Tips på hur man enkelast tar på K2 pinnacle 130 pjäxor?

Hej,
Jag har nyss köpt ett par k2 pinnacle 130 men tycker det är besvärligt att ta på dem. Jag har testat att öppna pjäxan maximalt och sen dela skalet på pjäxan genom att böja fram plösen. Det går ju men jag måste ofta hjälpa till och bända isär främre delen ytterligare med händerna. Jag har även testat att först ta på innerskon och sen sätta ner foten i pjäxan och använda en mjuk plastbit som skohorn, inte heller det speciellt smidigt. Har ni tips på vad som funkar för er?

Använder ni snörena som följe med till innerskon, är ju rätt besvärligt att knyta den då den är i skalet och snörena kläms fast längd ner av skalet? Tillför snörningen på innerskon något?

Det är svårt att få ut innerskon utan att pjäxan skaver bak i hälen på innerskon. Jag tror att det är bra att inte ta ut den hela tiden då det till slut kommer skava hål i hälen på innerskon. Då försöker jag ändå att ha en mjuk plastbit från en tunn skärbräda mellan skalet och pjäxan. Jag får nog köpa en skotork för att torka dem så jag slipper plocka ut dem.

Till saken hör att jag har rätt stora fötter, breda 47:or ett par 29.5 pjäxor 100mm läst.

Vore tacksam för tipps på hur jag kan göra.

Istället för att dra plösen upp och fram så pressa den åt sidan, sedan med andra handen dela på skalet åt andra hållet.

Vill man kliva i med innersko på foten måste man snöra den för att det ska funka något vidare. Snörningen tillför att innerskon sitter tightare kring foten, samt att man kan gå med nästan helt uppspända pjäxor utan att få skavsår på tur.

Tack för hjälpen det ska jag testa!

Då ska jag behålla snörningen, vill gärna testa lite toppturer med dynafit-bindning. Tror jag ska försöka ta på skon med innerskon i skalet och även om det blir bökigare att snöra den. Vill inte att hälkappan på inneskon ska skavas, bättre att skava lite på knogarna när man ska snöra innerskon i skalet.

Det svåra är inte att få på dem ... -15 grader vid bilen efter en dag på berget är tufft! ;-)

/MM

Mina pjäxor är en plåga att ta av sig speciellt när det är kallt. Har klippt till "skohorn" av 50 cl petflaskor som går att trycka ned för avlastning. De är jobbiga att ta på oxå så de sitter där helatiden, när jag åker också;)

Senast ändrad:
Testade "racevarianten" med att ta på innerskon först och snöra den hårt för att sedan pressa ned foten i skalet. Fungerade över förväntan och gick relativt lätt både i och ur. Nu bytte jag skor inomhus i värmestugan vilket naturligtvis gjorde det hela enkelt, men helt klart ett bra alternativ om man kan sätta på och av inomhus, kanske fungerar bra utomhus också, men jag har inte testat.

/MM

Jag gör som många andra i tråden, dvs:
1. Ta på innerskon
2. Knyt den hårt
3. Dra på skalet medan skalet är i ski mode

Helt klart det enklaste....MEN skaver en del på hälen som TS har lagt märke till. Jag har haft mina nu i 70 dagar totalt och det är inte hål i hälen ännu.

Tips på att komma ut ur pjäxan är att sätt pjäxan i walk-mode och sedan ta av den...med innerskon fortfarande på foten. Detta funkar löjligt bra även när det är kallt! :)

@PNyberg & Co
Då är den slutliga frågan ... vart stoppar man skosnöret? Jag har ett långt tunt snöre som löper fint i öglorna på innerskorna. Det behöver vara långt för att det ska gå att öppna skon helt men det blir samtidigt en hel del snöre "över" när man knutit. Var gör ni av det? Stoppar i ytterskon, hänger ut, eller...?

/MM

Jag har nu varit och åkt en vecka i borgafjäll och eftersom vi bara åkte lift tog jag bort snörena på inneskon. Utan snörena blev det betydligt lättare att ta på skon, eftersom snörena kläms fast av ytterskalet är det svårt att öppna upp snörningen helt. Nu var det inte så kallt runt noll så jag förstår att det blir mer besvärligt i -20. Jag tycker också att det gick lättare efter ett par gånger kanske att plasten blir lite mjukare. I övrigt är jag väldigt nöjd med pjäxorna då det var styva och bekväma att åka i. Då man ska gå på topptur så blir det väl att sätta tillbaks snörena och ta mer jobbet att ta av och på skon. Jag har fötter som är nästan 30cm så jag måste verkligen bända isär skalet ordentligt för att få i foten i mina 29.5:or.

Och det blir ännu lättare att bända isär dom när skalen spricker, vilket dom verkar göra och som garanterat är en följd av att man måste bända isär dom
Mina sprack efter ca 70 dagars av och påtagande.

/GC

GoranC sa:
Och det blir ännu lättare att bända isär dom när skalen spricker, vilket dom verkar göra och som garanterat är en följd av att man måste bända isär dom

/GC
Vad har du för storlek Göran?

GoranC sa:

/GC
Ja det känns som att det finns en risk för det, speciellt om det är kallare väder. Inte mycket man kan göra åt det. Tror problemet är klart värre för stora fötter eftersom det troligen krävs ett större insteg för att få i foten. Kan bara hoppas på det bästa. Får återkomma om de spricker men det kan ta ett tag då det inte blir så många dagar per år då man har småbarn.

Hade samma problem med skav så jag deklarerade mina från förra året och har nu de nya. Efter test att dra innersko i och ur utan fot i framgår iaf att det är sjukt mycket enklare än förra årets. Nu kvarstår inte direkt nån kallåkning i år så det kan jag tyvärr inte testa dock...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp