Tips på hur man söker sässongsarbete

mWadsten

Aktiv medlem
Hej, har letat lite bland forumen här men har inte hittat något om hur man ska göra för att söka säsongsarbeten på diverse skidorter världen över. ska man spara ihop pengar för att kunna vara borta under en längre period eller finns det någon organisation som ordnar allt inom boende och jobb?

aldrig säsongat förut och har inga erfarenheter. tacksam för seriösa svar

mvh/ M. Wadsten

skriv ett cv, åk runt på alla restauranger i pisten, hotell och barer på orten etc., presentera dig, vänta och...tada! Så gjorde jag i alla fall. Annars brukar hotellkomplexen söka arbetare. Då kan du söka redan nu genom deras hemsidor så fixar de boende till dig med. Men då jobbar du väldigt mycket och om du får sparken så står du utan något alls. Så fungarerar det i alla fall i Österrike och de sprakades en hel del folk i Mayrhofen där jag var :s Annars kan du alltid vända dig till skid-/snowboardskolorna. En del erbjuder både utbildning och jobb. Men hur som helst brukar det lösa sig, jobb är ganska enkelt att hitta, boende är svårare. (nu pratar jag bara av erfarenhet ifrån Österrike)

lycka till

Det lättaste brukar väl vara att försöka fixa boende tidigt och dra ner i nov/tidigt dec och börja leta runt. Diskare brukar ju jobba rätt så softa tider, så det blir mycket tid över till skidåkning. Men det kan ju såklart variera.

Sen beror det väl även på vilken skidort du ska till. I tex st anton så finns det en anslagstavla på internetcafét där det finns massa information.

Men jag tror på SannaC förslag. Ta med CV och presentera dig alt. visa upp dig ;)

En liten edit:

Lättare att hitta säsongsarbete än sässongsarbete ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp