "tro", det handlar om "imma". Något som är väldigt påtagligt när man får det i synfältet, oavsett tro. ;)

Med skidglasögon ihop med glasögon får i alla fall jag extremt lätt (och mycket) imma, det är kört. Men med fläkten, så är det inget problem alls. Kanske blir det mindre imma med insatsen (i jämförelse med vanliga glasögon), eftersom man får insatsen längre bort från ansiktet än de vanliga glasögonen?

Gubbfan, har du provat med vanliga glasögon i skidglasögonen, och då haft problem med imma? Som du sedan har sluppit när du använt insats istället (i samma skidglasögon)?

Senast ändrad:
Jag kör oftast med linser numera, men har två par Scott Unlimited OTG goggles där i alla fall halvstora glasögon passar in utan problem. Aldrig haft problem med imma på mina glasögon när jag använder dem, och inte alltför obekvämt med trycket på bågarna. Tror de säljer den modellen fortfarande, och med flera olika linser (dock inga gula senast jag försökte få tag på det).

ubt: man kan ju även behandla glas så att de står emot imma bättre, kanske det Sportoptiks insatser utnyttjar?

Dels så har olika personer olika produktion av imma (kan man säga). Själv är jag ett vandrande ångaggregat, då jag sällan fryser. :lol:

Insidan av skidglasögonen ska ju vara antiim-behandlade, och det är väl inte helt långsökt att Sportoptiks insats är det också?

Sedan tycker jag att det i alla fall låter logiskt att man skulle ha mindre problem med en insatsoptik som hamnar längre ut från värmekällan (ansiktet), i jämförelse med ett par vanliga glasögon. Så där kan vi ha en förklaring till det.

Utformningen av glasögonen i sig är givetvis också en del i det hela, om man tänker använda vanliga glasögon. Tunna skalmar märks inte av, tjocka skalmar klämmer säkert mer. Ju större glas och ju närmare de sitter ansiktet, desto mer borde de stoppa luftflödet och desto större torde risken vara för imma.

Köpte dessa för 300kr med någon slags rabatt för att testa:
http://www.stadium.se/sport/alpint/...uctUUID=U4HCROinliIAAAFIj30w6Mjz#.VKr05yvF9rU

http://www.stadium.se/sport/alpint/...uctUUID=t.jCROin5tAAAAFIq_xGy3u4#.VKr06SvF9rU

Fungerade helt okej, immade igen en gång efter att jag lyfte upp gogglesen på hjälmen i liften.

lQWSJyK.png

Så ser de ut på en POC Receptor Bug

lYrDRcZ.jpg

Jag kör med ett par Cebe från 2007. De har aldrig immat igen. De var lite större (passar min näsa) och för glasögon.

Tillbaka
Topp