Tips på grymm ryggsäck?

Niiiicke

Medlem
Tips på grymm ryggsäck?
Yo!
Har ett bekymmer. Måste bestämma mig för EN ryggsäck och har lite svårt för det. Det viktiga är att det är bra hänganordnong för snowboarden, få plats med snöskorna ( vilken oftast kan sättas fast på snowboardanordningen), mina 3-delade teleskopstavar, isyxa och lite annat skit i ryggan.

Behöver hjälp!

Tips på grymm ryggsäck?
du bör nog nämna hur stor den ska vara och vad den ska användas till, dvs kortare dagturer, liftbunden skidåkning, etc.

Tips på grymm ryggsäck?
Kan bara varmt rekomendera att kolla närmre på Ortovox Freeride serien. Jag (skidor) och min kompis (snowboard) använde dessa förra säsongen på flera toppturer och vardaglig åkning i liftsystemet. Riktigt stabil att bära på då den har ryggskygg inbyggt och bra remmar att fästa både skidor, snowboard och skor med. plats för sond/isyxa finns i väskan. Funkar även väldigt bra med camelback system till då fästen finns i väskan för att det inte ska sitta fast och inte vara ivägen..

kan nog vara värt att titta på för dig.

Tips på grymm ryggsäck?
Tror att Ortovoxryggan fick någon utnämning i någon åkaskidor nummer för någon månad sedan. Kanske man ska kolla in den också då. Tack för tipset!

Sonite sa:
Kan bara varmt rekomendera att kolla närmre på Ortovox Freeride serien. Jag (skidor) och min kompis (snowboard) använde dessa förra säsongen på flera toppturer och vardaglig åkning i liftsystemet. Riktigt stabil att bära på då den har ryggskygg inbyggt och bra remmar att fästa både skidor, snowboard och skor med. plats för sond/isyxa finns i väskan. Funkar även väldigt bra med camelback system till då fästen finns i väskan för att det inte ska sitta fast och inte vara ivägen..

kan nog vara värt att titta på för dig.

Tips på grymm ryggsäck?
Lee-nus sa:
du bör nog nämna hur stor den ska vara och vad den ska användas till, dvs kortare dagturer, liftbunden skidåkning, etc.
Visst ja, glömde visst det. Typ 25 - 33 l typ fast det är lurigt när volymen på ryggaorna kan variera skapligt mellan olika märken. Ska ha den både till liftburen skidåkning och kortare dagsturer, så en liten kombo där.

Har du någon erfarenhet av osprey förresten?

Senast ändrad:
Tips på grymm ryggsäck?
om du planerar att ha med fuktkänsliga föremål så som kamera, oblektiv, etc så kan du kolla in burton zoom pack!
Beställer en sån själv då den verkar sjukt bra med alla fack, remmar och fästen för skidor, spade etc :D

Tips på grymm ryggsäck?
NP_Sweden sa:
Lee-nus sa:
Visst ja, glömde visst det. Typ 25 - 33 l typ fast det är lurigt när volymen på ryggaorna kan variera skapligt mellan olika märken. Ska ha den både till liftburen skidåkning och kortare dagsturer, så en liten kombo där.

som nämnt, ortovox freeride ser skitbra ut, men i minsta laget för dig dock.
osprey var det jag tänkte på annars, de har en modell som heter switch som är riktigt bra, men den är också lite i underkant i så fall (26 l).
personligen tycker jag att dakine gör bra grejer, har själv kört med Heli Pro II i två år och den har funkat bra. dock är nog både ortovox (som jag inte har erfarenhet av) och osprey bättre på just ryggsäckar.
black diamond ska ju vara rätt bra också, men jag kan tyvärr inget om deras modeller!

Tips på grymm ryggsäck?
Jag har en BD Avalung 22L rygga, fast utan själva avalungen...
Är perfekt storlekt för dagsturer. Funkar riktigt bra vid liftåkning också iom att den går att komprimera och sitter tajt på ryggen.
Vidare är den riktigt lätt med sina dryga 600g och ett par Armada ARG går precis i skidhållarna på sidan, finns bara A-fäste för skidor därför att det sitter två ishacks fästen på ryggen.
Det jag saknar är remmar tvärsöver utsidan på säcken såsom tidiga Dakine-ryggor fäste snowboards. Saknar också en ryggöppning.

Har också en Osprey Switch 16, men den räcker bara till liftbuten åkning iom att när du stoppat i hudar, lunch och något mer så är den helt full.
Däremot sitter den riktigt bra på ryggen och jag känner många som kör med 26L varianten och är väldigt nöjda (har en bra hjälmficka högst och ryggöppning för att slippa toppmatning bla)

Tips på grymm ryggsäck?
Tack för all hjälp!
Funderar skarpt på Osprey Kode 30 http://www.ospreypacks.com/Packs/KodeSeries/
22 borde väl bli förlitet och 38 förstort? Är det någon som vet om Switch ni nämnde är Kode i år men typ samma ryggsäck? Förövrigt tycker jag ortovox ryggor går bort då bärsystemet för brädan på ryggan verkar en aning bristfälligt.

Lee-nus sa:
NP_Sweden sa:
Lee-nus sa:

som nämnt, ortovox freeride ser skitbra ut, men i minsta laget för dig dock.
osprey var det jag tänkte på annars, de har en modell som heter switch som är riktigt bra, men den är också lite i underkant i så fall (26 l).
personligen tycker jag att dakine gör bra grejer, har själv kört med Heli Pro II i två år och den har funkat bra. dock är nog både ortovox (som jag inte har erfarenhet av) och osprey bättre på just ryggsäckar.
black diamond ska ju vara rätt bra också, men jag kan tyvärr inget om deras modeller!

Tips på grymm ryggsäck?
NP_Sweden sa:
Tack för all hjälp!
22 borde väl bli förlitet och 38 förstort? Är det någon som vet om Switch ni nämnde är Kode i år men typ samma ryggsäck? Förövrigt tycker jag ortovox ryggor går bort då bärsystemet för brädan på ryggan verkar en aning bristfälligt.
jag tycker kode ser riktigt bra ut, en ny modell för mig får jag säga, aldrig sett. skulle kunna tänka mig 30-säcken själv, känns som en väldigt lagom storlek också. dock ganska annorlunda switch som jag nämnde.

Tips på grymm ryggsäck?
NP_Sweden sa:
Lee-nus sa:

Jag köpte en osprey i Kanada säsongen 97-98, fortfarande asbra.

Tips på grymm ryggsäck?
PocaPuder sa:
NP_Sweden sa:
Lee-nus sa:

Jag köpte en osprey i Kanada säsongen 97-98, fortfarande asbra. Gött att höra, ?
Vilken modell köpte du

Senast ändrad:
Tips på grymm ryggsäck?
Hittade Haglöf Rand 28, den verkar ju spöa Osprey Kode i alla fall om man är snowboardåkare eller vad tror ni? Den verkar riktigt grymm i alla fall! http://www.haglofs.se/prd/visaprod....CatNr=&NP=&Q=&HMtrl=&Str=&show=&ak=&nid2=1416

Lee-nus sa:
NP_Sweden sa:
Tack för all hjälp!
jag tycker kode ser riktigt bra ut, en ny modell för mig får jag säga, aldrig sett. skulle kunna tänka mig 30-säcken själv, känns som en väldigt lagom storlek också. dock ganska annorlunda switch som jag nämnde.

Tips på grymm ryggsäck?
Blide sa:
Jag har en BD Avalung 22L rygga, fast utan själva avalungen...
Är perfekt storlekt för dagsturer. Funkar riktigt bra vid liftåkning också iom att den går att komprimera och sitter tajt på ryggen.
Vidare är den riktigt lätt med sina dryga 600g och ett par Armada ARG går precis i skidhållarna på sidan, finns bara A-fäste för skidor därför att det sitter två ishacks fästen på ryggen.
Det jag saknar är remmar tvärsöver utsidan på säcken såsom tidiga Dakine-ryggor fäste snowboards. Saknar också en ryggöppning.

Har också en Osprey Switch 16, men den räcker bara till liftbuten åkning iom att när du stoppat i hudar, lunch och något mer så är den helt full.
Däremot sitter den riktigt bra på ryggen och jag känner många som kör med 26L varianten och är väldigt nöjda (har en bra hjälmficka högst och ryggöppning för att slippa toppmatning bla)
Jag funderar på denna (Bandit) eller Outlaw som är på 32 liter. Har du provat Banditen med snowboard på någon gång. Hur funkade det i så fall? Är lite orolig att den kanske är lite för ostabil.

Tips på grymm ryggsäck?
Menar du Ospreyn? Har haft brädor på den, funkar men inte lika bra som på tex Dakine, tror jag iaf för jag har bara burit åt brädåkare nån gång då och då, men hade faktiskt 3 par skidor och en bräda på den en gång, så visst går det...

Tips på grymm ryggsäck?
Blide, ev. att jag har missförstått stort... men bara A-fäste? Jag kör Lotusarna diagonalt över ryggsäcken, genom "slingorna" där nere, och sedan knäpper fast den där uppe... Nu är inte jag fullkittad till tänderna och äger tyvärr inga ishackor, men ändå... Förklara! Jag har 1st gen. 32L Avalung. Ska jag ta ett foto?

I övrigt kan jag bara säga att BD har grymma ryggsäckar. Inte snajdigaste detaljerna och nyaste finesserna, men bra kvalité som funkar! Och Osprey är tokigt sköna att ha på, och då får du alla finesser och coola funktioner...

Tillbaka
Topp